نشست مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

صادرات محصولات دانش بنیان با همکاری رایزنان بازرگانی توسعه می یابد

صادرات محصولات دانش بنیان با همکاری رایزنان بازرگانی توسعه می یابد

تهران- ایرنا- در نشست مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل پارک فناوری با رایزنان بازرگانی ایران، راهکارهای توسعه همکاری ها و استفاده از توان رایزنان بازرگانی در توسعه صادرات محصولات دانش بنیان بررسی شد.

در این نشست که رایزنان بازرگانی کشورهای لبنان، آفریقای جنوبی، عراق، ارمنستان، مجارستان، افغانستان، تونس، بلاروس، امارات، ایتالیا، اندونزی، پاکستان، ترکمنستان، چین، ویتنام، تایلند، عمان و کنیا حضور داشتند، تاکید شد که رایزنان می توانند در حوزه مبادلات با کشورها اقداماتی مناسب انجام دهند.
همچنین با توجه به جایگاه ایران در حوزه تبادل فناوری و دستیابی به فناوری های نوین، می توان بخشی از محصولات را در حوزه های دارویی و های تک با همکاری رایزنان بازرگانی صادر کرد.
مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه جایزه عالی علم و فناوری با عنوان جایزه مصطفی(ص) امسال برای نخستین بار اعطا می شود، گفت: این جایزه به طرح هایی تعلق می گیرد که زمینه ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن ها محققان دست به نوآوری های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده یا روش های علمی جدیدی ارائه کرده باشند.
به گفته وی، این جایزه، هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اعطا می شود و برگزیدگان در چهار رشته، مبلغ نیم میلیون دلار جایزه ویژه دریافت می کنند.
شورای سیاست گذاری جایزه، متشکل از دانشگاه ها و مراکز علمی بزرگ ایران و 57 کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی، بر روند اعطای این جایزه نظارت می کند.
بی رنگ، معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز اظهارداشت: از ابتدای دولت یازدهم تغییرات جدی در رویکرد این معاونت ایجاد شد و حرکت شتاب گونه کشور به سوی مقوله فناوری در دستور کار این معاونت قرار گرفت.
وی ادامه داد: نتیجه این تلاشها منجر به آن شد که تعداد متخصصان و شرکت های فعال در این حوزه افزایش یافته و چندصد شرکت فعال در حوزه فناوری های نوین محصولات خود را به بازار ارائه دهند و بازار صادراتی مناسبی نیز به دست آوردند.
بی رنگ خاطرنشان کرد: 12 ستاد راهبردی که اهم آنها در حوزه های نانوتکنولوژی، زیست فناوری، هوافضا، علوم شناختی، دریایی، انرژیهای نو، نفت و گاز، گیاهان دارویی و فناوری اطلاعات در حال فعالیت هستند و شرکت هایی که قابلیت صادرات در این حوزه را دارند با کمک رایزنان می توانند حضور موثرتری در بازارهای صادراتی داشته باشند.
وی افزود: مفهوم دیپلماسی فناوری توسط ایران در کشورهای عضو عدم تعهد مطرح شده و موضوع های تبادل فناوری با کشورها در دفتر تبادل فناوری معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری ریاست جمهوری به طور جدی در دست پیگیری است.
وی خطاب به رایزنان بازرگانی گفت: باتوجه به اینکه شما در حوزه تعاملات و رفتارشرکت ها می توانید نقش مهمی ایفا کنید باید با ارائه علائمی که از کشورهای هدف دریافت می کنید برای بازاریابی مناسب صادراتی به شرکت ها کمک کنید.
وی افزود: یکی از مکان هایی که می تواند محلی مناسب برای مراکز تحقیقاتی شرکت های بزرگ خارجی باشد، پارک های فناوری کشور هستند.

** توسعه فناوری در حوزه تجارت؛هدف نمایشگاه اینوتکس
در ادامه این نشست امیری نیا رئیس جشنواره بین المللی فناوری و نوآوری با بیان اینکه نمایشگاه «اینوتکس» امسال توسعه فناوری در حوزه تجارت را هدفگذاری کرده است، افزود: این نمایشگاه بین المللی برای توسعه فناوری در حوزه تجارت است که می تواند نقش مهمی در افزایش صادرات در این حوزه ایفا کند.
وی با اشاره به افزایش تعداد کشورهایی که در نمایشگاه یادشده حضور می یابند، خاطرنشان کرد: در نمایشگاه اینوتکس 2014، هفت کشور حضور داشتند که این تعداد در نمایشگاه امسال به 15 کشور افزایش یافت.
امیری نیا به هدفگذاری افزایش تعداد کشورها در اینوتکس 2016 نیز اشاره کرد و افزود: این امیدواری وجود دارد که با مجموعه اقدام های در دست پیگیری تعداد کشورهای شرکت کننده از 15 کشور فعلی به 20 تا 25 کشور ارتقا یافته و تبادل فناوری با کشورها فعالانه تر پیگیری شود.

** زیرساخت مناسب توسعه صادرات دانش بنیان
استیری مدیرکل دفترتوسعه کسب و کار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست خاطرنشان کرد: حدود 1800 شرکت تائید صلاحیت شده و برنامه های معاونت علمی و فناوری و مجموعه های وابسته در حمایت از این شرکتهاست.
همچنین صندوق نوآوری و شکوفائی نیز که با سرمایه 3000 میلیارد تومان تاسیس شد، یکی از نهادهای حمایت کننده از شرکت های دانش بنیان در حوزه توسعه صادرات است.
وی در ادامه از راه اندازی پورتال چهار زبانه ای خبرداد که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد و قادر است به زبان های فرانسه، انگلیسی، عربی و فارسی، مشخصات فنی، قیمت، عکس و فیلم و سایر اطلاعات 200 محصول دانش بنیان را ارائه کند.
استیری با بیان اینکه 25 شرکت مدیریت صادرات در کشور وجود دارد، افزود: بیشتر این شرکت ها در زمینه محصولات غذایی فعال هستند که در حال سوق دادن آنها به صادرات محصولات دانش بنیان هستیم.
همچنین حمایت از توسعه پایگاه های صادراتی و سوق دادن آنها به سمت صادرات دانش بنیان از دیگر برنامه های حمایتی معاونت علمی و فناوری است.
استیری در خصوص مساعدت رایزنان بازرگانی در توسعه صادرات نیز گفت: شناسایی حوزه های پرپتانسیل کشورهای محل مأموریت رایزنان، شناسایی شرکت های مدیریت صادرات خارجی، همکاری نزدیک با پایگاه های صادراتی محصولات دانش بنیان، آگاه سازی شرکت های دانش بنیان از قوانین تجارت نوشته و نانوشته کشورها و شناساندن فرهنگ مصرف کشورها به شرکتهای دانش بنیان از جمله برنامه هایی است که با مشارکت رایزنان بازرگانی می توان برای توسعه صادرات در بخش محصولات دانش بنیان نسبت به آنها اقدام کرد.
در ادامه، قاسمی مدیر کریدور خدمات صادرات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به معضلات شرکت های دانش بنیان در صادرات، به شناسایی و تدوین 12 نوع خدمت بر مبنای نیاز شرکت ها در قالب دستورالعمل های اجرایی اشاره کرد و گفت: تائیدیه دانش بنیان از پیش نیازهای اصلی استفاده از خدمات کریدور است.
رایزن مجارستان نیز تصریح کرد: مجارستان می خواهد هاب نانوتکنولوژی باشد و به این منظور زمینه های همکاری مناسبی با شرکت های ایرانی وجود دارد. هاوایاک آوادیس یانس رایزن بازرگانی ارمنستان نیز در این نشست اعلام کرد: ارمنستان در نظر دارد تا سال 2020 در 20 کشور حوزه آی سی تی حضور داشته باشد.
محمدرضا طلایی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار نیزخاطرنشان کرد: یکی از امکاناتی که رایزنان بازرگانی می توانند در اختیار شرکت های فعال در این حوزه قرار دهند اطلاعات بازار صادراتی کشورهای هدف است.
طلایی با اشاره به برگزاری نمایشگاه محصولات نرم افزاری در کشور که در پایان بهمن ماه برگزار می شود، خاطرنشان کرد: در حوزه معرفی فرصت های سرمایه گذاری بخش نرم افزاری کشور، بهمن ماه سال جاری نمایشگاهی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار می شود.
در ادامه این نشست سالاری رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی نیز از برگزاری نمایشگاه هوا و فضا در آذرماه امسال خبر داد و افزود: در این نمایشگاه 112 شرکت از 25 کشور جهان حضور خواهند داشت و به این منظور رایزنان می توانند کمک شایسته ای به برگزاری این نمایشگاه داشته باشند.
همچنین ذبیحی از اتحادیه صادرکنندگان دارو نیز خطاب به رایزنان بازرگانی حاضر در این نشست بیان کرد: ما به عنوان یک مجموعه بازرگان باید راه خود را پیدا کنیم تا بتوانیم صادرات مناسبی در این بخش بدست آوریم.
وی ادامه داد: نخستین راهکار آن است که به صورت جزیره ای عمل نشود و ضمن باور به توانمندی های داخلی همکاری و تعامل مناسب صورت گیرد.
نشست رایزنان بازرگانی ایران و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با بازدید از نمایشگاه محصولات دانش بنیان شرکت های مستقر در پارک فناوری پردیس، بوستان دانشمندان و یکی از شرکت های پارک در حوزه ساخت تجهیزات الکترونیکی پایان پذیرفت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا