سلطانی نژاد مطرح کرد؛

اقدامات بورس کالا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

اقدامات بورس کالا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

مدیر عامل بورس کالا گفت: بورس کالا  برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی کمک  ویژه‌ای کرده است از جمله اینکه صنایع  بالا دستی با کمک بورس کالا توانستند بخشی از درآمدشان  را پس‌انداز و برای طرح‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند و صنایع پایین دستی نیز  توسعه یافتند و شاهد افزایش تعداد و ظرفیتشان هستیم.

 به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»حامد سلطانی نژاد در گفت وگو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه  در بورس کالا اتفاقات متعددی در بازار فیزیکی و بازار مشتقات افتاده  است، گفت: در بازار فیزیکی ارزش معاملات رشد فزاینده‌ای داشته است، در رینگ پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و صادراتی  رشد قابل ملاحظه‌ای به لحاظ حجم و  ارزش در بورس کالا  مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: بسیاری  از رکوردهای معاملاتی در بورس کالا در سال ۹۶شکسته شده  و  بیشترین حجم معاملات پتروشیمی را در سال جاری تجربه می‌کنیم؛ به بیان دیگر  امسال شاهد بیشترین ارزش معاملات بورس کالای ایران هستیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه در حوزه بازار مشتقه بیشترین ارزش معاملاتی قرارد آتی سکه را نظاره‌گر هستیم، تصریح کرد: همه اینها نشان دهنده این است که بورس کالای ایران جایگاه خودش را پیدا کرده و یک بازار متمرکز برای معاملات کالایی و ابزارهای مشتقه به به پشتوانه کالا در این بورس شکل گرفته است.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه  بورس کالا از بین برنده رانت است  و شرایطی را فراهم می‌کند تا  فروشنده بطور مستقیم کالای خود را به خریدار بفروشد، اظهارداشت: فلسفه بورس فلزات در سال ۸۲ نیز بر همین مبنا بود. وقتی واسطه حذف شود دیگر رانت قیمتی وجود نخواهد داشت که برخی  به سمت آن بیایند.

وی یادآور شد؛ مخالفت و مقاومت‌های صورت گرفته با بورس کالا به دلیل از بین رفتن رانت‌هایی است که مبالغ زیادی را در خود جای داده است.

این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: بورس کالا سبب شده  قیمت‌ها منطقی‌تر و نیز  مابه تفاوت قیمت  میان مصرفه کننده و تولید کننده  کمتر  شود و چنانچه  کالای مورد نظر با قیمت بالاتری فروش رود این قیمت نصیب تولید کنندگان شود. تولیدکنندگانی که سهامداران آنها، سهامداران عمده هستند از جمله دارندگان سهام عدالت و  شرکت‌هایی که مردم عادی سهامدار آن محسوب می‌شوند،  وقتی این سهامدارن  منتفع شوند اقتصاد ملی و مردم ما منتفع خواهند شد.

مدیرعامل بورس کالا در پایان خاطرنشان کرد:بورس کالا برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی کمک  ویژه‌ای کرده است از جمله اینکه صنایع  بالا دستی با کمک بورس کالا توانستند بخشی از درآمدشان  را پس‌انداز و برای طرح‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند و چرخه در آمد- پس از انداز- سرمایه گذاری را با کمک بورس کالا شکل دهند؛ همچنین صنایع پایین دستی نیز  توسعه یافتند و شاهد افزایش تعداد و ظرفیتشان هستیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا