دکتر سبحانی تصریح کرد:

باور کارکنان به استراتژیهای شرکت و کامل بودن زنجیرۀ تولید مهمترین عوامل موفقیت فولاد مبارکه

باور کارکنان به استراتژیهای شرکت و کامل بودن زنجیرۀ تولید مهمترین عوامل موفقیت فولاد مبارکه

گروه صنایع معدنی >فولاد - این مطلب را دکتر بهرام سبحانی در جلسۀ تدوین نقشۀ استراتژی شرکت فولاد مبارکه در افق ۹۹-۹۷ بیان کرد و گفت: غالباً بسیاری از شرکتها هنگام تدوین اهداف و استراتژی‌های خود از حضور مشاور بهره می‌برند و به همین منظور دستورالعمل یا دفترچه‌ای تهیه می کنند؛ این در حالی است که با خروج مشاور از شرکت، آن کتابچه نیز بایگانی می شود؛ ولی در فولاد مبارکه این برنامه ریزی‌ها و تدوین استراتژیها از درون سیستم استخراج میشود.

به گزارش ماین نیوز، اگرچه ممکن است برای نظام مند کردن و ترجمۀ اهداف نیز از حضور مشاور استفاده شود ولی قدر مسلم این است که خواسته ها از دل خود مجموعه بیرون آمده است؛ مجموعه‌ای که این اهداف را باور دارد و به آن عمل می کند و این همان نقاطِ قوت و فرهنگ نهادینه شده در فولاد مبارکه است.

وی تأکید کرد: تکمیل زنجیرۀ تولید در فولاد مبارکه اصفهان نتیجۀ زحمات کارکنان و دوراندیشی مدیریت این شرکت در ادوار مختلف است. مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت عملکرد تک تک کارکنان شرکت و با بیان اینکه گروه فولاد مبارکه از سنگ تا رنگ را در خود دارد، گفت: در آغاز بهره برداری، ظرفیت فولاد مبارکه ۲/۴میلیون تن در نظر گرفته شده بود؛ اما در ادامۀ تلاش کارکنان و تفکر مدیریت، فرصتها و تهدیدها به خوبی در ادوار مختلف شناسایی و حتی در مواقعی با آینده نگری تهدیدها به فرصت تبدیل شد و همین امر دستاوردهای بزرگی را برای شرکت و ذینفعان به بار آورده است.

وی از اهمیت پاسخگویی به موقع به مشتریان و گرفتن ایده ها و دیدگاه های آنها به عنوان یک اصل انکار ناپذیر یاد و تصریح کرد: در هنگام مواجهه با محدودیتهای داخلی شرکت باید استراتژی و نحوۀ عملکرد خود را بازبینی کنیم. پس از شناسایی مشکل باید به دنبال یافتن راهکارهای کارامد باشیم؛ زیرا در فولاد مبارکه معتقدیم هیچ مشکلی نیست که قابل حل نباشد.
مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فولاد مبارکه همواره در عمل به مسئولیتهای اجتماعی خود سرآمد بوده است؛ اما از آنجا که اکنون فولاد مبارکه به یک سازمان جهان تراز مبدل شده، می توان با همکاری و مشارکت تمامی سهامداران شرکت گامهای ارزنده ای برای نسلهای آینده و توسعۀ پایدار کشور برداریم.

دکتر سبحانی ضمن قدردانی از سهامدارانی که با افزایش سرمایۀ شرکت در مجامع قبل اجازه دادند طرحهای توسعه و سرمایه گذاری‌های جدید فولاد مبارکه به بار نشیند، گفت: این عزیزان به خوبی درک کردند که سود بلندمدت بهتر از سود مقطعی است که البته همۀ این موارد بر مبنای اتخاذ یک استراتژی روشن، هدفمند، آگاهانه توأم با دوراندیشی میسر شده است.
وی از کاهش هزینه ها به عنوان یکی از راهکارهای افزایش درآمد و سود شرکت یاد و اضافه کرد: درواقع فولاد مبارکه با مجموعه‌ای از تلاشها و به کارگیری راهکارهای مختلف توانست شرایط سخت دو سال قبل را به خوبی پشت سر گذارد و با سرمایه گذاری هدفمند در توسعه ها از تولید ۵/۴ به ۷/۲ برسد و درعین حال توسعه‌های مجتمع فولاد سبا، شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری و فولاد سنگان را اجرا کند.

او خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی وقتی ســـــود ده می‌شــــوند که بتواننــــد محـــــصولات باارزش افزودۀ بالا تولید کنند. باید چرخه و زنجیرۀ تولید را طوری تعریف کرد که کار و برنامه ریزی اقتصادی به ارزش افزودۀ بالا منتج گردد. این مباحث باید در جلسات اتخاذ استراتژیها مطرح و نهایی شود؛ همچنان که فولاد مبارکه با پویایی و تلاش کارکنان خود و با یک سیستم هدفمند در حال حرکت است. به خاطر داشته باشیم باید در هر مقطع خود را برای مواجهه با گزینه های بعدی آماده کنیم و موج‌هایی را که می توانند به ما آسیب برسانند با نقشۀ راه مبتنی بر واقعیت و آینده نگری مدیریت کنیم.

دکتر سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری ارزیابی‌های داخلی و خارجی در فولاد مبارکه به عنوان یکی دیگر از راهکارهای موفقیت آمیز برای تعالی سازمان یاد کرد و با تأکید بر اینکه دستاوردهای جهانی نباید باعث غرور مجموعه شود، اضافه کرد: ارزیابی ها به ما کمک می کند تا نقاط قوت و قابل بهبود خود را بشناسیم. ارزیاب هایی که شرکتهای خارجی دیگر و در تراز جهانی را پیش از ما ارزیابی کرده اند، نکاتی به ما گوشزد می کنند. این موارد حاصل یافته و تجارب آنها از سایر رقبای جهانی ماست. این دقیقاً همان انتقال دانش است که هدف ما از انجام فرایند ارزیابی است. ازاین رو ما همچنان باید به دنبال توسعه و یادگیری بیشتر باشیم و به نشان پنج ستاره و راه یافتن به جایزۀ جهانی بسنده نکنیم.

وضعیت احتمالی بازار جهانی فولاد در سال جدید میلادی بخش دیگری از سخنان دکتر سبحانی بود. وی در این خصوص تصریح کرد: به نظر می رسد به علت ادامۀ افزایش مصرف فولاد در چین و همچنین ادامۀ محدودیتهای تولید ناشی از تدابیر زیست محیطی در این کشور در سال ۲۰۱۸، با افزایش قیمت محصولات فولادی مواجه باشیم. در این حالت به دلیل کاهش عرضۀ مواد اولیه و مصرفی از جمله الکترود گرافیتی و افزایش قیمتها، ممکن است فرصتها و تهدیدهایی برای سایر فولادسازان جهان به وجود آید؛ بنابراین باید با افزایش بهره وری، کنترل هزینه ها و آگاهی کامل از بازارهای داخلی و جهانی خود را به گونه ای آماده کنیم که بتوانیم به لحاظ میزان تولید و قیمت تمام شده پاسخگوی مشتریان باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر یک میلیارد تن آهن قراضه آمادۀ مصرف در جهان موجود است، گفت: وجود این میزان آهن قراضه برابر است با حدود ۱/۵میلیارد تن سنگ آهن و این بدان معنی است که طبق پیش بینی های به عمل آمده، احتمالا مصرف سنگ آهن نه تنها افزایشی نخواهد بود، بلکه کاهش نیز خواهد یافت و اینکه فولادسازان چین به تازگی به کارگیری کوره های قوس الکتریکی را در دستور کار خود قرار داده اند می تواند علاوه بر مباحث زیست محیطی ریشه در وجود این میزان قراضه نیز داشته باشد.

دکتر سبحانی با اشاره به اهمیت اطلاعات در فضای کسب وکار تأکید کرد: در دنیای به شدت رقابتی امروز، داشتن اطلاعات به روز و دقیق نقش مؤثری در تولید و عرضۀ محصول و موفقیت بنگاههای اقتصادی دارد.
مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود ضمن قدردانی از تلاش کارکنان، ابراز امیدواری کرد، گروه فولاد مبارکه تا پایان سال جاری به اهداف خود دست یابد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا