6 راه برای ساده‌ سازی استراتژی سرمایه گذاری شما

6 راه برای ساده‌ سازی استراتژی سرمایه گذاری شما

شاید شما بخواهید فرزندانتان را ۱۵ سال بعد به دانشگاه بفرستید، بعد از پنج سال یک خانه بخرید یا در عرض یک سال لپ‌تاپ کهنه خود را نو کنید. ولی شما برای دستیابی به این هدف‌ها نیازمند پول هستید.

سرمایه گذاری در بورس می ‌تواند یکی از دشوارترین کار ها به ‌حساب بیاید. حتی گاهی اوقات انگار یک جعبه سیاه هر جا که می‌ روید بالای سرتان قرار دارد. پیش‌بینی اینکه در آینده چه چیزی انتظارمان را می‌کشد غیرممکن است، امّا چیزی که یقیناً می‌دانیم این است که به پول نیاز داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن این پول، داشتن استراتژی سرمایه گذاری است. شاید شما بخواهید فرزندانتان را ۱۵ سال بعد به دانشگاه بفرستید، بعد از پنج سال یک خانه بخرید یا در عرض یک سال لپ‌تاپ کهنه خود را نو کنید. ولی شما برای دستیابی به این هدف‌ها نیازمند پول هستید.

سرمایه گذاری در سهام و سایر اوراق بهادار راه خوبی ست تا پول شما به‌جای شما کار کند و منافع ارزشمندی را در آینده برای شما ایجاد کند. مشکل اینجاست، اگر قبلاً در بورس سرمایه گذاری نکرده‌اید و در این زمینه تجربه‌ای ندارید، ممکن است ورود به این بازار برای شما کمی ترسناک و غیرممکن به نظر برسد.

در این نوشته ما به ۶ استراتژی سرمایه گذاری که ممکن است در ساده‌سازی ورود به دنیای دلهره‌آور سرمایه گذاری در بورس کمک‌ حالتان باشد، اشاره می‌کنیم.

یک. آنچه را که می‌دانید بخرید

 

احتمالاً این جمله را قبلاً شنیده‌اید امّا با ما همراه باشید. اینجا قصد ما تلف کردن وقت شما بر سر تحقیق در مورد سهام شرکت ‌ها و انتخاب بهترین سهم برای سرمایه گذاری نیست. اگر شما به بینش خود اعتماد کرده و در محصولاتی که می‌شناسید و بعضاً از آن ‌ها استفاده می‌کنید، سرمایه گذاری کنید، احتمالاً در بلندمدت نتیجه مثبت آن را خواهید دید.

این گفته بدین معنی نیست که چون شما هر روز شیر و کیک می‌خرید، آسپرین مصرف می‌کنید و مدام با بانک خود در ارتباط هستید پس همه پولتان را روی شرکت‌ های مواد غذایی، دارویی یا بانک ‌ها سرمایه گذاری کنید. ایده این طرز فکر ازآنجاست که شما می‌ توانید پروسه انتخاب سهام برای سرمایه گذاری را با نگاهی به اطراف خودتان و با توجه به برند هایی که استفاده می ‌کنید و تفکر درباره اینکه کدام‌ یک از این برندها در سال‌ های اخیر بهتر عمل کرده ‌اند و آینده روشن‌تری دارند، آسان‌تر کنید.

دو. متنوع سازی

این یک بخش مهم از استراتژی سرمایه گذاری شماست و آن اندازه که به نظر می ‌آید دشوار نیست. به‌طور ساده، متنوع سازی به این معنی است که همه تخم‌مرغ‌ های خود را در یک سبد نگذارید. پس به‌منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری، شما باید پول خود را در طبقات دارایی مختلف همچون سهام، اوراق مشارکت و سپرده های بانکی و بخش‌های مختلف صنعتی از قبیل تکنولوژی، خرده‌فروشی و پتروشیمی قرار دهید.

با متنوع سازی سبد سرمایه گذاری‌ تان، شما می‌ توانید میزان ریسک خود را مدیریت کرده و کاهش دهید؛ اما شاید بپرسید متنوع سازی چگونه باعث کاهش ریسک می‌شود؟ زیرا احتمال خیلی کمی وجود دارد که همه دارایی های موجود در پرتفوی شما هم ‌زمان با هم دچار مشکل یا بحران شوند. بدین معنی که اگر سرمایه گذاری شما در سهام شرکت دارویی با کاهش روبرو شود، سهام پتروشیمی شما الزاماً تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

سه. سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری می‌تواند راهی برای دستیابی به “یک پرتفوی از قبل متنوع شده” باشد و شما می‌توانید با خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری به‌ جای خرید یک سهم در مجموعه‌ ای از سهام سرمایه گذاری کنید. صندوق ها در گروه‌ های مختلفی از دارایی ها سرمایه گذاری می‌ کنند. برخی از آن‌ ها در شاخص، برخی در شرکت ‌های بزرگ و برخی دیگر نیز در گروه خاصی از اوراق و دارایی های مالی سرمایه گذاری می‌کنند.

چهار. بخرید و نگه دارید

ممکن است خیلی سخت به نظر برسد، اما هر وقت اخبار بدی از شرکتی که صاحب سهام آن هستید شنیدید وحشت نکنید. این نوع رفتار در بازار بورس به ‌عنوان سرمایه گذاری منفعلانه یا استراتژی سرمایه گذاری بخر و نگه دار، شناخته می ‌شود. سعی کنید در برابر این اصرار که همه سهام خود را بفروشید، ایستادگی کنید. مگر اینکه یک مشکل اساسی در مدیریت شرکت یا جریان درآمدی آن وجود داشته باشد و شما به این نتیجه برسید که کاهش قیمت سهم مربوط به افت ارزش واقعی آن است و مربوط به جو روانی بازار واکنش‌های احساسی سرمایه گذاران نمی‌شود. اگر شما پرتفویی دارید که به‌ خوبی متنوع باشد، به ‌احتمال خیلی زیاد قادر خواهید بود تا ریسک یک ضرر بزرگ را محدود کنید.

پنج. پولی را هر ماه کنار بگذارید

پولی را هر ماه کنار بگذارید و گوش ‌به ‌زنگ فرصتی برای سرمایه گذاری باشید، حتی اگر همان لحظه سرمایه گذاری نمی‌ کنید. شاید شما در حال حاضر پول کافی برای خرید ۱۰۰ سهم شرکت مورد علاقه خود را ندارید. شما می‌ توانید هر ماه مقداری پول در حساب کارگزاری ‌تان ذخیره کنید و زمانی که به منابع مالی لازم دست پیدا کردید، در سهام مورد نظر سرمایه گذاری کنید.

شش. سرمایه گذاری را بخشی از سبک زندگی‌تان کنید

چه کافه گردی پنجشنبه‌ شب ‌ها، چه رفتن به سینما در روزهای سه‌شنبه و چه کوهنوردی جمعه صبح‌ ها، سبک زندگی همه ما از مجموعه کارهای روزمره تشکیل شده است. سرمایه گذاری برای آینده هم می‌تواند (باید) یک کار روزمره دیگر از سبک زندگی همه ما باشد.

نکته‌ای که ما همیشه به آن تأکید کرده‌ایم را به خاطر بیاورید. سرمایه گذاری یک فعالیت کوتاه مدت نیست. بلکه یک برنامه ‌ریزی بلندمدت است که میوه آن را در روزهای بازنشستگی خواهید خورد. به کارگیری استراتژی سرمایه گذاری به شما کمک می‌کند تا مطمئن‌ تر به هدف و برنامه خود برسید.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا