نیلی:

اقتصاد ایران هیچ موقع تا این اندازه در مضیقه منابع قرار نداشته است

اقتصاد ایران هیچ موقع تا این اندازه در مضیقه منابع قرار نداشته است

مشاور اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه هیچ‌ زمان اقتصاد ایران تا این اندازه در مضیقه منابع قرار نداشته است تاکید کرد که برای رسیدن به درآمد سرانه سال 1390 باید تا چهار سال آینده به طور مستمر رشد اقتصادی 4.5 درصد داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مسعود نیلی در ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که امروز 24 آبان‌ماه برگزار شد در سخنانی گفت: درحال حاضر اقتصاد ایران با موضوع کاهش تقاضا روبه‌رو است که با کاهش بودجه خانوار و درآمد سرانه کشور همزمان شده است و امروز شاهد آثار ناشی از این چالش‌ها هستیم.

وی ادامه داد: اگر اقتصاد ما به طور مستمر 4.5 درصد رشد داشته باشد، در سال 1397 به سطح درآمد سرانه سال 1390 می‌رسیم و اگر درآمد ملی سرانه را ملاک قرار دهیم دوره بیشتری برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

مشاور اقتصادی رییس جمهور افزود: شرایط نامساعد مالی دولت و انباشت بدهی‌های دولت از دیگر مشکلات اقتصادی در حال حاضر است. اگر شرایط مالی دولت را مبنا قرار دهیم در زمینه بدهی دولت به بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و پیمان‌کاران مشکل بزرگی در اقتصاد وجود دارد.

نیلی ادامه داد: مسئله دیگر در اقتصاد کشور مشکل نظام بانکی و تامین مالی است. در سال 1390 و 1391 و بخشی از سال 1392 در نرخ ارز جهش اتفاق افتاد و بی ثباتی باعث شد که سرمایه در گردش بنگاه‌ها افزایش پیدا کند و با توجه به اینکه بازار سرمایه ما ضعیف است برای تامین سرمایه بیشتر فشار به نظارم بانکی وارد شد.

مشاور اقتصادی رییس جمهور میزان کاهش درآمدهای نفتی را در دهه‌های گذشته بی‌سابقه ارزیابی و تصریح کرد: سقوط شدید درآمد‌های نفتی در یک مرحله به دلیل تحریم‌ها و در مرحله دیگر به دلیل کاهش قیمت نفت اتفاق افتاد. طی 12 سال درآمد‌های نفتی افزایش یافت اما طی چهار سال از درآمد 120 هزار میلیاردی سال 1390 به 25 هزار میلیارد در سال 1394 رسیده است و عملا درآمد‌های نفتی به یک پنجم کاهش پیدا کرد.

وی افزود: از سوی دیگر انتظارات مثبت در اقتصاد باعث شده که از پاییز 1393 تا بهار 1394 میزان مشارکت اقتصادی افزایش یابد، بنابراین نمی‌توان نسبت به منفی شدن رشد اقتصادی در سال 1394 بی‌تفاوت بود، بلکه باید تلاش کنیم با رشد اقتصادی مثبت سال جاری را به پایان برسانیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از دی‌ماه سال 1393 روند کاهش تورم آغاز شد و تا پایان مهرماه 1394 این روند ادامه داشت و اکنون این انتظار وجود دارد که تا پایان آذرماه تورم نقطه به نقطه که اکنون 10 درصد است تک‌رقمی شود.

مشاور اقتصادی رییس جمهور در پایان گفت: ایران در شرایطی در سال 1395 با لغو تحریم‌ها روبه‌رو می‌شود که بازپرداخت بدهی‌ها و اصلاح نظام بانکی به منابع زیادی نیاز دارد. همچنین باید نیاز به سرمایه‌گذاری را به این لیست اضافه کنیم. باید برای حرکت در این مسیر وفاق ایجاد شود و گفتمان همه به اقتصاد معطوف شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا