سنگ آهن پنجمین کالای شاخص صادراتی کشور

ارزش صادرات سنگ آهن در ۹ ماهه امسال به ۷۶۵ میلیون دلار رسید

ارزش صادرات سنگ آهن در ۹ ماهه امسال به ۷۶۵ میلیون دلار رسید

گروه معادن >سنگ آهن - آمار صادرات 9 ماهه امسال که از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، نشان می دهد که سنگ آهن هماتیت دانه بندی به ارزش 765 میلیون دلار، پنجمین کالای شاخص صادراتی کشور در این مدت بود.

به گزارش ماین نیوز، برپایه جدول آماری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) طی 9 ماهه امسال میزان استخراج سنگ آهن از واحد های بزرگ و شاخص معدنی ( چادر ملو (یزد)، گل گهر (کرمان)، سنگان ( خراسان رضوی )، جلال آباد، سیرجان، مرکزی، ماهان، چاه گز به بیش از 43 میلیون و 721 هزار تن رسید.

همچنین در دوره این گزارش میزان سنگ آهن تولیدی واحدهای مزبور افزون بر 24 میلیون و 914 هزار تن ثبت شده است.
آمارها نشان می دهد کمترین رقم استخراج واحدهای یاد شده در خرداد ماه امسال بیش از چهار میلیون و 91 هزار تن و بیشترین آن مربوط به ماه آذر با رقم افزون 6 میلیون و 163 هزار تن بود .

جمهوری اسلامی ایران در افق چشم انداز 1404 ظرفیت تولید فولاد کشور را 55 میلیون تن هدف گذاری کرده که برای تحقق این برنامه نیاز به 160 میلیون تن سنگ آهن دارد.
آمارهای منتشر شده حاکی است، هشت ماهه 96 بالغ بر 12.5 میلیون تن سنگ آهن به صورت دانه بندی و کنسانتره صادر شد که ارزش آن حدود 700 میلیون دلار بود.

برآورد می شود که میزان صادرات سنگ آهن در یک دوره یکساله به رقم حدود 17 تا 18 میلیون تن برسد .
آهن محتوای مقدار صادرات 17 تا 18 میلیون تن سنگ آهن، حدود 10.4 میلیون تن برآورد می شود و نرخ های جهانی فولاد نیز ارقام پرنوسانی است.
اکنون ظرفیت فولاد کشور حدود 30 میلیون تن اعلام شده و با روند فعلی انتظار می رود میزان تولید فولاد تا پایان امسال به رقم 22 میلیون تن برسد .
پیش بینی شده امسال حدود 6 تا هشت میلیون تن فولاد خام ( میانی ) صادر شود که این امر ناشی از نبود تقاضا برای فولاد در داخل کشور است .

کارشناسان اقتصادی برآورد کرده اند برای افزایش تولید فولاد به میزان سالانه 30 میلیون تن ، برای مصرف این مقدار در داخل تولید ناخالص داخلی باید رقم 1000 میلیارد دلار باشد ، درحالی که در ایران این رقم اکنون حدود 400 میلیارد دلار است .
آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد در دوره هفت ماهه امسال تولید سنگ آهن به رقم 19 میلیون و 587.2 هزار تن رسید و نسبت به عملکرد دوره مشابه پارسال که رقم 18 میلیون و 827.4 هزار تن بود، چهار درصد رشد داشت.
میزان ذخیره اکتشافی سنگ آهن کشور افزون بر 3.1 میلیارد تن ذکر شده که از این رقم 2.4 تا 2.6 میلیارد تن به عنوان ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا