یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با سنا مطرح کرد:

96، سال خوش یمن قند و شکری ها

96، سال خوش یمن قند و شکری ها

قند و شکری ها به عنوان پربازده ترین صنعت بورسی از ابتدای سال تاکنون 56 درصد رشد داشته اند. در همین زمینه خبرها حاکی از افزایش میزان تولید شکر تا مرز خودکفایی است. خبری که می تواند صورت های مالی این شرکت ها را در پایان سال تحت تاثیر قرار داده و شرایط مطلوب تری را نسبت به قبل برای آن ها رقم بزند.

بررسی صنعت قند و شکر حاکی از آن است که این گروه از ابتدای سال تاکنون بیشترین بازدهی را میان 37 صنعت بورسی داشته است. برهمین اساس شرکت های قند و شکری در بازه زمانی مزبور حدود 65 درصد بازدهی مثبت داشته است. به این ترتیب این گروه را می توان از صنایع موفق بورس از ابتدای سال دانست.

برهمین اساس پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در گفتگویی با الهام خلیلی کارشناس بازار، شرایط این صنعت را بررسی کرده است. وی در ابتدا با اشاره به افزایش تولید شکر نسبت به سال گذشته بیان کرد: بررسی صورت های مالی شرکت های قند و شکر حاکی از آن است که شرکت های چغندری در سال جاری با افزایش تولید 40 تا 50 درصدی نسبت به قبل شرایط مطلوبی را رقم زده اند.

وی در ادامه بیان کرد: همین موضوع باعث شده تا تولید شکر در کشور با افزایش قابل توجه ای همراه باشد. در حال حاضر سطح زیر کشت شکر نصف دهه هفتاد است اما تولید شکر دو برابر آن زمان شده است.

خلیلی همچنین بیان کرد: با تولید 8 میلیون تن چغندر از ابتدای سال به نظر می رسد تولید شکر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن نیز عبور می‌کند که رکورد خارق‌العاده‌ای خواهد بود. در این زمینه به نظر می رسد فاصله چندانی تا خودکفایی در این محصول نمانده است.

وی افزود: برای خودکفایی شکر در کشور نیاز به تولید سالانه دو میلیون و 100 هزار تن از این محصول است که دور از ذهن به نظر نمی رسد.

این کارشناس در ادامه با اشاره به خرید 50 هزار تن شکر سفید از کارخانجات قند و شکری بیان کرد: قرارداد مرحله‌ اول خرید به میزان ۵۰ هزار تن شکر سفید تولید داخلی از تعداد ۲۶ کارخانه قند چغندری، که در سال‌جاری از کشاورزان چغندرقند خریداری کرده‌اند، توسط شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی استان‌ها تنظیم و منعقد شده است.

وی تصریح کرد: میزان شکر سفید قابل خریداری از هر کارخانه با هماهنگی انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر کشور و بر حسب میزان خرید چغندرقند از کشاورزان تعیین و به شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی استان‌ها جهت انجام عملیات خرید ابلاغ شده است.

وی همچنین بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد قیمت گذاری شکر است، چرا که قیمت مصوب این محصول کیلویی ۲۷۲۲ تومان است که اواخر آبان‌ماه به تصویب رسید، اما در بازار کشش قیمت  به طور میانگین ۲۴۵۰ تومان است.

خلیلی افزود: از سوی دیگر موضوع تخصیص یارانه ها برای کارخانه های این صنعت مطرح است. دولت همچنان نرخ یارانه های این محصولات را مشخص نکرده است، در همین زمینه با توجه به اینکه تقاضای خرید و کشش قیمتی در بازار نسبت به تولیدات کاهش یافته، ریسک فروش همچنان مطرح است.

وی در پایان بیان کرد: تمام شرایط مهیاست که این صنعت بار دیگر به روزهای اوج خود برگردد، با این وجود در این زمینه کمک دولت در خصوص پرداخت یارانه ها به شرکت ها مطرح است که در این صورت می توان روزهای بهتری را برای این صنعت انتظار داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا