اهدای لوح تقدیر ایمیدرو به کارگردان فیلم «در گرداب انقراض»

اهدای لوح تقدیر ایمیدرو به کارگردان فیلم «در گرداب انقراض»

دنیای معدن - ایمیدرو پس از نمایش فیلم «در گرداب انقراض»، به کارگردان این اثر مستند زیست محیطی، لوح تقدیر اهدا کرد.

فیلم در گرداب انقراض به کارگردانی فتح ا... امیری با حضور مدیران ایمنی، بهداشت و حفاظت محیط زیست ایمیدرو و شرکت های تابعه و خبرنگاران در تالار اجتماعات ایمیدرو به نمایش درآمد.

این فیلم 72 دقیقه ای طی مدت 3 سال (93تا 96) مناطق مختلف ایران را که محل زیست یوزپلنگ آسیایی است مورد بررسی قرار داده و وضعیت رو به انقراض این حیوان نادر و منحصر به فرد ایرانی را نشان می دهد. فیلم در گرداب انقراض مورد تحسین مخاطبان قرار گرفت و پس از پایان فیلم، نقد و بررسی شد.

نقش 50 درصدی فرهنگ سازی

فتح ا.. امیری در جریان نقد و بررسی فیلم، با اشاره به اینکه یوزپلنگ یک سرمایه ملی بوده و تنها در ایران باقی مانده است، گفت: برای حفاظت از این حیوان باارزش، ارتقای فرهنگ 50 درصد نقش دارد و 50 درصد دیگر به حفاظت فیزیکی بر می گردد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از انقراض این حیوان در بخش های مختلف، راهکارهای مشخص وجود دارد و باید برای آن اتاق فکر تشکیل شود و اعتبارها در جاهای مناسب هزینه شود.

به گفته امیری، سگ های خاص همراه گله های دامداران به عنوان یکی از تهدیدهای جدی یوزپلنگ در مناطق حفاظت شده به شمار می رود که باید از حضور این نوع سگ ها در محیط های یاد شده، جلوگیری و دامداران باید از سگ های مخصوص گله استفاده کنند. در صورت کمبود، نژاد این نوع سگ ها از خارج وارد شود.

وی ادامه داد: از جمله تهدیدهای دیگر برای یوزپلنگ، ناامن بودن عبور و مرور این حیوان در جاده های مناطق حفاظت شده است که باید در این مناطق، محل عبور سبز احداث شود. همچنین قانونی ایجاد شود تا سرعت کامیون هایی که در این مناطق رفت و آمد می کنند به کمتر از 20 کیلومتر در ساعت برسد.

ضرورت نمایش عمومی

هرمز محمودی راد، مشاور محیط زیست ایمیدرو نیز در این جلسه با بیان اینکه فیلم در گرداب انقراض به عنوان یک فیلم تاثیر گذار باید در معرض عمومی گذاشته شود، گفت: برای آنکه دامداران تهدیدی برای انقراض یوزپلنگ به شمار نروند باید از راهکارهایی نظیر به کار گیری سیستم های ایجاد موج برای دور کردن حیوانات از گله به جای سگ های خطرناک استفاده کنند. افزون بر این به دامدار آموزش داده شود و سوبسید اعطا شود.

وی افزود: جامعه باید تلفیقی عمل کند به این معنا که هم به دامدار توجه داشته باشیم و هم به محیط زیست. در جاده هایی که از محیط زیست می گذرد، باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشیم و بر اساس رفتارشناسی حیوانات، محل عبور و مرور امن ایجاد کنیم.

محمودی راد تصریح کرد: همه مسئولان باید در جریان این موضوع قرار گیرند و این فیلم برای همه افراد و نهاد ها از جمله مسئولان محیط زیست به نمایش در آید.

در این مراسم، همچنین به آقای علیرضا رضایی، سرپرست بهداشت و محیط زیست مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران، بابت خدمات شایسته در حوزه زیست محیطی لوح تقدیر اهدا شد.

بنا به این گزارش، فتح ا... امیری مستندساز تاکنون فیلم هایی شامل «محیط بان و پلنگ»، «تنهاوش»، «حیات در رگ های سرد»، «در جستجوی پلنگ ایرانی»، «خزندگان ایران» و «زندگی در کسوف» را کارگردانی کرده است که جوایز ملی و بین المللی زیادی را کسب نموده اند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا