خبرهای خوش مدیرمالی ذوب آهن از سود و افزایش سرمایه

خبرهای خوش مدیرمالی ذوب آهن از سود و افزایش سرمایه

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر مالی ذوب آهن با اشاره به نبود هیچ بدهی مالیاتی، گفت : طی ۶ ماه نخست سال جاری سود عملیاتی داشتیم و به دنبال افزایش سرمایه از دو محل هستیم.

به گزارش ماین نیوز، سعید امیدقائمی با تشریح وضعیت مالی ذوب‌آهن به ایلنا گفت: در سال 94 نتیجه عملیات ذوب‌آهن 1.1 هزار میلیارد تومان زیان بود و مشمول ماده 141 شدیم. یعنی زیان انباشته بیش از نصف سرمایه شرکت شد. متاسفانه به علت سیاسی کاری آن زمان در بخش فروش و شرایط کسب و کار، قیمت فروش تا زیر 1100 تومان سقوط کرد.

وی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت مالی شروع به مدیریت هزینه‌ها کردیم،افزود: با تغییر مدیریت و آمدن احمد صادقی مدیرعامل ذوب آهن کلیه اموری که خود شرکت می‌توانست آنها را انجام دهد، از پیمانکاران گرفته شد.همچنین کوره شماره یک تعطیل شد زیرا همین میزان تولید را می‌توان با کوره شماره 2 و 3 انجام داد. حتی الان که بازار چدن خوب شده، باز توانایی آن را داریم که با همین دو کوره نیاز بازار را تامین کنیم. حتی اگر مواد اولیه مرغوب داشته باشیم می‌توانیم با همین دو کوره، بالای سه میلیون تن تولید چدن داشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یک‌سری پروژه‌ها از قبیل بیمبلنک و گوگرد زدایی و PCI که برای تولید محصولات جدید مانند ریل نیاز است، آماده بهره‌برداری است،ادامه داد: این قبیل پروژه‌ها باعث کاهش هزینه‌های "ذوب" شده است. از طرف دیگر با تاسیس شرکت پویش بازرگان و مالکیت 40 درصد سهام آن،شرکت سعی کرد مدیریت بازار را در دست بگیرد. ضمن اینکه افزایش قیمت جهانی محصولات فولادی و تلاش برای صادرات موجب شد قیمت ِ زیر 1100 را به بالای 2 هزارتومان رساندیم.

امیدقائمی درخصوص برنامه کاهش یکی از هزینه‌های سربار مبنی بر انباشت نیروی انسانی در ذوب آهن گفت: ذوب آهن یک شرکت زنده است و حتی اگر طرح توسعه نداشته باشد، تعمیرات بلندمدت و پرهزینه‌ای دارد. ما در قالب معاونت پشتیبانی و ساخت، قسمت‌های مختلف کارخانه که نیاز به پشتیبانی دارند را پوشش می‌دهیم و در گام بعدی پروژه‌های بیرونی را از قبیل ساختمانی، جاده‌سازی و پل‌سازی تحویل خواهیم گرفت .در واقع "ذوب" تبدیل به پیمانکار می‌شود مثلا شرکت پویش درمان، بیمارستان ذوب آهن را مستقل کرد و اکنون هزینه و درآمد آن سر به سر است.

وی اظهار داشت: برای سایر شرکت‌ها نیز همین سیاست را دنبال می‌کنیم و شرکت تارا بگین که در زمان تحویل زیان‌آور بود را به سود دهی رساندیم و سال جاری قرار است وارد فرابورس شود.

مدیر مالی ذوب آهن درخصوص پیش بینی چشم اندازی برای اینده سهامداران با توجه به اصلاحات ساختاری مدیریت منابع مالی گفت: مسیری که طی 18 ماه گذشته طی کردیم سبب شد زیان 1.1 هزار میلیارد تومانی را در 6 ماهه اول سال 96 به عدد 118 میلیارد برسانیم به طوری که زیان انباشته ما در حال حاضر 60 درصد سرمایه است و عملا در 6 ماه نخست سال سود عملیاتی داشتیم.

امیدقائمی با بیان اینکه هیچ شرکتی وجود ندارد که در این مدت 90 درصد زیان را پوشش داده باشد،اظهار داشت: به احتمال زیاد تا پایان سا جاری،سود خالص خواهیم داشت اما متاسفانه هزینه‌های مالی زیادی داریم که ناشی از سه هزار میلیارد تومان تسهیلاتی است که بعضاً با بهره‌های 28 و حتی جرایم 34 درصدی در سنوات قبل اخذ شده است. هر چند طی سال جاری با تلاش‌های صورت گرفته متوسط نرخ هزینه‌ها بسیار کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده هزینه ها را با مدیریت به 18 درصد رساندیم،ادامه داد: با مصوبه‌ای که از کارگروه تسهیل موانع تولید گرفتیم، برای تسویه حساب تسهیلات یک سال تنفس گرفتیم تا طی پنج سال پرداخت شود.برنامه ریزی لازم جهت بازپرداخت اقساط وام‌ها در سال 97 صورت گرفته و به فضل الهی هیچ مشکلی در بازپرداخت آن وجود ندارد. هر چند اگر محدودیت‌های بین‌المللی نبود می‌توانستیم از تسهیلات مالی خارجی بهره ببریم که برای ما بسیار به‌ صرفه بود.

این مقام مسئول گفت: برای اصلاح ساختار ترازنامه،یک مصوبه از هیات وزیران برای تهاتر 760 میلیارد تومان بدهی به سازمان‌های دولتی در مقابل طلب تامین اجتماعی گرفتیم که تا الان 409 میلیارد تومان آن از محل بدهی‌های مالیاتی انجام شده است.در حال حاضر هیچ بدهی مالیاتی نداریم. ضمن آنکه به دنبال افزایش سرمایه هستیم.

امیدقائمی عنوان کرد: پیش فرض این است که بقیه 44 درصد سهامدار ما حق تقدم خود را برای افزایش سرمایه واریز کنند و اگر قیمت سهام زیر قیمت ریسک باشد این رغبت را از دست خواهند داد. پس باید اول قیمت سهام را بالای صد تومان برسانیم که الان 95 تومان است که اگر به صد برسیم پیش بینی می شود در بازار تا 115 می‌رسد. سپس بلافاصله افزایش سرمایه خواهیم داد و 300 میلیارد تومان نقدینگی وارد مجموعه خواهد شد که به سمت تقویت تولید خواهد رفت. برنامه‌ای برای دو افزایش سرمایه داریم یکی از محل آورده سهامداران و دیگری از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا