عضو کمیسیون تلفیق عنوان کرد:

پیش‌بینی اقتصاددانان از موفقیت سیاست قیمت تضمینی گندم

پیش‌بینی اقتصاددانان از موفقیت سیاست قیمت تضمینی گندم

یک نماینده مجلس با اشاره به این که پیش‌بینی اقتصاددانان از موفقیت سیاست قیمت تضمینی حکایت دارد گفت: بر این اساس لزوم حمایت از عرضه گندم در بورس کالا بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،برنامه ریزی دولت برای اصلاح نظام خرید تضمینی در حالی با اعلام وزیر جهاد کشاورزی جدی تر شده که به گفته محمود حجتی از سال آینده بخشی از این محصول در قالب سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالا عرضه می شود. اقدامی که طی بررسی ها و تاکید اقتصاددانان مزایای متعددی برای کشاورزان و گندمکاران به همراه داشته و می تواند از سنگینی بار مالی که سال هاست بر دوش دولت بوده بکاهد.

همچنین این تصمیم که در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی گرفته شده و همانطور که تجربه موفق عرضه ذرت و جو در قالب سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالا ثابت کرده، ضمن حفظ خودکفایی کشور در حوزه تولید این محصول استراتژیک، می تواند رضایت کشاورزان را در پرداخت مطالبات آنها در کوتاه ترین زمان ممکن به همراه داشته باشد.

در همین ارتباط، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میان دشت در مجلسگفت: عرضه گندم در بورس کالا و اصلاح روند خرید تضمینی باید از سوی نهادهای مختلف حمایت شود تا این طرح به ثمر نشیند.

اکبر ترکی با بیان اینکه در اجرای سیاست قیمت تضمینی، عمل دولت به تعهداتش از قبیل واریز سریع مابه التفاوت قیمت گندم در بورس و نرخ تضمینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: عرضه گندم در بورس ضمن ایجاد رقابت میان کشاورزان، باعث می‌شود که این قشر محصولات خود را با ارزش و قیمت واقعی در بازاری منسجم عرضه کنند.

وی اضافه کرد: باید توجه کرد اجرای این طرح نیازمند مدیریت است و در کشور ما خرید گندم‌ سال‌ها به شیوه خرید تضمینی بود و وجوه گندم‌کاران با تأخیر پرداخت می‌شد که موجب نارضایتی کشاورزان بود.

ترکی اظهار داشت: برای آن که تمام موانع احتمالی شناسایی شده و نظارت‌ها دقیق باشد، بهتر است به تدریج گندم در بورس کالا عرضه شود. اما نکته اساسی اینجاست که در اجرای این برنامه نباید بورس کالا را تنها نگذاشت و با حمایت های عملی، زمینه موفقیت کامل فراهم کرد تا کشاورز و اقتصاد کشور متضرر نشود. بنابراین باید حساسیتهای موجود را در نظر گرفت و به همین دلیل نباید بستر حمایتی خرید تضمینی دولت به یک‌باره متوقف شود.

به گفته این نماینده مجلس، اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که درصد موفقیت عرضه گندم در بورس کالا بالا بوده و اجرای این برنامه با پیشرفت و موفقیت همراه خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به نقش شرکت‌های مباشر در عرضه گندم در بورس کالا هم گفت: حضور مباشر می‌تواند به تسریع در موفقیت این برنامه کمک کند، اما باید نظارت دقیق در این‌باره اعمال شود.

منبع:تسنیم

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا