رییس کل بانک مرکزی خبر داد:

تداوم کاهش نرخ ارز

تداوم کاهش نرخ ارز

سیف در پاسخ به این سئوال که آیا سال آینده فهرست دریافت کنندگان ارز مبادلاتی تغییر خواهد کرد گفت: کالاهای مشمول ارز مبادله ای به تدریج کاهش می یابد. در این میان حذف ارز مبادلاتی کاغذ شایعه است. چرا که این محصول از کالاهای اساسی بوده و بانک مرکزی در این موازد مراقبت خواهد کرد.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش نرخ ارز تا حدود زیادی ادامه خواهد یافت، از نامشخص بودن زمان یکسان سازی نرخ ارز خبر داد و علت آن را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ولی ا... سیف در حاشیه مراسم پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران، درباره وضعیت بازار ارز به خبرنگاران گفت: زمان یکسان سازی نرخ ارز نرسیده و زمان مشخصی هم نمی توانم اعلام کنم. اما فهرست دریافت کنندگان ارز مبادلاتی همچنان در حال کم شدن است.

وی با بیان اینکه بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص بوده و بانک مرکزی طبیعتا ناظر بر این روند است، ادامه داد: به نظر می رسد التهاب یکی دو ماهه  در حال تعدیل شدن است. بنابراین کاهش نرخ ارز تا حدود زیادی ادامه خواهد یافت و این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که حبابی در آن وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای کاهش نرخ ارز نمی توان رقم خاصی را اعلام کرد، ادامه داد:در مورد ارز مبادله ای، قرار بر یکسان سازی نرخ ارز است و این کار حتما عملیاتی خواهد شد اما با توجه به شرایط ارتباطات بین المللی که کامل نیست اجرای یکسان سازی نرخ ارز احتمالا" با ریسک هایی همراه خواهد شد. بنابراین این طرح به تعویق انداخته شده و امید است در اولین فرصت یکسان سازی نرخ ارز اجرا شود.

سیف در پاسخ به این سئوال که آیا سال آینده فهرست دریافت کنندگان ارز مبادلاتی تغییر خواهد کرد گفت: کالاهای مشمول ارز مبادله ای به تدریج کاهش می یابد. در این میان حذف ارز مبادلاتی کاغذ شایعه است. چرا که این محصول از کالاهای اساسی بوده و بانک مرکزی مراقبت خواهد کرد.

وی درباره سهم بازار سرمایه و بانک ها در تامین مالی ها هم گفت: سهم بازار سرمایه از 10 به 15 درصد افزایش یافته و اگر به 40 درصد برسد فشار تامین مالی از بانک ها کم خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بازار مشتقه ارزی به زودی راه اندازی می شود؛ اما راه اندازی این بازار پیش شرط ها و پیش نیازهایی دارد که باید تامین شود.

وی افزود: با تامین این پیش نیازها می توان این بازار را نیز برای کمک به تنظیم بازار ارز راه اندازی کرد. به گفته سیف، راه اندازی این بازار نیازمند یکسان سازی نرخ ارز است.

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی در شرف تهیه نرم افزارهای معاملاتی لازم هستیم که در این رابطه هماهنگی های موردنیاز را با سازمان بورس و بازار سرمایه صورت داده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که راه اندازی معاملات آتی ارز همانند معاملات آتی سکه خواهد بود، گفت: با راه اندازی این معاملات به تدریج در قالب انجام معاملات آتی ارز پیش خواهیم رفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا