کاهش تنش های سیاسی، دلیل مثبت شدن بازار

کاهش تنش های سیاسی، دلیل مثبت شدن بازار

با ادامه رشد فلزات پایه در بازارهای بین المللی، بخصوص فلزات روی و مس (عمدتا به دلیل کاهش تولید و موجودی ذخایر استراتژیک بورس های مهم لندن و چین)، گروه های فلزی و معدنی معاملاتی مثبت را سپری کردند.

 

با کاهش تنش های سیاسی درپی تمدید مجدد معافیت های تحریمی ایران از سوی آمریکا، طبق پیش بینی اکثر بازار بخصوص گروه خودرویی با افزایش تقاضا و معاملاتی مثبت دنبال شدند که در این بین نمادهایی همانند خگستر( صف خرید)، خودرو، خاور، خچرخش(صف خرید)، خاذین، خزامیا، خکاوه، ختوقا و خرینگ از اقبال بیشتری برخوردار بودند و معاملاتی مثبت تر از هم گروهی ها را تجربه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در گروه متعادل و مثبت حمل و نقل، نماد حتوکا با جهش قیمتی، صف خرید شد و نماد حکشتی صف فروش را تجربه کرد. عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان از حذف ارز مبادله‌ای بخش اعظمی از صنعت قطعه‌سازی طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: طبق اطلاعات کسب شده از بانک مرکزی، ارز مبادله‌ای کل صنعت قطعه‌سازی طی 10 تا 15 روز آینده قطع خواهد شد.

با ادامه رشد فلزات پایه در بازارهای بین المللی، بخصوص فلزات روی و مس (عمدتا به دلیل کاهش تولید و موجودی ذخایر استراتژیک بورس های مهم لندن و چین)، گروه های فلزی و معدنی معاملاتی مثبت را سپری کردند که در این میان گروه روی و نمادهایی نظیر، فملی، زنگان (صف خرید)، کبافق، فرآور، کدما(صف خرید)، کروی، فولای، فنوال(صف خرید)، کاما، فروس، فنورد(صف خرید)، فسرب، فاسمین، کیمیا و فباهنر از اقبال بیشتری برخوردار بودند.

درگروه های متعادل با گرایش مثبت بانکی، بیمه ای، لیزینگی و سرمایه گذاری، نمادهای انرژی3(صف خرید)، ولساپا، وسینا، بورس(صف خرید)، وساپا، ونیکی، وتوصا، اتکام، وتوسم و سرچشمه، با اقبال بیشتر و معاملاتی مثبت تر و نمادهای وکار(صف فروش)، وغدیر، وسبحان، وانصار، ولبهمن، وامید، بساما، وبوعلی، وخارزم و بپاس با فشار عرضه ها و معاملاتی منفی تری از هم گروهی ها دنبال شدند.

مدیرعامل بیمه البرز ضمن ابراز تاسف از حادثه نفتکش ایرانی گفت: خسارت ۴۰۰ هزار دلاری این نفتکش تاثیری در عملکرد مالی بیمه البرز ندارد. همچنین سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد طی روزهای 16 و 17 بهمن اقدام به واگذاری دو بلوک 17.34 . 18.84 درصدی بیمه البرز و آسیا در بورس (30 درصد نقد و باقی اقساط 4 ساله به ترتیب با قیمت های پایه 163 و 192 تومان) کنند.

همزمان با قرار گیری قیمت جهانی نفت در محدوده 70 دلار و ادامه تقاضای بالای محصولات شرکت های پتروشیمی، بخصوص متانول در بازارهای بین المللی، شاهد شروع متعادل و مثبت گروه های شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها در بازار امروز بودیم که در این بین نمادهای شپترو(صف خرید)، شبریز، ساینا(صف خرید)، شکربن(صف خرید)، وپترو، شفارس(صف خرید)، شسپا، شکلر(صف خرید)، مارون، شپارس(صف خرید) و شدوص با تقاضای بالاتر و معاملاتی مثبت تر از هم گروهی ها دنبال شدند. وزیر انرژی روسیه اعلام کرد وزیران تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک درباره امکان خروج آرام از توافق جهانی برای کاهش تولید نفت مذاکره خواهند کرد. وی گفت: قیمت کنونی موقتی بوده و وی درباره این وضعیت در نشست کمیته مونیتورینگ وزیران در عمان که قرار است ۲۱ ژانویه (اول بهمن) برگزار شود، صحبت خواهد کرد. مدیرعامل لوک اویل که یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت روسیه است، روز جمعه اظهار کرده بود اگر قیمت نفت به مدت بیش از شش ماه در ۷۰ دلار در هر بشکه بماند، روسیه باید خروج از توافق نفتی را آغاز کند اما نواک اظهار کرد مازاد عرضه هنوز به طور کامل از بازار نفت حذف نشده است.

لبوتان و تکمبا نمادهای صف خرید و تمحرکه نماد پرتقاضای گروه متعادل ماشین آلات در بازار امروز بود در آنسو و در گروه تجهیزاتی و در ادامه غیبت طولانی نماد فاذر، نماد چدن معاملاتی مثبت را تجربه کرد و مابقی هم گروهی ها متعادل به کار خود پایان دادند. استاندار مرکزی اعلام کرد: با مصوبه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور، 210 میلیارد ریال برای رفع مشکلات سرمایه در گردش شرکت صنایع آذرآب اراک اختصاص یافت.

مداران نماد پر عرضه و منفی و مفاخر و پرداخت نمادهای پرتقاضا ترگروه متعادل آی تی و انفورماتیک در بازار امروز بودند. این در حالی بود که صبح امروز و در محل وزارت امور اقتصاد دارایی تفاهم ‌نامه تامین مالی جمعی برای کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ ها با حضور کرباسیان وزیر اقتصاد،‌ آذری جهرمی وزیر ارتباطات و رئیس سازمان بورس و معاونان وزیر کار منعقد شد و از این به بعد، استارت آپ ‌ها می‌توانند از طریق بورس تامین مالی کنند.

در شروع بازار نمادهای ثالوند و قاسم به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه (ب)، متوقف شدند و در پایان معاملات نماد ثترا جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام متوقف شد.

در پایان معاملات نیز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای فملی، خودرو، کگل و فولاد با رشد حدود 441 واحدی به ارتفاع  96,627رسید که در این بین نمادهای فارس و پارسان بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهند گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا