مدیر بازرگانی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو:

برای صادرات مواد معدنی از سازوکار بورس کالا استفاده شود

برای صادرات مواد معدنی از سازوکار بورس کالا استفاده شود

مدیر بازرگانی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو گفت: وضع عوارض صادراتی بر محصولات سنگ آهنی مغایر با سیاست توسعه است و در قانون استفاده از ظرفیت بورس کالا در صادرات مواد معدنی پیش بینی شده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، محمد برقی با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر تشویقی برای صادرات محصولات معدنی به ویژه سنگ آهن اظهار داشت: در حال حاضر عمده تولیدکنندگان سنگ آهن ترجیح می دهند مواد اولیه واحدهای تولید فولاد در داخل کشور را تامین کنند و با توجه به قیمت های جهانی این محصول، معدن داران تمایل چندانی به صادرات ندارند.

وی افزود: در عین حال به دلیل بهره‌گیری واحدهای فولادی کشور از روش قوس الکتریکی، سنگ آهن به طور مستقیم برای این واحدها قابل استفاده نیست و تنها کارخانه ذوب آهن اصفهان به روش کوره بلند محصول شمش تولید می کند که نیاز به سنگ آهن دارد که آن هم تاکنون تامین شده است بنابراین در حال حاضر برخی معادن، محصول سنگ آهن مازاد دارند و یا به دلیل عیار پایین برای مصرف داخل مناسب نیست و تنها راه آن صادرات این محصول است.

برقی ادامه داد: در حال حاضر واحدهای بزرگ معدنی از جمله چادرملو اقدام به تکمیل زنجیره تولید کرده اند و تولیدات خود را از مرحله استخراج سنگ آهن تا فرآوری به طورکامل انجام می دهند اما برای توسعه واحدهای صنعتی خود نیاز به منابع مالی دارند که بخشی از آن می تواند از طریق صادرات مازاد محصول سنگ آهن تامین شود.

وی یادآور شد: همچنین بسیاری از معادن کوچک سنگ آهن کشور محصولی با عیار پائین دارند که مصرف داخلی ندارد و باید به صادرات بیاندیشند، اما با وضع تعرفه ۱۵ درصدی، به طور قطع صادرات مقرون به صرفه نخواهد بود که در این صورت هم تکمیل طرحهای توسعه به تعویق می افتد و هم موجب تعطیلی بسیاری از معادن می شود.

برقی همچنین تصریح کرد: سنگ آهن دانه بندی محصول خام نیست که عده‌ای با این تفسیر اشتباه تلاش می کنند وضع عوارض صادرات برای سنگ آهن را با آن توجیه کنند، سنگ آهن پس از استخراج چند مرحله فرآوری را طی می کند تا به محصول دانه بندی تبدیل شود و اگر این محصول را خام تلقی کنیم، شمش فولاد هم نسبت به مرحله بعدی خود محصول خام است.

مدیر بازرگانی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو عنوان کرد: چرا تصمیم گیرندگان و سیاستگذاران امور اقتصادی  توقع دارند سرمایه گذاری از طرف بخش خصوصی انجام شود ولی اختیار فروش نداشته باشند، وقتی پشتیبانی مناسبی از طرف بانک‌های داخلی در اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت و مناسب به تولیدکنندگان صورت نمی گیرد و هزینه تولید هم هر سال بالاتر می‌رود، تنها راه پیش روی علاقمندان به توسعه تولید، تامین مالی از طریق صادرات است تا با استفاده از درآمد ارزی حاصله، به خرید تجهیزات و ماشین آلات بپردازند.

صادرات از بورس کالا در قانون آمده است

برقی با اشاره به نقش بورس در حوزه صادرات سنگ آهن گفت: وقتی در فرآیند عرضه سنگ آهن در بورس کالا، مشتری برای محصول پیدا نشد، مازاد محصول عرضه شده در بورس کالا به عنوان محصولی که امکان صادرات دارد، باید بدون هیچ گونه عوارضی قابلیت صادرات داشته باشد و این موضوع را قانونگذار پیش بینی کرده اما متاسفانه هرازگاهی برخی تصمیم ها فضای کسب و کار این صنعت را دچار چالش می کند.

برقی با اشاره به جایگاه معادن ایران در توسعه اقتصادی کشور گفت: ظرفیت معادن ایران برای ارزش آفرینی اقتصادی به حدی است که درصورت برنامه ریزی صحیح و سرمایه گذاری مناسب می تواند موجب رونق اقتصادی و توسعه پایدار شود و یکی از راه‌های درآمدزایی برای معادن و تحقق این امر، ایجاد تسهیلات تشویقی برای صادرات است ولی متاسفانه شاهد ایجاد موانع و تعیین تعرفه های بازدارنده برای صادرات مواد معدنی هستیم.

وی افزود: بورس کالا به عنوان یک مرکز انسجام دهنده بازار عرضه و تقاضا خوب است به این ترتیب که بورس کالا به عنوان یکی از راهکارهای خرید و فروش کالا از سوی تولیدکننده و مصرف کننده باشد.

منبع: مهر

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا