تسنیم گزارش می‌دهد

طلب 18ماهه گاوداران کمتر از وام 6 روزه خودروسازان

طلب 18ماهه گاوداران کمتر از وام 6 روزه خودروسازان

درشرایطی که دامداران 18 ماه است، بابت مابه التفاوت نرخ شیرخام 2 هزار و 400 میلیارد تومان طلبکاراند، دولت طی شش روز در طرح فروش اقساطی خودرو 2 هزار و 750 میلیارد تومان پرداخت کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزرای تسنیم، بعد از وارد شدن خودروسازان به شرایط رکودی، دولت راهکار موثر و راهگشایی پیش پای فعالان این بخش قرار داد و با اعطای وام 25 میلیونی خرید خودرو، فعالان این بخش را چنان از رکود و کسادی در آورد که ظرف 6 روز خودرویی برای فروش به مردم نداشتند.

با نگاهی به سایر بخش‌های اقتصادی کشور مشخص می شود که رکود همه گیر است، اما به راستی با چه استدلالی فرزند عزیز شده و کم توان دولت زودتر از سایر بخش به طور موقت از رکود درآمد.

بنا براین گزارش، بخش کشاورزی یکی از بخش ها به حساب می‌آید که برای رونق تولید به نقدینگی کمتری درمقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی نیاز دارد، اما چرا دولت حتی برای بخش‌های زیر ساختی کشاورزی مانند توسعه آبیاری مکانیزه و یکپارچه سازی اراضی تسهیلات مکفی در نظر‌ نمی‌گیرد.

در حال حاضر بیشتر بخش‌های کشاورزی از کمبود نقدینگی رنج می‌برند. دامداران 18 ماه است که یارانه ای که خود دولت برای پرداخت ما به التفاوت نرخ شیر خام به دامداران مصوب کرده بود‌، پرداخت نکرده است.

بر این اساس، در شرایطی که دامداران مدعی طلب 2 هزار و 400 میلیارد تومانی از دولت هستند و مسئولین دولتی نیز در واکنش، کمبود منابع مالی را دلیل عدم پرداخت مابه التفاوت نرخ شیر خام دامداران می‌دانند، خودرو سازان توانستند ظرف کمتر از 6 روز، 2 هزار و 750 میلیارد تومان برای فروش محصولات خود از دولت، تسهیلات دریافت کنند.

با تداوم وضعیت فعلی مجبور به واردات دوباره ماست و پنیر هستیم

احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با تسنیم در این ارتباط گفت: دامداران از فروش هر کیلوگرم  شیر خام خود در حدود 300 تومان ضرر می کنند و در حالی که دولت مصوب کرده است مابه التفاوت شیر خام دامداران تامین شود، اما  18 ماه است که این مبلغ را دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: دامداران به دلیل مشکلات نقدینگی، در حال حذف گاوهای شیری خود هستند و در صورت تداوم این روند ماست و پنیر مردم باید دوباره از خارج تامین کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: درحالی از صنعت گاوداری کشور که تامین کننده نیاز مردم به ماده ارزشمند شیر است، حمایت نمی شود که دولت به راحتی به کمک صنعت خودرو سازی می‌رود و آنها را از ورشکستگی نجات می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه نرخ کف و سقف فروش شیر خام در کشور 1000 تا 1250 تومان است، تصریح کرد: نرخ مصوب فروش هرکیلوگرم شیرخام در کشور 1440 تومان تعیین شده اما متوسط نرخ فروش این محصول در کشور توسط دامداران 1150 تومان است.

گفتنی است که بخش کشاورزی حدود 25 درصد اشتغال کشور را بر عهده دارد. میزان جذب شیرخام به کارخانه‌های کشور 6 میلیون و  500هزار تن و میزان تولید شیر خام کلیه دام های کشور 8 میلیون و 800 هزار تن، در سال است.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا