طرح ملی زعفران، طلای سرخ ایران را نجات می دهد؟

طرح ملی زعفران، طلای سرخ ایران را نجات می دهد؟

طلای سرخ ایران چند وقتی می شود که با مشکل رقیب های تازه نفس به میدان آمده سر و کله می زند. اما این هفته دیگر، طرح ملی آن به مجلس ...

طلای سرخ ایران چند وقتی می شود که با مشکل رقیب های تازه نفس به میدان آمده سر و کله می زند. اما این هفته دیگر، طرح ملی آن به مجلس می رود تا شاید با تصویب آن، وضعیت این محصول در ایران بهتر شود. البته با اینکه بیشترین زعفران دنیا در ایران تولید می شود، اما در بازارهای جهانی، زعفران ایرانی آنقدر ها هم شناخته شده نیست. یکی از دلایل آن به گفته کارشناسان و فعالان این بخش به بسته بندی و بندسازی آن برمی گردد.

این در حالی است که برای تهیه یک کیلو از این محصول، 110  تا 170 هزار گل زعفران یعنی حدود 70 کیلوگرم گل زعفران نیاز است. امسال هم ایران حدود 300 تن زغفران تولید خواهد کرد. به این ترتیب، ایران همچنان جایگاه خودش را در تولید زعفران حفظ کرده است. اما مشکل اساسی زمانی آغاز می شود که زعفران ایرانی سنتی کاشت و برداشت می شود. به همین دلیل زمان بیشتری می برد و بهره وری پایین تری دارد. از طرف دیگر، پیاز زعفران به کشورهای دیگر از جمله افغانستان قاچاق شده است و مردم این کشور سعی کرده اند به جای کشت خشخاش، زعفران بکارند.

به طوری که چند وقت پیش، خبرگزاری مهر در این باره نوشت: «کشت زعفران به جای خشخاش در بسیاری از ولایت های افغانستان خصوصا در هرات رونق خوبی گرفته و بسیاری از مزارع خشخاش به زعفران تبدیل شده اند. در افغانستان، اداره زراعت هرات اعلام کرد امسال هزار هکتار زمین در این ولایت زیر کشت زعفران رفته و کشاورزان استقبال خوبی از کشت زعفران کرده اند. با توجه به کیفیت بالای زعفران افغانستان در بین ۳۰۰ نوع زعفران جهان، بازار خوبی برای فروش زعفران افغانستان پیدا شده است و بسیاری از کشورها علی الخصوص چین و امارات از واردکنندگان عمده زعفران افغانستان هستند.»

براساس گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان، شواهد موجود در کشور حاکی از آن است که کشاورزان افغانستانی کم کم به فکر جایگزینی زعفران به جای مواد مخدر هستند همانطور که طی سال های گذشته در راستای اجرای برنامه توقیف کشت خشخاش، کشت و برداشت زعفران در افغانستان رواج خوبی پیدا کرده است.

طبق این گزارش، زمین های مساعد کشت زعفران و صادرات پر سود آن که اغلب به اروپا و هند صورت می گیرد باعث شده تا بسیاری از کشاورزان کشور افغانستان به جای خشخاش، زعفران کشت کنند که از حمایت دولت نیز برخوردار است. در همین راستا وزارت زراعت نیز قصد دارد کشت زعفران را در 32 ولایت از 34 ولایت کشور توسعه دهد.
گزارش های وزارت زراعت افغانستان نشان می دهد که امسال 21 تن بذر زعفران یا همان پیاز زعفران درمیان کشاورزان 26 ولایت توزیع شده تا آنها به کشت زعفران بپردازند که این مساله، میزان تولید سالانه زعفران در کشور را به بیش از چهار هزار کیلوگرم می رساند و از طریق شرکت های خصوصی به کشور های فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آمریکا، امارات عربی متحده، عربستان و چین صادر می شود.

طی چند سال گذشته موضوع کشت جایگزین (زعفران به جای خشخاش) در افغانستان چندین بار به صورت جدی مطرح شده و برخی کشورها از جمله فرانسه و هند استقبال خوبی از آن کرده اند.

براساس گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان: ‌«کشور همسایه ایران، با وجود اینکه رنج فراوانی از کشت و قاچاق مواد مخدر در کشور ما می برند، نخواسته اند با یک برنامه صحیح و در اختیار گذاشتن تجارب چندین ساله ی خود به گسترش این زراعت در کشور ما کمک کنند. مهمترین بهانه ایرانی ها نیز قاچاق غیر قانونی پیاز زعفران از ولایات جنوب شرق ایران به کشور ما بوده است، در حالی اگر طرح جایگزین زعفران از سوی مسوولین ایرانی مورد توجه قرار گیرد علاوه بر اینکه، انتقال پیاز زعفران به افغانستان از راه قانونی و با تعرفه های گمرکی صورت می گیرد، قطعا استقبال بیشتر کشاورزان افغانستان و سپس کاهش تولید مواد مخدر را به دنبال داشت. البته انحصار طلبی ایران در این زمینه سبب شد، تا به علت عدم جوابگویی ایران در برابر تقاضای بازارهای جهانی، چین وارد عرصه کشت و تولید زعفران گردد و هم ایران و هم افغانستان را ناکام بگذارد. از آنجا که کشور چین معروف به تولید هر چیزی است که در آن سود داشته باشد، در این زمینه نیز بیکار ننشسته و هر طور بوده زعفران را نیز تولید و با قیمتی مناسب به کشورهای مختلف عرضه نموده است. این جفای همسایه در حالی است که چندی پیش یک موسسه تحقیقاتی آمریکا اعلام کرد که زعفران ولایت هرات دارای بهترین کیفیت از لحاظ رنگ و طعم در سطح جهان است. در این تحقیقات، وجود برخی از انواع میکروب‌ها نیز در زعفران هرات تشخیص داده شد، که علت آن، بسته‌بندى زعفران با دست و نبود دستگاه‌هاى مخصوص بیان گردید.»

به این ترتیب، بیم این می رود که افغانستان جای ایران را در تولید زعفران در جهان بگیرد، مخصوصا اینکه اخیرا کشور فرانسه دستگاه‌هاى بسته‌بندى زعفران را به افغانستان ارایه کرده که با استفاده از آنها زعفران به نام و با آرم خاص افغانستان به بازارهاى جهانى صادر می شود.

با این حساب، طرح ملی زعفران باید زودتر در مجلس تصویب شود تا راهکارهای بهره وری این ثروت در کشور فراهم شود. چندی پیش هم کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران گفت: ایران اولین تولیدکننده زعفران دنیاست و خیلی هم روی این موضوع تعصب دارد. اما در حقیقت نتوانسته ایم درست مدیریت کنیم و پیاز زعفران به افغانستان قاچاق شده است. حالا در این کشور حدود 20 هزار هکتار از سطح، زیر کشت زعفران رفته است. شرکت های مدرن هلندی هم زمین هایی را در افغانستان خریداری کرده اند و به زودی ایران رقیب خیلی جدی و قدرتمندی با تکنولوژی روز در حوزه زعفران در کشور افغانستان خواهد داشت که می خواهند بازارهای ایران را تسخیر کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا