قیافه :

۸ طرح جامع فولادی کشور توجیه اقتصادی ندارد

۸ طرح جامع فولادی کشور توجیه اقتصادی ندارد

گروه صنایع معدنی >فولاد - عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت:طرح های فولادی با مقیاس کمتر از 5 میلیون تن توجیه اقتصادی نداشته و قیمت محصول تمام شده بالا در می آید.

به گزارش ماین نیوز، قدیر قیافه عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: 8 طرح فولادی میراثی است که از دولت نهم و دهم به دولت یازدهم و دوازدهم رسید. بر اساس تقاضای نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی، 8 طرح فولادی در 8 منطقه کشور با ظرفیت 800 هزار تن کلنگ خورد.

قیافه تصریح کرد: یکی از اساسی ترین مشکلات این طرح های فولادی جانمایی آنها بود که به درستی انجام نشد و در نتیجه مشکلات بعدی در پی آن به وجود آمد.

عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران اذعان کرد: مشکلات بی شمار در جهت راه اندازی این پروژه های فولادی موجب شد تا زمان افتتاح آنها از میانگین 2 سال و نیم به 10 سال برسد؛ اما خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته، اکنون شاهد بهره برداری از این طرح ها هستیم.

وی ادامه داد: سود مشارکت طرح ها از قیمت خود طرح و پیش بینی قیمت تمام شده بالاتر است و به لحاظ اقتصادی این 8 طرح فولادی توجیه ندارد.

قیافه تصریح کرد: امروزه در دنیا اکثر طرح های فولادی با مقیاس بیشتر از 5 میلیون تن راه اندازی می شود، زیرا با مقیاس کمتر از این مقدار طرح فولادی توجیه اقتصادی نداشته و قیمت محصول تمام شده بالا در می آید.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر این واحدهای تولیدی باید در کنار واحدهای تولید مواد اولیه و بر سر راه خطوط آهن و بنادر ساخته شود و این اتفاقی است که در 8 طرح فولادی نیفتاده و توجه ویژه طرح ها به توسعه یافتن مناطق محروم معطوف بوده است.

این تولید کننده سنگ آهن، اذعان کرد: به دلیل تحریم ها تأمین مالی این طرح های فولادی همیشه مشکل ساز بوده است؛ اما با تلاش هایی که شرکت ملی فولاد و ایمیدرو در چند سال گذشته صورت داده اند، توانستند هزینه های مالی این پروژه ها را از سوی چینی ها فاینانس کنند.

قیافه اظهار کرد: امیدواریم این طرح ها در آینده به عنوان طرح های اقتصادی و سود ده باشند هر چند که تجربه سایر نقاط دنیا این را نشان داده که نمی توان از چنین طرح هایی توقع سود دهی داشت.

وی پیشنهاد داد: 8 پروژه تولید فولاد به سمت تولید بریکت آهن داغ بروند تا هزینه های تولید را کاهش داده و پروسه صادرات را آسان تر کنند.

قیافه با اشاره به این موضوع که بیشترین ارزش افزوده مربوط به تولید بریکت است ،اضافه کرد: از طرف دیگر بهتر است کارخانه هایی که هنوز واحد ساخت فولاد ندارند به این سمت حرکت نکنند زیرا ساخت واحدهای جدید فولاد سازی بسیار هزینه بر است و تولید بریکت اقتصادی تر خواهد بود.

عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران در خاتمه گفت: امیدوارم مدیران این پروژه های فولادی سیاست های درستی در جهت اقتصادی تر کردن 8 طرح فولادی اتخاذ کنند تا در آینده شاهد رونق صنعت فولاد سازی کشور باشیم.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا