همکاری ایران و مجارستان در زمینه نانوتکنولوژی

همکاری ایران و مجارستان در زمینه نانوتکنولوژی

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در مجارستان با بیان اینکه این کشور می خواهد هاب نانوتکنولوژی شود، گفت: ایران می‌تواند در زمینه نانوتکنولوژی، همکاری مناسبی با ایران داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  شاهرخ میرزاحسینی در نشست رایزنان بازرگانی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید راهکارهای توسعه همکاری‌ها و استفاده از توان رایزنان بازرگانی در توسعه صادرات محصولات دانش بنیان مورد بررسی قرار گیرد، چراکه رایزنان می توانند در حوزه مبادلات با کشورها اقداماتی مناسب انجام دهند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در مجارستان افزود: با توجه به جایگاه ایران در حوزه تبادل فناوری و دستیابی به فناوری های نوین می‌توان بخشی از محصولات را در حوزه های دارویی و های تک با همکاری رایزنان بازرگانی صادر کرد.

وی تصریح کرد: در این میان کشوری همچون مجارستان می‌خواهد هاب نانوتکنولوژی باشد و به این منظور، زمینه های همکاری مناسبی با شرکت‌های ایرانی وجود دارد.

همچنین «هاوایاک آوادیس یانس»، رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان اعلام کرد: ارمنستان در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ در ۲۰ کشور حوزه «آی سی تی» حضور داشته باشد و بنابراین نباید از این فرصت غافل شد و ایران هم باید حداکثر استفاده را در این زمینه داشته باشد.

همچنین در این نشست،  بی­رنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تغییرات جدی در رویکرد این معاونت ایجاد شد و حرکت شتاب­‌گونه کشور به سوی مقوله فناوری در دستور کار این معاونت قرار گرفت که نتیجه این تلاش‌ها منجر به آن شد که تعداد متخصصین و شرکت‌های فعال در این حوزه افزایش یافته و چندصد شرکت فعال در حوزه فناوری های نوین محصولات خود را به بازار ارائه دهند و بازار صادراتی مناسبی نیز به دست آوردند.

وی افزود: ۱۲ ستاد راهبردی که اهم آنها در حوزه‌­های نانوتکنولوژی، زیست فناوری، هوافضا، علوم شناختی، دریایی، انرژی‌های نو، نفت و گاز، گیاهان دارویی و فناوری اطلاعات در حال فعالیت هستند و شرکت‌هایی که قابلیت صادرات در این حوزه را دارند با کمک رایزنان می توانند حضور موثرتری در بازارهای صادراتی داشته باشند.  

بیرنگ ادامه داد: مفهوم دیپلماسی فناوری توسط ایران در کشورهای عضو عدم تعهد مطرح شده است و موضوعات تبادل فناوری با کشورها در دفتر تبادل فناوری معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری ریاست جمهوری به طور جدی در دست پیگیری است.

 وی خطاب به رایزنان بازرگانی گفت: باتوجه به اینکه شما در حوزه تعاملات و رفتار شرکت‌ها می توانید نقش مهمی ایفا کنید باید با ارائه علائمی که از کشورهای هدف دریافت می کنید، برای بازاریابی مناسب صادراتی به شرکت‌ها کمک کنید و یکی از مکان‌هایی که می تواند محلی مناسب برای مراکز تحقیقاتی شرکت‌های بزرگ خارجی باشد، پارک‌های فناوری کشور هستند.

همچنین استیری، مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست خاطرنشان کرد: ذیل آئین نامه ها و دستورالعمل‌های قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش­بنیان حدود ۱۸۰۰ شرکت تایید صلاحیت شده اند و برنامه‌­های معاونت علمی و فناوری و مجموعه‌­های وابسته در حمایت از این شرکت‌ها است، همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی نیز که با سرمایه ۳۰۰۰ میلیارد تومان تاسیس شد، یکی از نهادهای حمایت کننده از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه توسعه صادرات است.

وی در ادامه از راه اندازی پورتال ۴ زبانه ای خبرداد که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد و قادر است به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، عربی و فارسی، مشخصات فنی، قیمت، عکس و فیلم و سایر اطلاعات ۲۰۰ محصول دانش بنیان را ارائه کند.

استیری با بیان اینکه ۲۵ شرکت مدیریت صادرات در کشور وجود دارد،  اظهار داشت: بیشتر این شرکت‌ها در زمینه محصولات غذایی فعال هستند که در حال سوق دادن آنها به صادرات محصولات دانش بنیان هستیم، همچنین حمایت از توسعه پایگاه‌های صادراتی و سوق دادن آنها به سمت صادرات دانش ­بنیان از دیگر برنامه­‌های حمایتی معاونت علمی و فناوری است.

وی در خصوص مساعدت رایزنان بازرگانی در توسعه صادرات گفت: شناسایی حوزه های پرپتانسیل کشورهای محل مأموریت رایزنان، شناسایی شرکت‌های مدیریت صادرات خارجی، همکاری نزدیک با پایگاه‌های صادراتی محصولات دانش ­بنیان، آگاه سازی شرکت‌های دانش بنیان از قوانین تجارت نوشته و نانوشته کشورها و شناساندن فرهنگ مصرف کشورها به شرکت‌های دانش بنیان از جمله برنامه هایی است که با مشارکت رایزنان بازرگانی می توان برای توسعه صادرات در بخش محصولات دانش بنیان نسبت به آنها اقدام کرد.

همچنین محمدرضا طلایی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار خاطرنشان کرد: یکی از امکاناتی که رایزنان بازرگانی می توانند در اختیار شرکت‌های فعال در این حوزه قرار دهند اطلاعات بازار صادراتی کشورهای هدف است.

طلایی با اشاره به برگزاری نمایشگاه محصولات نرم افزاری در کشور که در پایان بهمن ماه برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در حوزه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری بخش نرم افزاری کشور، بهمن ماه سال جاری نمایشگاهی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار می شود.

همچنین ذبیحی از اتحادیه صادرکنندگان دارو نیز خطاب به رایزنان بازرگانی حاضر در این نشست بیان کرد: ما به عنوان یک مجموعه بازرگان باید راه خود را پیدا کنیم تا بتوانیم صادرات مناسبی در این بخش بدست آوریم و نخستین راهکار آن است که به صورت جزیره ای عمل نشود و ضمن باور به توانمندی های داخلی همکاری و تعامل مناسب صورت گیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا