رییس جمهور در گفتگوی تلویزیونی؛

دستگاه های دولتی به جای بنگاه داری سهام بخرند

دستگاه های دولتی به جای بنگاه داری سهام بخرند

من در اواخر دولت یازدهم و مخصوصاً از آغاز دولت دوازدهم دستور اکید به سازمان تامین اجتماعی و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی که بنگاه‌های اقتصادی‌شان را واگذار کنند و اگر می‌خواهند سهامی داشته باشند سهام اقتصادی در بورس داشته باشند. اما مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را رها کنند.

 

از آغاز دولت یاردهم به دستگاه‌ها دستور داده شده که مدیریت بنگاه‌ها واگذار شود؛ امیدوارم نهادهای عمومی نیز از بنگاه‌داری دست بردارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، دوشنبه شب (دوم بهمن‌ماه) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم که از شبکه اول سیما روی آنتن رفت، اظهارداشت: من در اواخر دولت یازدهم و مخصوصاً از آغاز دولت دوازدهم دستور اکید به سازمان تامین اجتماعی و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی که بنگاه‌های اقتصادی‌شان را واگذار کنند و اگر می‌خواهند سهامی داشته باشند سهام اقتصادی در بورس داشته باشند. اما مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را رها کنند.

وی ادامه داد: اینکار به جد دارد دنبال می‌شود و من هفتگی این مسئله را دنبال می‌کنم که همه دستگاه‌های دولتی بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند. امیدوارم دستگاه‌های عمومی کشور هم بنگاه‌های اقتصادی را به بخش خصوصی و مردم واگذار کنند و به خدمات خودشان بپردازند؛ این کار هم به نفع خودشان خواهد بود هم مردم.

وی در پاسخ به این سؤال که در انتخابات قول دادید که مردم نگران قیمت ارز نباشند و الان می‌دانید که دلار قیمتش چند است و این بالا رفتن قیمت نرخ ارز چه اضطرابی بین مردم به وجود می‌آورد، تصریح کرد: بله وعده دولت به مردم این است که ارز مورد نیاز کشور را تامین کند. ما خوشبختانه درآمد ارزی‌مان خیلی بیشتر از مخارج ارزی‌مان است. اگر به طور حدودی بگویم در سال 96 و تا پایان سال حدود 90 میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت. از نفت و غیرنفت.

روحانی ادامه داد: الان صادرات غیرنفتی ما بالای 30 میلیارد است نفت ما هم بالای این رقم است. بنابراین تا پایان سال درآمد مجموع درآمد کشور چیزی حدود 90 میلیارد دلار خواهد بود و مخارج کشور اعم از واردات قانونی حتی قاچاق را هم که حساب کنیم و خدمات را که حساب کنیم همه روی هم مخارج ما حدود 70 تا75 میلیارد دلار خواهد بود. یعنی درآمد ما بیش از مخارج ماست. حتی آن هزینه‌هایی که نباید بشود. آنهایی که ما باید با آنها مقابله کنیم. مثل قاچاق که باید با آن مقابله کنیم ولی متاسفانه هنوز وجود دارد. همه تلاش‌ها بر این است که روز به روز قاچاق کم شود. ما قاچاق را از 20 میلیارد به 12 میلیارد رساندیم ولی 12 میلیارد خیلی زیاد است. قاچاق یک میلیاردش هم زیاد است چه برسد به 12 میلیارد. مردم باید بدانند که درآمد ارزی کشور از کل مخارج ارزی کشور به مراتب بیشتر است و سال آینده درآمد ارزی ما از امسال انشاالله بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که علی‌برکة الله ولی چرا دلار 4 هزار و 750 تومان است، تصریح کرد: اولا دلار 4 هزارو 750 تومان نیست حالا وسط این دعوا شما نرخ تعیین نکنید. خیلی پایین‌تر از این‌ها است. همین امروز هم پایین‌تر بوده است باز هم باید پایین‌تر بیاید.این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد. ما یک اشکالاتی در کشور داریم برای توزیع مسئله دلار. هیچ کجای دنیا شما پیدا نمی‌کنید که مردم بروند در خیابان اسکناس بگیرند. هزینه‌ها و نیازمندی‌های کشور از طریق سیستم بانکی معمولا انجام می‌گیرد کسی اسکناس دست نمی‌گیرد. حتی در ایران هم با کارت‌هایی که مردم دارند کمتر پول نقد در جیب‌شان می‌گذارند با کارتی که هست خرید می‌کنند.

*اشکالاتی از زمان تحریم باقی مانده مثل ارتباط ما با بانک‌های منطقه و جهان

روحانی افزود: ما اشکالاتی از زمان تحریم داریم و این اشکالات برخی از بین رفته و برخی باقی مانده است از جمله مواردی که هنوز باقی مانده است مسئله ارتباط ما با بانک‌های منطقه و جهان است که این ارتباط هنوز به مرحله ایده‌ال نرسیده است. خود اینکه ما اسکناس می‌خواهیم در جامعه تقسیم کنیم همیشه بانک مرکزی در زحمت است اما در عین حال ما به مردم به صراحت می‌گوییم کلیه نیازمندی‌های کشور اعم از آنچه در واردات نیاز است و آنچه صادرکنندگان نیاز دارند و آنچه برای خدمات نیاز است دولت قطعا تامین خواهد کرد و نرخ ارز و نوساناتش بلندمدت نخواهد بود. ما همیشه نوساناتی داشته‌ایم. این نوسانات باید تمام شود و مقامات بانک مرکزی دارند در این زمینه تلاش می‌کنند و این بلندمدت نخواهد بود.

رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر اینکه کمبود منابع ارزی در کشور نداریم، خاطرنشان کرد: حتما کمبود منابع ارزی نداریم. وضع منابع ارزی ما امروز خوب است و در آینده هم وضع منابع ما بهتر خواهد شد.

روحانی در پاسخ به این سؤال که می‌گویند دولت برای جبران کسری بودجه انتهای سال دلار را یک مقداری بالا می‌برد، کسر بودجه‌اش که تامین شد دلار را به سر جایش می‌آورد، گفت: حتما اینجوری نیست. یعنی دولت هیچ وقت به نفعش نیست که دلار را بالا ببرد در بازار برای اینکه مخارجش را تامین کند. ما پیش‌بینی‌های بودجه‌ای مان از اول سال روشن است. یک پیش‌بینی می‌کنیم برای حدود قیمت ارز، برای مقدار فروش نفت،‌ برای صادرات و واردات‌مان و بر آن مبنا طراحی می‌کنیم.

*دولت هیچ گاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه خودش نیست

وی ادامه داد: من به مردم به صراحت می‌گویم که دولت هیچ گاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه خودش نیست. حتما این طور است. همواره من در دولت و یا با مقامات مسئول بر این تاکید داشتم به دلیل اینکه نوسانات اثرات بسیار ناپسندی را در زندگی مردم و اقتصاد کشور می‌گذارد. اصلا اساس برنامه ما و قولی که به مردم داده‌ایم از اول دولت دوازدهم امنیت،‌ آرامش، آزادی و پیشرفت بوده است؛ ما پای این قولی که در انتخابات به مردم داده‌ایم ایستاده‌ایم. یکی از آن مسائل آرامش است. ما می‌خواهیم جامعه آرام باشد ما می‌خواهیم

زندگی مردم زندگی راحتی باشد، ما نمی‌خواهیم در کشور ناامنی باشد، اعتراض اشکال ندارد؛ انتقاد هم اشکالی ندارد. حتی در خیابان آدم بیاید در چارچوب قانون تظاهرات کند، اشکالی ندارد اما آن چیزی که مردم را نگران می‌کند ناامنی است. آن چیز که مردم را نگران می‌کند تنش‌های بی‌مورد در جامعه است هم در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و سایر مسائل.

روحانی افزود: ما دل‌مان می‌خواهد کشوری امن داشته باشیم. الحمدالله کشور اینچنین است. کشور ما در بین کشورهای منطقه آرام‌ترین کشور است. آرامش در کشور وجود داشته. نوسانات جزئی ممکن است در برخی مسائل و در مقطعی به وجود آید و تمام شود. یک وقت ممکن است آنفولانزایی بیاید یک مسئله‌ای را برای دام ما ایجاد کند یک روز ممکن است یک مسئله‌ای پیش بیاید و نوساناتی ایجاد کند اما هدف ما آرامش مردم، امنیت مردم، آزادی بیشتر به مردم است به همین دلیل به مردم می‌گوییم فضا باید روز به روز آزادتر باشد تا مردم بتوانند خلاقیت بیشتر داشته باشند. اساسا قرآن مجید هدف والا برای همه عبادات و دستورات الهی را انجام دهیم برای شکوفایی و این شکوفایی در یک فضای آرام وآزاد و امن در کشور ما امکان پذیر است. این هدف مهم ماست. قطعا اینچنین نیست که دولت بخواهد ارز را گران کند برای تامین بودجه‌اش.

روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا خیال‌مان بابت دلار راحت باشد، بیان داشت: بله.

پرداخت 11.5 هزار میلیارد تومان برای رفع مشکل موسسات اعتباری

روحانی در مورد رفع مشکل سپرده‌گذاران مؤسسات اعتباری نیز تصریح کرد: برخی از این صندوق‌های اعتباری بی‌مجوز بودند و شروع به کار کردند و مربوط به امروز نیستند و از دهه 80 این صندوق‌ها شروع به کار کردند حالا یا با مجوز یا بی‌مجوز. من وارد این موضوعات نمی‌شوم. یک نکته‌ای ازمردم خواهش می‌کنم هر بانکی یا هر صندوقی اگر خلاف متعارف به مردم قول سود داد بدانند اینجا خطری است. یعنی اگر کسی صدا زد به مردم که آقا من سود بالاتری می‌دهم احساس خطر، شک و تردید کند.

 

رئیس‌جمهور افزود: وقتی سود زیاد می‌دهد بعد می‌خواهد چگونه تامین کند. اینها برای اینکه پول را جذب کنند قول سود بالا برخلاف مقررات داده‌اند. نمی‌خواهم بگویم مردم تقصیر دارند ولی می‌خواهم به مردم بگویم از امروز حواس‌شان جمع باشد. ما رسیدیم به مشکل. مشکلی که برای مردم ایجاد کرده بودند. یک راه این بود که بگوییم به ما ربطی ندارد. صندوق اعتباری غیرمجاز بوده و مردم رفته‌اند. این کار را که نمی‌توانستیم بکنیم. به هر حال مردم به یک دلیل به آن صندوق اعتماد کرده‌اند. دولت باید این مشکل را حل کند. وقتی می‌گوییم دولت حل کند یعنی از جیب مردم حل کند. یادمان نرود دولت پولی ندارد تمام پول دولت متعلق به مردم است. وقتی ما می‌گوییم یک صندوقی که ورشکست شده است و دولت بیاید پولش را بدهد یعنی از مردم بدهد. یعنی بابت ورشکستی یک صندوق همه بیایند مشارکت کنند و پول دهد. چون ممکن است اموال آن صندوق تکافوی بدهی‌اش را نکند. خب کی باید این را جبران کند؟

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تاکنون برای رفع مشکل سپرده‌گذاران بانک مرکزی بیش از 11 هزار میلیارد پول گذاشته است، افزود: بانک مرکزی 11.5 هزار میلیارد پول گذاشته برای اینکه این 98 درصدی که ما گفتیم مشکلات‌شان حل و فصل شود. حالا ممکن است آن 98 درصد هم صد در صد راضی نباشند. من کاری به آن ندارم اما طبق معیارهایی که بوده است بنا بوده این 98 درصد تسویه حساب شوند یعنی اصل پولشان را بگیرند و بر مبنای یک سود متعادل و عادلانه نیز محاسبه کنند. ممکن است قبلا سود بیشتری گرفته باشند. خود به خود این کم می‌شود از پول‌شان و این کار انجام گرفته است.  یعنی 11 و نیم هزار میلیارد بانک مرکزی برای رفع این مشکل پول گذاشته است که این فشار زیادی بر دولت است. بقیه‌اش را هم داریم دنبال می‌کنیم. رؤسای سه قوه نمایندگانی از چند ماه پیش مشخص کردند که همه تلاش خودشان رامداوم بگذارند تا این معضل را حل کنیم. از قوه قضائیه، مجریه و مقننه جلسات زیادی داشتند برای اینکه سریع‌تر مسائل دادگاهی حل شود و اموال اینها محاسبه شود و ببینیم کمبود اموال آنها چه بودهاست. به هر حال ما مشکل مردم را حل خواهیم کرد.

 

*به بانک مرکزی به صورت کتبی دستور دادم که مجوز هیچ بانک خصوصی جدیدی را صادر نکنند

وی با تاکید بر اینکه دولت یعنی مردم، اظهار داشت: دولت یا پول مالیات یا پول نفت مردم است. عمده بودجه و پول ما یا از نفت یا از مالیات است و بقیه مواردی که داریم خیلی بالا نیست. اینکه ما در بودجه هم می‌گوییم شفاف است و مردم بدانند برای این است که پول برای مردم است. مال ما نیست. یعنی مال دولت نیست که بگوید هر جور می‌خواهم خرج کنم. اینکه ما بودجه را به مجلس می‌دهیم تا نمایندگان ملت هم آن را تصویب کنند به این دلیل است که این مال مردم است. آنها هم باید نظر دهند. شورای نگهبان هم باید نظر بدهد و بعد بشود بودجه سال آینده و ما برویم آن را اجرا و پیاده کنیم. بنابراین من می‌خواهم به مردم بگویم اولا این مسئله تمام شده است ما دیگر مؤسسه مالی غیرمجاز نداریم. من از مدت‌ها پیش به بانک مرکزی کتبا دستور دادم که مجوز هیچ بانک خصوصی جدیدی را صادر نکنند. چون ما برای محاسباتی که داریم انجام می‌دهیم و الان نیز بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات دنبال گرفتن مجوز بانک هستند و ما مجوز نداده‌ایم به این دلیل که این جور مجوزهای بی‌حساب مشکلات درست می‌کند. گرچه بسیاری از این مؤسسات حتی مجوز هم نداشتند.

 

روحانی ادامه داد: بنابراین ما تلاش‌مان را در این زمینه انجام دادیم و ان‌شاالله انجام می‌دهیم و مردم بدانند اگر ته دلشان هنوز فکر می‌کنند آنها طلبکار هستند یک افرادی آمدند سر مردم کلاه گذاشتند مردم را دعوت کردند با سودهای واهی و فراوان پول مردم را جذب کردند واین مشکل را ایجاد کردند. تلاش بسیاری زیادی دولت یازدهم،دوازدهم، قوه مقننه و قوه قضائیه انجام دادند تا امروز به اینجا رسیدند ادامه می‌‌دهیم تا این مشکل شود.

روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا آنهایی که الان در خیابان مقابل مؤسسات اعتباری اعتراضشان را بیان می‌کنند، با نقل شما باید آرام باشند چون دولت پولشان را پرداخت می‌کند، اظهار داشت: من حتماً می‌خواهم به مردم قول بدهم که اینجور نیست که دولت به فکر آنها نباشد و دولت به یاد آنها نباشد و بخواهند به خیابان بیایند و بگویند که ما را فراموش نکنید. حتماً ما آنها را فراموش نمی‌کنیم همان‌طور که تا حالا قدم‌هایی که برداشته‌ایم برمبنای این نبوده که مردم اعتراض کرده‌ اند البته مردم حق دارند اعتراض کنند اشکالی ندارد این وظیفه ما بوده که حادثه‌ای که رخ داده بتوانیم آن را حل کنیم و معضل آنها را رد کنیم.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها خانواده گرفتار بودند و یک نفر دو نفر نبودند اظهار داشت: می‌توانیم بگوییم که تقریباً 98 درصد آنها در حد امکانات دولت حل شده است و بقیه را هم ما دنبال خواهیم کرد من می‌خواهم به مردم قول دهم که ما این مسأله را فراموش نمی‌کنیم و دنبال خواهیم کرد و همانطور که عرض کردم نمایندگان سه قوه به طور دائم جلسه دارند که این موضوع را حل و فصل کنند.

در ادامه مجری گفت: به فرمایش حضرتعالی چون دولت و ملت یکسان هستند مردم پناهی جز دولتی که خودش می‌گوید از ملت هستم ندارند بالاخره یا باید دولت پولشان را بدهد یا از قوه قضاییه پیگیری کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: اشکال ندارد قوه قضاییه یا دولت و مجلس همه با هم به عنوان مسئول مردم هستیم و احساس مسئولیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: علت اینکه تاکنون این همه تلاش شده و این همه پول گذاشته‌ایم برای همین بوده است اگر احساس مسئولیت نمی‌کردیم می‌نشستیم و می‌گفتیم به مؤسسه‌ای پول داده‌اید بروید از خودش بگیرید. به هر حال ما باید مشکل مردم را حل کنیم و این کاملاً درست است. دولت به عنوان نماینده مردم است و مجلس هم به عنوان نماینده مردم است، قوه قضاییه هم برای اجرای عدالت است و همه باید دست به دست هم دهیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا