افزایش 2 و نیم برابری سود خالص فولاد مبارکه در شرایط فعلی اقتصادی کشور

افزایش 2 و نیم برابری سود خالص فولاد مبارکه در شرایط فعلی اقتصادی کشور

دنیای معدن - در شرایط بحران مالی و رکود در اکثر فعالیتهای اقتصادی کشور، بسیاری از شرکتهای معظم، متوسط و کوچک با مشکلات فراوانی در عرصه سودآوری مواجه شده اند به صورتی که می توان گفت بسیاری از بنگاه های اقتصادی نه تنها برای سودآوری و فعالیت اقتصادی متداول، بلکه برای بقا و ماندن در بازار، تلاش می کنند، ولی در شرایط اقتصادی کنونی، شرکت فولاد مبارکه سپاهان با رکوردشکنی مالی توانسته است سود سهام خود را تا 230 درصد افزایش دهد.

بنابر اطلاعات منتشر شده در بورس، شرکت فولاد مبارکه سپاهان توانسته در 9 ماهه امسال (از ابتدای فروردین تا انتهای آذرماه 96) با بیش از 3680 میلیارد تومان سود خالص، سودآوری به ازای هر سهم خود را تا بیش از 490 ریال افزایش دهد. گفتنی است در مدت مشابه در سال گذشته، سود خالص شرکت، تنها 1116 میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که گزارشهای سازمان بورس نشان می دهد میزان تولید و فروش محصولات فولادی در این شرکت فولادسازی، با بیش از 5 میلیون تن انواع محصولات سرد و گرم و پوشش دار، به ارزشی بیش از 11 هزار میلیارد تومان رسیده و در شرایطی که 3 ماه تا پایان سال مالی مهلت باقی بود، به 90 درصد پیش بینی درآمدی خود دست پیدا کند.

رکورد تولید 53 درصدی

اطلاعات منتشر شده در سازمان بورس بیانگر آن است که فولاد مبارکه سپاهان با فـروش 3میلیـون و 799 هـزار تـن محصولات گــرم، یــک میلیــون و 106هــزار تــن محصولات ســرد و 221 هزارتن محصولات پوشش دار، جمعا بـــه میـــزان 5میلیـــون و 126هـزار تن انواع محصولات فولادی، در مجمـوع 11هـزار میلیـارد تومــان درآمد داشته است که اگر این درآمد را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم به عدد رشد 53درصـدی خواهیم رسید.

عامل رشد فولاد مبارکه چیست؟

سئوال اینجا پیش می آید که با توجه به رکود بازار و رقابت سنگین فولادسازان با یکدیگر و به خصوص با وجود واردات محصولات ارزان قیمت که البته کیفیت بالایی هم ندارند به خصوص از کشور چین، چگونه فولاد مبارکه سپاهان قادر به افزایش تولید و عرضه محصولات خود در بازار و سودآوری بالا شد؟

به طور کلی می توان گفت رشد فولاد مبارکه در شرایط رکود اقتصادی و رقابت فعلی در بازار بین محصولات داخلی و خارجی مرهون تلاشی همه جانبه در این واحد تولیدی است. اجزای مختلف و فرآیندهای فولاد مبارکه به گونه ای تنظیم شده است تا در شرایط رکود در بازار و اقتصاد ایستا نیز توان رشد خود را از دست ندهند. به صورت عملیاتی می توان گفت اقداماتی نظیر بهره برداری از طرحهای توسعه شرکت فولاد مبارکه شامل ماشین ریخته گری شماره 5 در فرآیند عملیاتی تولید فولاد، به بهره برداری رسیدن گندله سازی سنگان برای دستیابی به مواد خام با کیفیت و ارزانتر و کاهش نرخ تمام شده تولید، به سرانجام رسیدن طرح توسعه مجتمع فولاد سبا که نقش مهمی در توسعه کالبدی و نزدیکی فولاد مبارکه سپاهان به استانداردهای پیشرو تولید فولاد در جهان دارد و شاید از همه مهمتر، کنترل هزینه های سربار شرکت در راستای تولید اقتصادی تر و کاهش هزینه تمام شده محصول به همراه برخی عوامل کنترل کننده بازار از جمله گران شدن نرخ محصولات فولاد در جهان در سال 96 و نیز استفاده از اهرم های مالی از جمله جذب تسهیلات تازه با پرداخت سود کمتر زمینه را جهت تحقق رشد 230 درصدی در سود خالص هر سهم فراهم کرد.

گفتنی است فولاد مبارکه سپاهان با هدف گذاری نقطه به نقطه، تلاش دارد در زمینه تولیدات صنعتی خود، سیاست بهبود گام به گام و تداوم رکوردشکنی را به عمل درآورد. در این راستا می توان به دسترسی به رکورد تولید 22 هزار و 183 تن فولاد مذاب وتولید 21 هزار و 630 تن تختال (اسلب) در ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد مبارکه در سی ام دیماه سال جاری اشاره کرد که نشان دهنده عزم کارکنان این مجموعه برای تداوم تولید و عرضه این محصول استراتژیک در بازارهای داخلی و صادرات است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا