به دلیل قوانین سخت ودست پاگیر دولتی:

عطش گرما در کارخانه تازه تاسیس نورد فولاد قاینات رو به خاموشی است

عطش گرما در کارخانه تازه تاسیس نورد فولاد قاینات رو به خاموشی است

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل کارخانه نورد فولاد قاینات گفت: تکمیل فاز 4 صنعت نوردفولاد قاینات،به دلیل مشکلات مالی عقیم ماند و این کمبود منابع مالی بقیه خطوط مارا هم تحت شعاع قرار داده است واگر به فوریت اقدام عاجل برای سرمایه گذاری صورت نگیرد ومسئولین همکاری نکنند متاسفانه علی رغم میل باطنی شاهد تعطیلی کارخانه خواهیم بود.

به گزارش ماین نیوز، محمدحسین مقنی زاده یکی از سرمایه گذاران شهرستان قاین است که از سال 1390 با 7 و نیم میلیارد تومان هزینه شخصی اقدام به سرمایه گذاری در کارخانه نورد فولاد قاینات کرد و در هفته دولت سال 1395 این کارخانه با حضور مسئولین استانی و شهرستانی به بهره برداری رسید .

کارخانه ای که هنوز یک سال واندی از از افتتاح وبهره برداری آن نرسیده است اکنون مدیر عامل این کارخانه را که به عنوان بزرگترین سرمایه گذار بخش خصوصی در شهرک صنعتی قاین است با ابراز پشیمانی از سرمایه گذاری دراین منطقه مواجه کرده است .

توجهی به مناطق محروم از سوی دولت نمی شود

سخت گیری های مسئولین شهرستانی و استانی و اجرای مرّ قانون در استان و به خصوص در شهرستان قاینات کارخانه ای که اکنون نان آور حدود 60 کارگرقاینی در گرمای 1250 درجه است و هم چنین در راستای اقتصاد مقاومتی گام های زیادی برداشته است و خط چهارم کارخانه را با تولیدات داخل کارخانه وبا استفاده از توان نیروهای داخلی وبومی به پیشرفت 75 درصدی رسانده است اکنون در آستانه تعطیلی قرار داده وعلی رغم این که دولت ودولت مردان چه درسطح کشور و چه در سطح استان گفته اند که برای سرمایه گذاران بخش خصوصی فرش قرمز پهن می کنند اما پرداخت سرمایه به این کارخانه دار را در تلاطمی از اما ها واگر ها قرار داده اند و به گفته مقنی زاده از اردیبهشت 96 که در سامانه بهین یاب ثبت نام ودر خواست 4 میلیارد تومان سرمایه ثابت و 3 میلیارد تومان سرمایه در گردش کرده است وتمام موافقت نامه ها گرفته شده وحتی مدیر عامل بانک کشاورزی با پرداخت وام به نام برده موافقت کرده است اما هنوز پس از حدود 8 ماه از ثبت نام وپیگیری ها این وام به نامبرده پرداخت نمی شود .

وی با بیان این که متاسفانه مسئولین ما سخنگوهای خوبی در پشت تریبون ها هستند گفت: وقتی قانونی نوشته می شود اصلا توجهی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته نمی شود و عدالت اجتماعی در قوانین رعایت نمی شود و برای ما که در یک منطقه محروم قرار داریم وحتی به دلیل خشک سالی های چندین ساله امکان کشاورزی وجود ندارد سود بانکی،دریافت مالیات بر افزایش افزوده قوانین برخی از وزراتخانه ها . با کلان شهرها وشهرهای صنعتی همچون تهران واراک و.. یکسان است و آن چه که امروزه من را با مشکل در دریافت سرمایه ای مواجه کرده است قانونی است که امکان دریافت وام صنعتی از بانک کشاورزی بر اساس قوانین سال 96 وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد و بارها به همه مسئولین شهرستان واستان ،از جمله فرماندار ،نماینده ،امام جمعه و استاندار مراجعه کرده ام ونامه نگاری هایی داشته ایم که حداقل این مشکل ما سرمایه گذاران بخش خصوصی را در مناطق محروم حل کنند وتبصره ای از وزارت جهاد کشاورزی برای مناطق محروم دراین زمینه گرفته شود و اگر موضوع به وزارت از سوی مسئولین عالی رتبه شهرستان واستان اعلام شود نتیجه بخش خواهد بود .

صنعت در خراسان جنوبی ناشناخته است

این سرمایه گذار قاینی که خود یکی از پیمانکاران زبده کشور است و25 سال سابقه پیمانکاری با واحد های تولیدی سیمان،پتروشیمی،نیروگاه و ... رادارد و بر اساس همین تجربیات در شهر ودیار پدری خود سرمایه گذاری کرده است بیان داشت: بزرگترین مشکل ما در خراسان جنوبی عدم شناخت صنعت است وهمین باعث شده است که هیچ کس مارا درک نکند.

مقنی زاده ادامه داد: درحالی که خشک سالی های 18 ساله رمقی برای کشاورزی استان باقی نگذاشته است و باید به سمت صنعتی شدن استان پیش رفت اما متاسفانه به صنعت در استان اهمیت زیادی داده نمی شود.

مدیرعامل صنعت نورد فولاد قاینات درادامه گفت:مقوله صنعت در استان ما ناشناخته است وهمان برخوردی با یک سرمایه گذار بخش صنعتی که بسیار هزینه بر واشتغال زاست می شود که با یک کارفرمای صنایع دستی دارند درحالی که صنعت نورد فولاد یک صنعت نفر بر واشتغال زا در استان است .

این سرمایه گذار ادامه داد: قوانین سخت ودست وپاگیر اجازه چرخیدن صنعت را در استان ما به سرمایه گذاران بخش خصوصی نمی دهد .

بی مهری به سرمایه گذاران بخش خصوصی

مقنی زاده که از سال 90 سرمایه گذاری دراین طرح را با توجه به آینده فولاد قاینات آغاز کرده است گفت: تمام سرمایه وزندگی خودرا برای راه اندازی این واحد تولیدی صنعتی وبه خاطر اشتغال زایی جوانان منطقه قاینات در شهرستان گذاشتم وبا توجه به شرایط امروز که می بینم به عنوان بزرگترین سرمایه گذار منطقه این چنین مورد بی مهری مسئولین و قوانین سخت ودست وپاگیر قرار گرفته ام واقعا ابراز پشیمانی می کنم .

وی اضافه کرد: مسئولین فقط در یک افتتاحیه ای حضور می یابند و بعد از افتتاحیه ها آن چنان حمایتی از سرمایه گذار ندارند وحتی نهادهای خدمات رسان با کارخانه داران همکاری نمی کنند و با توجه به این که بزرگترین مصرف کننده بخش خصوصی گاز و برق در شهرستان هستم اما حاضر نیستند با بخش صنعت همکاری داشته باشند وبلافاصله بعد از صدور قبض مارا تهدید به قطع می کنند .

مقنی زاده گفت: ما خود می دانیم که بایستی این بدهی ها به دولت پرداخت شود اما حداقل در شهرستان واستان در این زمینه ها باید با تولید کنندگان همکاری شود و تاخیر در اجرای پرداخت ها را به تهدید برق وگار منتهی نکنند.

8 ماه سرگردانی برای دریافت یک سرمایه از دولت

مدیر عامل کارخانه نورد فولاد قاینات درادامه با اشاره به ثبت نام در سامانه بهین یاب گفت: با توجه به طرحی که دولت در حمایت از سرمایه گذاران ارائه داده بود از اردیبهشت سال جاری دراین طرح ثبت نام ودرخواست 4میلیاردتومان سرمایه ثابت و3میلیارد تومان سرمایه در گردش داشتم که تمام مراحل و ارزیابی ها انجام و با دریافت وام از بانک کشاورزی موافقت شد وحتی در دیدارهایی که با حضور فرماندار و استاندار با مدیر عامل بانک کشاورزی در تهران داشتیم موافقت پرداخت وام گرفته شد اما مصوبه وزارت جهاد کشاورزی در سال 96 مبنی بر این که بانک کشاورزی موظف به پرداخت وام فقط به طرح های بخش کشاورزی است لذا 8 ماه است که علی رغم پیگیری های متعددی که داشته ام نتوانسته ام برای دریافت تسهیلات اقدام کنم و نامه های متعددی به نماینده محترم،استاندار،فرماندار و امام جمعه نوشته ام ولی هنوز هیچ گونه رایزنی برای حل مشکل ما با وزارت جهاد کشاورزی صورت نگرفته است ویا حداقل تماسی با وزارتخانه برقرار نشده است که برای مناطق محروم و مناطقی که کشاورزی رونق اقتصادی ندارد یک تبصره درقانون گذاشته شود وامکان پرداخت وام های بخش کشاورزی به صنعت هم فراهم شود .

مدیرعامل نوردفولاد قاینات درادامه با اشاره به این که مرا بسیار امیدوار کرده بودند که دولت در طرح های صنعتی از بخش خصوصی حمایت می کند لذا به منظور افزایش اشتغال زایی در منطقه خط چهارم کارخانه را با هدف تولیدات صادراتی در دستور کار قرار دادم و با تمام توان داخل شهرستان وبا کمک نیروهای بومی وتجربه کاری ،قطعات خط چهارم را در محل کارخانه ساختم وبه پیشرفت 75 درصدی رساندم که اکنون به دلیل عدم دریافت سرمایه، کار رها شده واین موضوع کل کارخانه را تحت تاثیر قرارداده است .

وی بااشاره به نیروهایی که در کارخانه مشغول به کار هستند گفت: تمام نیرویهای ما بومی و اکثرا تحصیل کرده هستند و تلاش کرده ام از توان مهندسین خود شهرستان دراین کارخانه استفاده کنم .

کوچه های بن بست برای سرمایه گذاران

وی افزود: صنعتگر به هیچ عنوان اعتبار ندارد وبا وجود این که 12 میلیاردتومان دراین شهرک صنعتی سرمایه گذاری کرده ام اما برای دریافت 50 میلیون تومان در بانکها از من سه ضامن می خواهند

مقنی زاده گفت: به عنوان یک صنعتگر که زندگی خودرا وقف این کار کرده است به جای این که حمایت شوم به هرجایی که می روم با بن بست مواجه می شوم ومر قانون اجرا می شود وهیچ کس حاضرنیست برای سرمایه گذاربخش خصوصی اقدامی انجام دهد.



وی بابیان این که این یک صنعت خشن وهزینه بردار است و همان طور که درآمد دارد هزینه برداری آن هم زیاد است گفت: سالانه 40 هزارتن تولید داریم و در زمینه فروش محصولات مشکلی نداریم به شرطی که اعتبار برای خرید مواد اولیه داشته باشیم .

مقنی زاده ادامه داد برای تکمیل طرح نیاز به سرمایه ثابت دارم و سرمایه در گردش نیز کُشنده و بنگاههای اقتصادی را ور شکست می کند وبا وجود این که هیچ واحد تولیدی به اندازه 22 درصد سود بانکی ،سودی ندارد اما من این ریسک را پذیرفته ام و حاضر شده ام وام را با همین درصد دریافت کنم که متاسفانه به بن بست خورده ام .

حمایت دولتی در خراسان جنوبی صفر است

وی افزود: مسئولین ما درکشور جزیره ای عمل می کنند وحمایت دولتی دراین نقطه از کشور(خراسان جنوبی)صفر است و قوانینی هم که به تصویب می رسد ناعادلانه است .

مقنی زاده تصریح کرد:اشکالی که در بخش صنعت وجود دارد این است که آن گونه که در مراسم رسمی ودولتی وپشت تریبون وتلویزیون صحبت می شود متاسفانه در عمل این اتفاق نمی افتد وانتظار ما این است که دراین وضعیت اقتصادی کشور و درسال اقتصاد مقاومتی ،تولید واشتغال که هرسه شعار رهبر را عملی می کنیم دولت هم از ما حمایت بیشتری داشته باشد .

وی افزود: اگر دولت با ما همکاری داشته باشد یقین بدانید میزان اشتغال زایی در واحد های صنعتی قاین رو به افزایش خواهد بود .

وی ادامه داد: دوطرح دیگر با اشتغال زایی حداقل برای 300 نفر در سه سال آینده رادارم وحتی سرمایه گذارانی هم برای این طرح ها اعلام آمادگی کرده اند اما به دلیل بی مهری هایی که در این استان وشهرستان به ما شده است حاضر به اجرای طرح ها نیستم .

مقنی زاده گفت: با تشویق من سه نفر از دوستانم در شهرک صنعتی به امید حمایت های دولتی سرمایه گذاری کردند واکنون این سرمایه گذراران هم به بن بست خورده اند ومن شرمنده انها هم شده ام .

در حالی که در کشورهای همسایه ما دولت برای سرمایه گذار همه زیر ساختها را فراهم می کند اما در کشور ما ،نه تنها زیرساختها فراهم نمی شود بلکه زیرساختهای فراهم شده را هم از ما دریغ می کنند .

عقیم شدن فاز4 کارخانه نورد فولاد قاین به دلیل عدم حمایت مالی

این سرمایه گذار که یکی از پیمانکاران درجه یک کشوردر پروژه های سیمان وفولاد ونیروگاه و پتروشیمی بوده ودر کشورهای سوریه و ونزوئلا و.. نیز پیمانکار کارخانه سیمان بوده است و از سال 71 که وار بازار کار شده است وجزء جانبازان ورزمندگان جبهه حق علیه باطل بوده واکنون درجبهه اقتصادی کمر همت را بسته است می گوید: تکمیل فاز 4 صنعت نوردفولاد قاین که در یک شیفت می توانست برای 25نفر اشتغال زایی داشته باشد اما این پروژه به دلیل مشکلات مالی عقیم ماند و این کمبود منابع مالی بقیه خطوط مارا هم تحت شعاع قرار داده است واگر به فوریت اقدام عاجل برای سرمایه گذاری صورت نگیرد متاسفانه علی رغم میل باطنی شاهد تعطیلی کارخانه خواهیم بود.

ابراز پشیمانی از سرمایه گذاری درخراسان جنوبی



مقنی زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در تهران شرایط مالی بسیار خوبی داشتم ولی به دلیل این که بتوانم برای مردم منطقه کار کنم به قاینات برگشتم وقطعا اگر این سرمایه خود را در بانک می گذاشتم سود بیشتری عاید من می شد وراحت تر بودم واسترس ونگرانی نداشتم.

وی ادامه داد: من پروژه های بین المللی هم داشته ام و می توانستم راحت در دیگر مناطق وحتی تهران سرمایه گذاری کنم ولی به دلیل علاقه به مردم شهرم دراین منطقه سرمایه گذاری کردم وامروز می گویم پشیمانم ودلیل پشیمانی من هم قوانین سخت ودست وپاگیری است که در استان ما وبه خصوص در شهرستان قاینات اجرا می شود و جزیره ای عمل کردن در این استان عرصه را بر سرمایه گذاران تنگ کرده است و مرکز نشینان حضور یک سرمایه گذار در شهرستانها وبه خصوص در قاینات را بر نمی تابند و ممکن است سنگ اندازی های زیادی هم داشته باشند .



وی گفت:من می توانم کار آفرینی کنم وشرطم این است که دولتمردان حمایت کنند .

مقنی زاده ادامه داد: من یک تجربه 25 ساله دارم وبا پیمانکاران زیادی در ارتباط بوده ام وبدون تجربه نبوده ام ومن با یک پشتوانه قوی از لحاظ علمی که داشتم وارد این کار شدم وبیشتر قطعات فاز چهارم این کارخانه رو خودم ساخته ام و اکنون حمایتی از ما صورت نمی گیرد ومسئولین دولتی ما بیشتر حرف می زنند و به پای عمل که میرسد حمایت وعملی در کار نیست.

وی افزود:برابری خراسان جنوبی در اخذ مالیات و ارزش افزوده با کلان شهرها و سخت گیری های زیاد مسئولین استانی وشهرستانی و عدم همکاری برخی نهاد ها ی خدمات رسان با صنعتگران از مشکلاتی است که یک سرمایه گذار را در مناطق محروم وکم تر برخوردار پشیمان می کند

وی درپایان گفت: درخواست ما از آقای استاندار و نماینده این است که به دنبال حل مشکل ما باشند ومن با همین درصد بالای بانکی حاضرم وام دریافت کنم و خواهشا مشکل مارا حل کنند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا