تولید ۱۰۷ میلیون خودرو با سنگ‌آهن دپو شده در چین

تولید ۱۰۷ میلیون خودرو با سنگ‌آهن دپو شده در چین

گروه معادن >سنگ آهن - سنگ‌آهن دپو شده در بنادر چین می‌تواند برای تولید فولاد برای ساخت ۱۰۷ میلیون دستگاه خودرو مورد استفاده قرار گیرد که در صورت صف کشیدن به ماه می‌رسند و بیش از سه برابر فروش سالانه خودرو در این کشور هستند.

به گزارش ماین نیوز، معامله‌گران می‌گویند با توجه به این که بازار فولاد چین پس از رشد سال گذشته نشانه‌های ضعف را بروز داده است، بیش از ۱۵۰ میلیون تن سنگ آهن دپو شده، تهدیدی برای قیمت‌های این ماده خام فولادسازی به شمار می‌رود.

طبق آمار شرکت استیل هوم، حجم واردات سنگ آهن در بنادر بزرگ چین تحت تاثیر تقاضای مطلوب برای فولاد و مقابله پکن با آلودگی در ۱۹ ژانویه به رکورد ۱۵۴.۴۳ میلیون تن رسید که حدود ۳۰ درصد نسبت به مدت ۱۲ ماهه افزایش داشت و بیشترین میزان از سال ۲۰۰۴ بود.

این میزان سنگ آهن برای تولید ۹۷ میلیون تن فولاد کافی است که می‌تواند برای تولید ۱۰۷ میلیون خودرو مورد استفاده قرار گیرد. اگر این خودروها به صف شوند، صف آنها به بیش از ۴۸۰ کیلومتر خواهد رسید.

به گفته یک معامله‌گر سنگ آهن مقیم شانگهای، به اندازه‌ای سنگ آهن در بنادر وجود دارد که قیمت‌ها را پایین خواهد برد. اگر رشد حجم سنگ آهن دپو شده ادامه پیدا کند معامله‌گران ناچار خواهند شد آن را ارزانتر بفروشند.

حدود ۳۷ درصد از سنگ آهن دپو شده در بنادر چین به معامله‌گران و باقی آن به فولادسازان تعلق دارد. هر دو گروه واردات سنگ آهن را تا پایان سال ۲۰۱۷ در پی رشد ۵۰ درصدی قیمت‌های داخلی فولاد افزایش دادند.

مبارزه چین با آلودگی هواریال تقاضا برای سنگ آهن مرغوب را به خصوص از استرالیا و برزیل افزایش داده است.

با وجود رشد قابل توجه موجودی سنگ آهن بنادر چین، قیمت سنگ آهن برای تحویل فوری در طول سال ۲۰۱۷ تنها حدود هشت درصد کاهش یافت. به گفته تحلیلگران، اما با توجه به این‌که انتظار می‌رود محدودیت‌های تولید فولاد تا مارس که محدودیت‌های زمستانی پایان می‌گیرد، برداشته شوند و پیش‌بینی کاهش رشد تقاضای چین برای فولاد در سال ۲۰۱۸ به نظر می‌رسد قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

بانک بارکلیز برآورد کرده که تولید فولاد سالانه چین با توجه به کندی بخش املاک و تغییر اقتصاد از کمیت به کیفیت، از رکورد ۸۳۱.۷ میلیون تن در سال میلادی گذشته به ۸۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ کاهش خواهد یافت.

بهای معاملات آتی فولاد شانگهای نسبت به دسامبر که به بالاترین رکورد در سه ماه گذشته رسیده بود، چهار درصد کاهش یافته است.

واردات سنگ آهن همچنین در سال ۲۰۱۷ به رکورد ۱.۰۷۵ میلیارد تن افزایش یافته بود و صادرکنندگان استرالیایی و برزیلی بیش از ۸۰ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص دادند، اگرچه صادرات از ایران و هند به چین نیز رشد دو رقمی داشت.

معامله‌گران می‌گویند عمده سنگ آهن دپو شده در بنادر چین سنگ آهن نامرغوب است.

طبق آمار متال بولتن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد برای تحویل به بندر کینگدائوی چین، ۲.۵ درصد افزایش یافت و به ۷۶.۷۵ دلار در هر تن رسید.

سنگ آهن در بازار بورس کالای دالیان با ۱.۲ درصد افزایش، ۵۴۳.۵ یوان در هر تن رسید.

بهای معاملات آتی فولاد چین نیز روز دوشنبه که برخی از معامله‌گران در آستانه تعطیلات سال نو چینی در ماه آینده به ذخیره سازی مجدد اقدام کردند برای پنجمین روز افزایش یافت.

بهای معاملات میلگرد در بازار بورس شانگهای ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۳۹۴۱ یوان (۶۱۵.۲۵) دلار در هر تن رسید.

بانک بارکلیز انتظار دارد میانگین قیمت هر تن سنگ آهن ۵۰ دلار در سه ماهه دوم و ۶۰ دلار برای کل سال باشد، در حالی که کارستن منکه، تحلیلگر بانک جولیوس بائر متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ را ۵۰ دلار پیش بینی کرده است.

به گفته یک معامله‌گر، میزان ذخایر به چنان سطحی صعود کرده که برخی از بنادر تلاش می‌کنند خریداران را وادار کنند بخشی از محموله‌هایشان را خارج کنند اما در طول زمستان مشکلاتی وجود دارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا