رئیس مركز مطالعات ایران معاصر روسیه:

روابط تجاری ایران و روسیه بسیار ضعیف است/لزوم ارتقا روابط اقتصادی

روابط تجاری ایران و روسیه بسیار ضعیف است/لزوم ارتقا روابط اقتصادی

خرم آباد - رئیس مركز مطالعات ایران معاصر روسیه گفت: متاسفانه در حوزه‌ اقتصادی و تجاری شاهد کمترین و ضعیف‌ترین ارتباطات و تعاملات بین ایران و روسیه هستیم.

«رجب صفراف» ظهر یکشنبه در این دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: می‌خواهیم ظرفیت‌ها و امکانات اقتصادی مزیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف این سرزمین را بشناسیم و به مردمان کشور روسیه و سایر کشورهای حوزه CIS معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه از نظر سیاسی ارتباطات بسیار خوبی دارند و در همین موضوع منافع مشترک دارند، گفت: این در حالی است که متاسفانه در حوزه‌ اقتصادی و تجاری شاهد کمترین و ضعیف‌ترین ارتباطات و تعاملات هستیم که تا حدودی دلایل معلومی دارد.

رئیس مركز مطالعات ایران معاصر روسیه با اشاره به اینکه عدم آگاهی و شناخت از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری همدیگر یکی از دلایل این سطح پایین ارتباطات است، افزود: واردات روسیه که به طور عمده محصولات غذایی بوده و سالانه به ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد و حجم قابل توجهی از این واردات با کیفیت مطلوب از کشور ایران قابل تامین است که متاسفانه در حال حاضر از کشورهای دیگر تامین می‌شود.

رجب صفراف به دلیل دوم عدم ارتباطات و تعاملات قابل توجه اقتصادی میان ایران و روسیه اشاره کرد و بیان داشت: بعد از فروپاشی شوروی سابق، روسیه بیشتر به کشورهای اروپایی تمایل پیدا کرد و با توجه به چنین سیاستی ارتباط این کشور با کشورهای آسیایی و خاور میانه کمرنگ شد.

وی با تاکید بر این نکته که البته ایران هم در شکل‌گیری این عدم ارتباط بی‌نقش نبوده است، افزود: واقعیت این است که ایران هم برنامه‌ خاص و مشخصی برای توسعه‌ روابط اقتصادی و تجاری با روسیه نداشته است.

رئیس مركز مطالعات ایران معاصر روسیه با اشاره به اینکه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هم مزید بر علت بوده است، بیان داشت: در حال حاضر سیاست ما عوض شده تصمیم گرفته‌ایم بازارهایمان را جایگزین کنیم و بدون شک ایران می‌تواند بر اساس پتانسیل‌هایی که دارد، گزینه‌ بسیار خوبی باشد.

صفراف گفت: گشایش خط اعتباری برای توسعه‌ روابط اقتصادی با ایران مشخصه‌ بارز این تغییر نگاه است که امیدواریم منجر به جهش قابل‌توجهی در روابط بین دو کشور شود.

وی با تاکید بر اینکه از دیدن پتانسیل‌های لرستان متحیر شده است، افزود: لرستان فرصت‌های طلایی زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد که باید این مزیت‌ها و فرصت‌ها به شکل هوشمندانه‌ای به دنیا معرفی شوند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا