مشاور وزیر راه و شهرسازی:

شورای پول و اعتبار قاطعانه نرخ سود بانکی را کاهش دهد

شورای پول و اعتبار قاطعانه نرخ سود بانکی را کاهش دهد

مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است در حال حاضر مشکل اصلی اقتصاد مسئله کمبود مالی است و نظام بانکی نمی تواند به دلیل وجود مشکل مالی نیاز صنعت را از جنبه منابع تامین کند، بنابراین اگر بخواهیم تامین مالی انجام شود باید ابتدا مسائل مربوط به نرخ بهره بانکی حل شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا ،حسین عبده تبریزی امروز در ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران عنوان کرد: در حال حاضر زمان آن نیست که کاهش نرخ سود بانکی را به بازار یا به بانک‌ها واگذار کنیم بلکه شورای پول و اعتبار باید با قدرت وارد عمل شود و زمینه را برای کاهش نرخ سود بانکی با دستوری قاطع فراهم کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: باید برای رفع مشکل رکود پول به اقتصاد تزریق شود، مشکل فعلی دولت این است که پولی ندارد و نظام بانکی هم امکان خرج کردن پول ندارد.

عبده تبریزی اضافه کرد: اگر مشکل نرخ سود بانکی حل نشود، بدهی‌های دولت قابل بازپرداخت نخواهد بود و اگر دولت بخواهد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان بدهی خود به دست طلبکارانش بدهد و به جای آن اسناد در اختیار آنها قرار دهد، سال آینده باید ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان نرخ سود برای این اسناد بپردازد.

وی ادامه داد: وضع بانک‌ها اکنون بسیار دشوار است و نمی توان با نرخ سود فعلی گشایشی در اقتصاد حاصل کرد. امروز نسبت تسهیلات پرداختی به تولید ناخالص داخلی به 26 درصد درآمد ملی رسیده است که این موضوع بیانگر این است که نظام بانکی به اندازه کافی پول ندارد.

عبده تبریزی عنوان کرد: در برخی از بخش‌ها کفایت سرمایه به دلایلی افزایش یافته که نشان می دهد اگر بانک ها پولی را حاصل کنند آن را نزد خود برای اطمینان بیشتر نگه می دارند. بررسی‌ها در مورد کفایت سرمایه نشان می دهد چند بانک کشور بالای ۲۰ درصد از منابع را نزد خود نگه می دارند و پرداخت تسهیلات صورت نمی‌دهد که این کمی نگران‌کننده است، اگرچه بانک‌ها آنچه در دارایی ها به دست می آورند، محدود است اما نسبت به مصارف به منابع از ۱۰۰ درصد بالاتر رفته که این در بانکداری موضوعی جدید محسوب می‌شود.

عبده تبریزی ادامه داد: نسبت مطالبات غیرجاری، تسهیلات نیز از ۵۰ درصد پا را فراتر گذاشته و بر این اساس به نظر می رسد بسته ای که بانک مرکزی باید برای رونق اقتصادی انتخاب کند، محور اصلی خود را در کاهش نرخ سود با دخالت مستقیم شورای پول و اعتبار قرار دهد. همچنین بانک‌ها تا آن میزان دوام نمی آورند که نرخ سود از طریق بازار کاهش یابد و باید برای تهیه و اجرای بسته رونق اقتصادی به برخی موضعات توجه شود. از این جهت کاهش نرخ سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی باید به سرعت انجام شود،چراکه در حال حاضر هیچ کاسبی در کشور نیست که ۳۲ درصد سود داشته باشد و بنابراین ادامه وضعیت فعلی قابل تداوم نیست.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا