مراسم اختتامیه جشنواره تحلیل برتر برگزار شد؛

تحلیل، نقطه ثقل یک اقتصاد شفاف

تحلیل، نقطه ثقل یک اقتصاد شفاف

روز گذشته در تالار استاد فقید دکتر اسلامی بیدگلی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، مراسم اختتامیه جشنواره تحلیل برتر با حضور شخصیت های برجسته بازار سرمایه برگزار شد. در این جشنواره که با محوریت فلزات اساسی در بازارهای جهانی برگزار شد، شرکت کنندگان به تحلیل این بازار و لزوم تحلیل محوری در بازار سرمایه و اقتصاد پرداختند.

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری در اختتامیه جشنواره تحلیل برتر با تشکر از همکاری فعالان بازار سرمایه بیان کرد: تحلیل گران به ویژه تحلیلگران جوان بازار سرمایه از برگزاری این جشنواره استقبال بسیار زیادی داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، وی در ادامه مطالب فوق بیان کرد: در این جشنواره 25 نفر در قالب 16 تیم تحلیلی از شخصیت های حقیقی و حقوقی بازار شرکت کرده اند.  این حضور قابل تامل توانست به تولید محتوای تحلیلی بازار سرمایه کمک قابل توجه ای داشته باشد.

اسلامی بیدگلی در بخش دیگری از گفته هایش با اشاره به حضور داوران خوشنام بازار سرمایه بیان کرد: کارشناسان شرکت کننده از اساتید ارشد بازار سرمایه هستند که در جلسات متعددی با تعیین معیارها به داوری تحلیل ها نشستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این جشنواره برای اولین بار برگزار می شود، مطمئنا با ایراداتی نیز همراه بوده است. از این رو نیاز است تا فعالان بازار سرمایه حمایت و راهنمایی خود را در اختیار ما قرار دهند.

چشم انداز فلزات اساسی در 2018

در بخش دیگر این جشنواره عزیراله عصاری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات با بیان دو موضوع در خصوص روند فعالیت فلزات اساسی، بیان کرد: توسعه زیر ساخت های ارتباطی و شبکه های ارتباطی طی سال های اخیر سرعت انتقال اخبار را بسیار افزایش داده است.

وی در ادامه بیان کرد: در زمینه اقتصادی نیز این زیر ساخت ها توانسته اصطحکاک میان بازارها را تا حد زیادی کاهش دهد و شفافیت را دو چندان کند. تحلیل های لحظه ای در روند عرضه و تقاضای کالا، که در این شبکه ها منتشر می شود فضای بازار فلزات اساسی را به سمت رقابتی شدن سوق داده است.

عصاری همچنین افزود: اولین مولفه اثرگذار بر روی بازار فلزات اساسی روند قیمت جهانی نفت است. نفت در سال 2017 حدود 17 درصد رشد داشته است. این روند صعودی، قیمت حامل های انرژی را با افزایش همراه کرد.  

وی در ادامه بیان کرد: رشد اقتصادی جهان نیز طی همین بازه زمانی 3.6 بود که نسبت به سال 2016 افزایش یافت. نکته قابل توجه در رشد اقتصادی دنیا، نقش بیشتر اقتصادهای نوظهور نسبت به اقتصادهای صنعتی است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات در بخش دیگر با اشاره به روند شاخص دلار آمریکا بیان کرد: شاخص دلار در سال 2017 روند نزولی داشت و بر قیمت همه کالاها به خصوص فلزات اساسی اثر داشت. بسیاری از تحلیلگران بین الملل بر این باورند شاخص دلار در 2018 همچنان مسیر نزولی را ادامه میدهد و دلیل آن چشم انداز افزایش نرخ بهره در این کشور است.

وی در ادامه بیان کرد: یک مولفه دیگر که تاثیر گذار است، اجرای مقررات زیست محیطی است. بر اساس توافق نامه پاریس، کشور های نوظهوری و صنعتی متعهد شده اند که فوانین زیست محیطی را رعایت کنند. اجرای این توافق نامه باعث شده هزینه شرکت ها در راستای برقراری انرژی سبز افزایش یابد.

وی در پایان بیان کرد: چینش این مولفه ها در کنار یکدیگر حاکی از آن است، فلزات پایه در بازارهای جهانی  روند صعودی خود را ادامه می دهند و این می تواند بازار این کالاها را در ایران تحت تاثیر قرار دهد.

ضرورت تحلیل در اقتصاد و بازار سرمایه

در ادامه، عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی و حامی مالی جشنواره با طرح این سوال که خرید و فروش در بازار – غیر از سود و زیان- چه خلق ارزشی می کند و این سرمایه گذاری چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد، گفت: بازارهای پول، سرمایه و بیمه در دنیا جزو سه رکن توسعه یافتگی محسوب می شوند و در کشورهایی که این ارکان خوب کار کند، نظام های اقتصادی و اقتصاد آن کشور پویاست.

مایلی افزود:  زمانی که بازار پول یا بازار سرمایه کارکرد خود را از دست می دهد، کل نظام اقتصادی کشور بر هم می ریزد.

وی خاطرنشان کرد: تحلیل و ارتقای بازار سرمایه می تواند تاثیر بسیار مهمی بر بهبود عملکرد و بهبود کارآیی عملیاتی و اطلاعاتی داشته باشد.

مایلی در ادامه به چرایی تحلیل و ضرورت انجام آن در بازار سرمایه پرداخت و گفت: در ادبیات مالی، ما با مفهومی به نام عدم تقارن اطلاعاتی مواجهیم. از طرفی در بحث اقتصاد اطلاعات بحث می شود که اطلاعات طرفین درگیر در یک معامله، از همدیگر متفاوت است؛ لذا این اطلاعات باید دریافت و تفسیر شود تا تاثیر خود را بر موضوع نشان دهد.

وی با بیان اینکه در این میان، گاه اطلاعات فروشنده از خریدار بیشتر است و گاه عکس این مساله صادق است ، افزود: دلیل اول تفسیر اطلاعات این است که بدانیم آیا حرف های مطرح شده صحت دارد یا خیر. دوم اینکه بدانیم محتوای اطلاعاتی که به بازار مخابره می کند، چیست. 

عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش عمده فضای مالی را اعداد و ارقام تشکیل می دهند، گذشتن از کنار این اعداد و ارقام خیلی ساده است و می توان در محاسبات، خیلی راحت پیش بینی ها را دستکاری کرد. آفت دوم، محافظه کاری مدیران مخصوصا در تحلیل های خرد و شرکتی است؛ این بدان معناست که مدیران تمایل ندارند با ارائه اطلاعات زیاد به بازار و پیش بینی های بزرگ سهامداران را پرتوقع کنند ضمن اینکه گاه، مساله تضاد منافع هم در میان خواهد بود

وی سپس به برخی نقاط کور در تحلیل های بازار اشاره کرد و افزود: عدم وجود دیدگاه جامع در تحلیل ها به عنوان آفت رایج این حوزه مطرح است؛ چرا که برخی تحلیلگران گاهی بدون اینکه مدل ارزشگذاری یک شرکت به درستی انتخاب شود، وارد تحلیل می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: عدم اعتماد به عملیات شرکت یا گزارش هایی که به بازار مخابره می شود، باعث می شود که تحلیل در یک بازار ضرورت پیدا کند. به عبارت دیگر وقتی تحلیل در یک بازار رونق پیدا می کند، بازار شایعه از رونق می افتد و حجم فساد در یک اقتصاد کاهش می یاید.

وی تخصیص بهینه سرمایه را از دیگر مزیت های تحلیل درست در بازار دانست و گفت: با ارائه یک تحلیل درست، پول در جای درست خود یعنی شرکت ها و پروژه های سودده سرمایه گذاری می شود و بازده خوبی به دست می آید ؛ در نتیجه اعتمادها برای ورود پرحجم تر به بازار تقویت می شود .

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا