معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند خبر داد:

تعریف مشوق های صادراتی برای افزایش صادرات از مرز شلمچه

تعریف مشوق های صادراتی برای افزایش صادرات از  مرز شلمچه

خرمشهر- معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند از تعریف مشوق های صادراتی برای صادر کنندگان به منظور افزایش صادرات از مرز شلمچه خبر داد.

محمدرضا معتمدی عصر امروز یکشنبه در سومین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه، فعالان اقتصادی و خادمان صادرات در منطقه آزاد اروند، منطقه آزاد اروند را تنها منطقه آزاد تولید محور با هدف صادرات صادرت در کشور خواند و اظهار کرد: در راستای توسعه تولید و صادرات اقدامات مختلفی برای کمک به رونق صادرات در منطقه انجام شده که به طور عمده در حوزه امکانات و زیرساخت بوده است.

وی از صادرات بیش از ۷۶۴ میلیون دلار از مرز شلمچه طی هفت ماه نخست سال جاری خبر داد و افزود: این میزان با وجود مشکلات رشد ۱۰ درصدی داشته است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند از تخصیص اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت های صادراتی خبر داد و بیان کرد: برای توسعه زیرساخت ها بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه زیرساخت شلمچه سرمایه گذاری کرده ایم که این رقم در مقابل دریافتی سه میلیارد تومانی از این مرز رقم قابل توجهی است.

معتمدی در ادامه به تشریح طرح های توسعه مرز شلمچه پرداخت و گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته شلمچه به عنوان بندر خشک تجاری دارای محدوده ای ۵۵ هکتاری است که در حال حاضر از آن به عنوان بارانداز و برای تخلیه و بارگیری استفاده می شود. در واقع با برنامه توسعه این بارانداز را در چند محور دنبال می کنیم.

وی تصریح کرد: برای توسعه شلمچه ۷۰۰ هکتار را محدوده گذاری کرده ایم و برای هر کدام کاربری مشخص تعیین شده است. در سال گذشته بیش از ۵۰ هکتار برای خدمات لوژستیکی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی اختصاص یافته که قرار است در آن انبار و سایر خدمات لوژستیکی برقرار شود. همچنین شرکت های خوبی اعم از شرکت های داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت ها و انجام کار اعلام آمادگی کرده اند.  

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند همچنین از تعیین ۱۳هکتار برای خدمات رفاهی کامیون داران و محدوده ای ۴۰ هکتاری برای کاربری بخش خدمات نمایشگاهی خبر داد.

معتمدی با بیان اینکه مرکز نمایشگاهی تعریف شده به یکی از بهترین مراکز نمایشگاهی تبدیل خواهد شد، افزود: در بخش نمایشگاه فراخوان عمومی برای جذب سرمایه گذار داده شده و پس از راه اندازی این مرکز امکان مراجعه طرف عراقی، برگزاری جلسات و انتخاب نوع محصول فراهم خواهد شد.

وی از توسعه خط ریلی خرمشهر به عنوان دیگر خدمات زیرساختی درنظرگرفته شده توسط سازمان منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: اتصال خط آهن خرمشهر به بصره و توسعه این مسیر ریلی در کشور عراق امکان جابه جایی کالا به سایر نقاط عراق را نیز فراهم می کند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه بیان کرد: پروژه اتصال خط آهن بندر امام خمینی (ره) به خرمشهر نیز از دیگر پروژه های بزرگی است که مورد تأکید معاون رئیس جمهور و هیئت رئیسه سازمان منطقه آزاد اروند است که با بهره برداری از این پروژه تحول عظیمی در امر صادرات ایجاد می شود.

معتمدی در ادامه از تعریف مشوق های صادراتی توسط سازمان منطقه آزاد اروند خبر داد و عنوان کرد: بسته های حمایتی برای صادرکنندگان و ترغیب آنها به انجام امور تجاری از مرز شلمچه تعریف شده که این امر در حال پیگیری است تا با تدوین این بسته های حمایتی آن را به هیئت رئیسه سازمان تحویل دهند.

وی مرز شلمچه را از جنبه های مختلف همچون زیرساخت و امنیت در میان سایر مرزهای مشترک با کشور عراق بهترین دانست و از افزایش علاقمندی کشورهای اروپایی و چین برای تجارت از این مرز خبر داد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند به برگزاری جلسه مشترک با نمایندگان کشور عراق و استان بصره در روز گذشته اشاره کرد و گفت: در پی این جلسه هفت ساعته بر محورهای مختلفی همچون  ۲۴ساعته کردن فعالیت مرز، صدور مجوزهای بهداشتی بانک ها، تخصصی شدن بازاریابی، رعایت استاندارهای کیفی، زیست محیطی و بهداشتی به توافقات خوبی دست پیدا کردیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا