سقوط رویال‌داچ‌شل به همراه بهای نفت

سقوط رویال‌داچ‌شل به همراه بهای نفت

استنلی رید/گزارشگر

کاهش بهای نفت برنامه‌های نفتی شرکت‌های بزرگ نفت در سرتاسر جهان را دستخوش تغییرات بزرگی کرده‌است؛ شرکت رویال‌داچ‌شل آخرین تأثیرات را نشان می‌دهد.

کاهش بهای نفت برنامه‌های نفتی شرکت‌های بزرگ نفت در سرتاسر جهان را دستخوش تغییرات بزرگی کرده‌است؛ شرکت رویال‌داچ‌شل آخرین تأثیرات را نشان می‌دهد

روز پنجشنبه این شرکت از کمبود 7.4 میلیارد دلاری در سه ماهه سوم در مقایسه با سود 4.5 میلیارد دلاری در سه ماهه نخست سال پیش گزارش داد. با وجود اقدامات بسیار زیادی که این شرکت برای جلوگیری از ضرر و زیان کرده‌است باز هم درآمدهای آن 70 درصد کاهش یافته و به 1.8 میلیارد دلار رسیده‌است.

این شرکت به دلیل قطع عملیات در بسیاری از نقاط از جمله کنسل کردن ماجراجویی‌اش در آلاسکا در زمینه پروژه‌های نفتی با 7.9 میلیارد دلار کسری مواجه شده‌است.

شرکت رویال‌داچ‌شل نیز مانند بسیاری دیگر از شرکت‌ها با بزرگ‌ترین چالش یک دهه اخیر مواجه شده‌است. آنها نه تنها باید با قیمت‌های پایین نفت و گاز در بازارهای جهانی دست و پنجه نرم کنند بلکه باید پاسخگوی نگرانی‌های زیست‌محیطی در رابطه با استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز باشند.

متوسط بهای نفت در سه ماهه سوم سال جاری حدود 50 درصد کمتر از سال گذشته است و به همین خاطر درآمدهای شل کاهش یافته‌است. این شرکت ناگزیر شده‌است بسیاری از پروژه‌های نفتی که با قیمت‌های فعلی نفت، صرفه اقتصادی نداشته‌اند را کنسل کند.

بن ون بوردن در سال 2014 مدیرعامل شرکت شل شد و به بازبینی سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های پرخطر پرداخت.

برای نمونه روز سه‌شنبه شرکت شل اعلام کرد ساخت و ساز در پروژه پرهزینه کارمون کریک را متوقف کرده‌است. این پروژه بنا بود 80 هزار بشکه نفت در روز تولید کند.

مدیرعامل این شرکت اعلام کرده‌است: «ما در پروژه‌های کوتاه‌مدت خود بازبینی می‌کنیم و آنها را با پروژه‌های بلندمدت تلفیق می‌کنیم و آنها را به پروژه‌هایی مقرون به صرفه تبدیل می‌کنیم. این بیشتر یک عمل اجباری است تا انتخابی.»

برخی تحلیل‌گران بر این باورند که بوردن تلاش می‌کند اشتباهات مدیرعامل پیشین را جبران کند.

منبع: نیویورک‌تایمز

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا