تخلف 20درصدی دولت در بازگرداندن درآمدهای معدنی/ اکتشاف جدید صورت نگیرد حداکثر 10سال ماده معدنی داریم

تخلف 20درصدی دولت در بازگرداندن درآمدهای معدنی/ اکتشاف جدید صورت نگیرد حداکثر 10سال ماده معدنی داریم

دنیای معدن - رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس، گفت: مهم ترین دلیل ایجاد صنایع معدنی مزیت وجود خوراک یا مواد معدنی است، اگر به اکتشاف توجه نکنیم حاکثر تا 10سال آینده ماده معدنی در کشور وجود دارد.

داریوش اسماعیلی، در خصوص توجه به معادن و صنایع معدنی در لایحه بودجه 97، اظهار داشت: توقعی که در بخش صنایع معدنی وجود داشت چیزی جز اجرای برنامه ششم توسعه نبود که متاسفانه به آن عمل نشد، براساس ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است تا کلیه درآمدهای بخش معدن را در یک حساب ویژه نزد خزانه واریز کند و 100درصد آن را به شکل تخصیص یافته به‎ منظور توسعه معادن برگرداند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه ششم آمده است اگر دولت غیر از موارد تکلیف شده عمل کند تخلف محسوب می شود، گفت: در لایحه بودجه متاسفانه 80 درصد این اعتبار را برگردانده و کمتر از 20درصد این اعتبار را در محل های دیگری مصرف کرده، این مسئله اولین و بزرگترین تخلف دولت در این خصوص است.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قبل از ارائه لایحه بودجه 97 به عنوان رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی و رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن نامه ای را به رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ارسال کردم تا این بند را مراعات کنند در غیر این صورت فراکسیون صنعت با 114عضو آن را اصلاح می کنند، ادامه داد: دولت تا حدود زیادی این مسئله را رعایت کردند.

وی ادامه داد: نگران هایی در مورد عدم لحاظ کردن 80 درصد تعیین شده وجود داشت، تجربه ثابت کرده بی توجهی به معدن و صنایع معدنی در این دولت بیداد می کند.

امکان دست یابی به سقف 55 میلیون تن فولاد با توسعه صنایع معدنی

رئیس فراکسیون معادن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بزرگترین موضوع در بخش معدن اکتشاف است، تصریح کرد: خوشبختانه صنایع معدنی خوبی در بخش سنگ آهن ایجاد شده و به احتمال زیاد مطابق برنامه ششم توسعه می توانیم تا سال 1404 به 55 میلیون تن تولید فولاد دست پیدا کنیم.

ذخیره 10 ساله کشور با عدم توجه به اکتشافات جدید

رئیس کمیته معدنی کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه در خصوص مواد معدنی مورد نیاز نگرانی وجود دارد، مهم ترین دلیل ایجاد صنایع معدنی مزیت وجود خوراک یا مواد معدنی است، اگر به اکتشاف توجه نکنیم حداکثر تا 10سال آینده ماده معدنی داریم، اضافه کرد: مورد دیگری که باید در لایحه بودجه به آن توجه می شد سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی بود، پیشنهاد اصلاحاتی در این زمینه به کمیسیون رسید و در کمیته معدن بررسی شده و در کمیسیون تصویب می کنیم که امیدواریم در تلفیق لحاظ شود.

وی با بیان اینکه اگر دولت طبق برنامه ششم توسعه عمل می کرد و 100 درصد منابع را برمی گرداند مشکلی وجود نداشت، گفت: مهم ترین بحث اکنون ما صندوق بیمه حمایت از فعالیت های معدنی است که اعتبار بسیار پایینی دارد و لازم است تا حداکثر 100 میلیارد تومان برای این صندوق در لایحه بودجه در نظر گرفته شده باشد، ما با تقویت جدی این صندوق می توانیم معادن کوچک کشور را حمایت کنیم.

لایحه بودجه 80 درصد انتظارات را برآورده کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: این برنامه ایده آل نیست امیدواریم بتوانیم تغییراتی را ایجاد کنیم تا به حالت ایده آل برسیم، درکل 80درصد انتظارات در لایحه بودجه برآورده شده است./

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا