مصطفی صفاری؛

سال ۲۰۱۸؛ سال رشد و رونق بازار سرمایه

سال ۲۰۱۸؛ سال رشد و رونق بازار سرمایه

گروه فلزات اساسی در 9 ماهه ابتدایی امسال صادرات خوبی داشت و گروه معادن و پتروشیمی ها نیز متأثر از افزایش نرخ ارز شرایط بسیار خوبی را تجربه می کنند که با تعدیل های مثبتی نیز همراه است.

 
 

رشد قیمت کامودیتی ها در کنار کاهش نرخ بهره بانکی در سال جاری و نزدیک شدن آن به نرخ تورم دلیلی است تا انتظار رشد شاخص بورس ایران برای سال 2018 وجود داشته باشد.

مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با بیان مطلب فوق درباره شرایط فعلی بازار سرمایه با توجه به گزارش های 9 ماهه، به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: گروه فلزات اساسی در 9 ماهه ابتدایی امسال صادرات خوبی داشت و گروه معادن و پتروشیمی ها نیز متأثر از افزایش نرخ ارز شرایط بسیار خوبی را تجربه می کنند که با تعدیل های مثبتی نیز همراه است.

این کارشناس بازار سرمایه در بررسی صنایع پربازده کشور گفت: صنعت نفت و گاز، صنعت گردشگری و خدمات سه صنعت با مزیت مطلق در اقتصاد ایران، هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین سهم صادرات غیر نفتی کشور ما در حال حاضر گروه پتروشیمی ها است، گفت: دومین صنعتی که بیشترین سهم را در صادرات غیر نفتی کشور دارد گروه معادن است که به دو بخش کانی فلزی و کانی غیر فلزی تقسیم می شوند.

صفاری بیان کرد: کانی های فلزی مانند سنگ آهن، روی، مس و طلا ؛ در نیمه نخست سال در پی افزایش قیمت و رشد صادرات شرایط خوبی داشتند و هنوز هم این شرایط برای این گروه حاکم است.

این کارشناس بازار  سرمایه در ادامه با تاکید بر اینکه شاخص بورس های جهانی مانند آمریکا به دلیل افزایش نرخ بهره کاهش یافته است، گفت: شاخص بورس ایران در سال میلادی گذشته مثبت بود به طوری که طی دو ماه اخیر، بورس ایران در رده بورس های پربازده جهان قرار گرفته است.

 وی با بیان اینکه بورس های جهانی طی سال گذشته تحت تاثیر شوک های ارزش گذاری نرخ بهره بوده اند، اظهار داشت: نرخ بهره ای که بازار پول تعیین می کند به عنوان رقیب بازار سرمایه محسوب می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نرخ بهره و ارزش سهام رابطه عکس دارند، ادامه داد: اکثر مبادلات در سطح جهان از طریق دلار انجام می شود و نوسانات این ارز بر روی قیمت طلا، نفت و غیره تاثیر گذار است؛ به طوری که با افزایش نرخ برابری دلار با سایر ارزها، قیمت این کالاها با کاهش روبرو می شود.

وی با اشاره به شوک وارد شده به بازار کامودیتی ها ابراز داشت: با افزایش بیش از اندازه آلودگی هوا در کشور چین، ۲۰ درصد از تولیدات این کشور در حوزه هایی مانند فولاد و مس کاهش یافت که این موضوع شوکی برای بازار این محصولات بود.

صفاری با بیان اینکه کاهش تولید چین سبب افزایش شاخص ها و قیمت کامودیتی ها و کالاهای صنعتی مانند طلا، نقره، فولاد و مس در سطح جهان شد، گفت: با افزایش قیمت نفت به ۶۶ دلار بر قیمت محصولات پتروشیمی در جهان افزوده شده و این مسئله رونق بورس ایران را در حوزه فلزات، مواد معدنی و پتروشیمی به دنبال داشت.

 این کارشناس بازار سرمایه در بخش پایانی گفتگو با "سنا" با تاکید بر اینکه برای شکوفا شدن اقتصاد باید هزینه های مالی کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: اجرای کامل کاهش نرخ بهره بانکی از دید سپرده گذاران انجام شده و این موضوع باید ادامه پیدا کند تا نرخ بهره واقعی به صفر برسد، البته برای شرکت های بورسی هزینه های مالی کاهش پیدا نکرده است، اما انتظار می رود تا پایان سال شاهد کاهش نرخ تسهیلات نیز باشیم.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در پایان خاطرنشان کرد: هزینه بالای پول باعث رکود مسکن، بازار سرمایه و بسیاری از صنایع تولیدی شده است. بنابراین باید روند کاهش نرخ تسهیلات نیز تا واقعی شدن نرخ بهره پیش برود به عبارتی نرخ بهره معادل نرخ تورم شود.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا