یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد

راهکاری برای خروج از تورم ناشی از اجرای بسته رونق اقتصادی

راهکاری برای خروج از تورم ناشی از اجرای بسته رونق اقتصادی

یک کارشناسان اقتصادی معتقد است که در نهایت تورمی که ممکن است با اجرای بسته جدید اقتصادی به وجود آید کمتر از تورمی است که در نتیجه سیاست‌هایی مانند هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود، بر لزوم رشد تولید و عرضه همگام با رشد تقاضا تاکید کرد.

مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه احتمال ایجاد آثار تورمی با اجرای بسته تسریع در رونق از سوی سیاست‌گذاران بررسی شده است، گفت: احتمالا آثار تورمی این بسته طبق بررسی‌ها کمتر از آثار رشدی آن با توجه به وضعیت تولیدکنندگان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه درصورتیکه بسته اقتصادی دولت بتواند اوضاع صنایع را بهبود بخشیده و تولید و اشتغال را افزایش دهد، آثار تورمی چندانی نخواهد داشت، تصریح کرد: البته نمی توان تورم حاصل از این بسته را پیش‌بینی کرد و باید منتظر شرایط آینده بود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران تجربه تورم های بالای 40 درصدی را در سال‌های گذشته داشته است، عنوان کرد: این بسته تحریک تقاضا در مقایسه با سیاست های تعدیلی یا هدفمندی یارانه‌ها آثار تورمی چندانی ندارد.

تقوی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اگر تولید و عرضه نیز بتواند خود را با تقاضا هماهنگ کرده و همگام با آن پیش برود تورمی از این بسته به وجود نخواهد آمد.

به گفته وی اجرای بسته سیاستی دولت با افزایش توان خرید مردم امکان ورود دلالانی را که فعالیت آن ها به افزایش قیمت کالا می‌انجامد کم می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه درباره اینکه تولیدکنندگان برای حفظ تقاضا ایجاد شده لازم است چه اقداماتی انجام دهند، تصریح کرد: تولید کنندگان به ویژه خودروسازان باید از این فرصت استفاده کرده و تولید و بهره‌وری خود را افزایش دهند، حرکت‌هایی مانند کمپین نخریدن ناشی از عدم قدرت خرید مردم بود و اگر نرخ رشد اقتصادی افزایش پیدا کرده و مردم بتوانند پس‌انداز داشته باشند، خرید آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

تقوی در ادامه درباره نحوه جذب سرمایه‌های خارجی به اقتصاد پس از برداشته شدن تحریم‌ها با تاکید بر جذابیت‌های ایران برای ورود سرمایه گذاران خارجی اظهار کرد: انگیزه‌های زیادی از جمله نیروی کار و منابع ارزان در کشور در ایران وجود دارد که سرمایه گذاران را به ورود به ایران تشویق می‌کند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران خارجی با استفاده از همین شرایط می‌توانند بهره‌وری و قیمت تمام‌شده کالای تولید خود را افزایش دهند و کالای ارزان تری تولید کنند و سپس از ایران به عنوان سکوی صادراتی خود به دیگر کشورهای منطقه استفاده کنند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا