پیش‌بینی مشاور رئیس‌جمهور از تورم نقطه به نقطه تک‌رقمی تا پایان آذر

پیش‌بینی مشاور رئیس‌جمهور از تورم نقطه به نقطه تک‌رقمی تا پایان آذر

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور پیش‌بینی کرد تا پایان آذر تورم نقطه به نقطه تک‌رقمی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود نیلی که امروز در ششمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران حضور داشت، با اشاره به سیاست‌های کلان اقتصادی و بسته پیشنهادی دولت برای رفع تحریم گفت: درحال حاضر اقتصاد ایران با بحث کاهش تقاضا و همچنین کاهش بودجه خانوار و درآمد سرانه کشور مواجه شده است. به طوریکه شاهد آثار ناشی از این چالش‌ها هستیم و برای رسیدن به درآمد سرانه سال 90 اگر بتوانیم سالانه 4.5 درصد رشد در این زمینه داشته باشیم تا سال 1397 به هدف‌مان خواهیم رسید.

وی خروج از رشد منفی را اقدامی سخت و پیچیده ارزیابی کرد و گفت: شرایط نامساعد مالی دولت و انباشت بدهی‌ها موضوع دیگری است که بارها مطرح شده و همچنان ادامه دارد. در این بین نظام بانکی و روند تأمین مالی واحدهای اقتصادی به عنوان مهم‌ترین مسئله خودنمایی می کند.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نقدشوندگی درآمدهای بانکی را یکی از چالش‌های جدی برشمرد و گفت: این مسئله سبب افزایش وابستگی بانک‌ها به بانک مرکزی شده است. در عین حال شاهد کاهش تورم و ثبات در نرخ سود بانکی هستیم و نتوانسته‌ایم متناسب با کاهش تورم برای کاهش نرخ سود بانکی اقدام کنیم.

نیلی افزود: از سوی دیگر وفور درآمدهای نفتی در گذشته باعث جلوگیری از کمبود شده اما هم اکنون میزان کاهش درآمدهای نفتی که در 60 سال گذشته بی‌سابقه بوده ،باعث در مضیقه قرارگرفته شدن اقتصاد ایران شده بطوریکه هیچ گاه تا این اندازه کمبود منابع وجود نداشت.همچنین تنگنای منابع بعد از تحریم‌ها جدی است که باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

این مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: انتظارات مثبت در اقتصاد باعث شده از پاییز سال 43 تا بهار 94 با همه روند موجود میزان مشارکت اقتصادی در کشور افزایش یابد. بنابراین نمی‌توان نسبت به منفی شدن رشد اقتصاد بی‌تفاوت باشیم و باید تلاش کنیم با رشد مثبت اقتصادی سال را به پایان برسانیم.

نیلی با نگاهی کارشناسانه به وضعیت اقتصادی در سال 93 و همچنین در کنار آن کاهش بهای نفت خاطرنشان کرد: مخارج دولت نیز کاهش یافته و این امر سبب شده تا کاهش تقاضا همه‌گیرتر شود. در عین حال با رکود در مسکن سرمایه‌گذاری‌ها افت کرد و مجموع این موارد موجب شد تا واحدهای تولیدی با کاهش فروش و افزایش موجودی انبارها مواجه شوند.

نیلی ادامه داد: همه این اتفاقات دلیلی شد بر کاهش بیشتر از انتظار تورم در کشور که از دی ماه 93 روند کاهش تورم آغاز شد و تا پایان مهر 94 ادامه داشت و انتظار داریم که تا پایان آذرماه امسال تورم نقطه به نقطه که اکنون در حدود 10 درصد است به وضعیت تک‌رقمی برسد.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با طرح این سوال که با وجود شرایط انجام توافقات ادامه تحریم و انتظارات تشدید کننده رکود چه باید کرد؟ اظهار داشت: شکاف بزرگی در اقتصاد روی داده و اگر تا سال 95 ابعاد این شکاف عمیق‌تر شود و تحریم لغو گردد آن گاه با مسائل پولی هیجانی تهدیدآمیزی مواجه خواهیم بود. بدین ترتیب لازم است سیاست‌های کنترلی لحاظ شود اما ملاحظه برای تحریک تقاضا امری ضروری است که باید از سوی دولت انجام شود.

نیلی گفت: 7500 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و صادرات از سوی دولت لحاظ می‌شود و برای رفع تنگنای مالی انتشارات اسناد خزانه را در دستور کار قرار داده‌ایم که البته حجم محدودی دارد.ایران در شرایطی در سال 95 با لغو تحریم‌ها روبه‌رو می‌شود که بازپرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران، اصلاح نظام بانکی و ... منابع زیادی لازم دارد. نیازهای سرمایه‌گذاری را نیز باید به این فهرست اضافه کنیم و در همین مسیر برای حرکت در راستای حل مشکلات باید همدلی ایجاد شده و گفتمان همه به اقتصاد معطوف شود.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا