راهبرد مالي براي فولاد ايران

راهبرد مالي براي فولاد ايران

گروه صنایع معدنی >فولاد - در آستانه برگزاري بزرگترين همايش فولادي خاورميانه، متوليان صنعت فولاد کشور گردهم آمدند و چالش ها و مزيت هاي توسعه در اين صنعت را بررسي کردند. در سومين نشست کميته راهبردي هشتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران که با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، فعالان بخش خصوصي در کنار چالش هاي پيش روي صنعت فولاد، از رشد صادرات و دستيابي به هدف گذاري صورت گرفته در زمينه توليد فولاد در کشور خبر دادند.

به گزارش ماین نیوز، به گفته فعالان اين بخش، صنعت فولاد پس از سال ها رکود در حال حاضر از دره مرگ فاصله گرفته و با توجه به توسعه صورت گرفته در اين بخش مي توان به رشد صنعت فولاد در چهار سال آينده اميدوار بود. در کنار موارد مطرح شده از سوي فعالان بخش خصوصي، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين نشست به واکاوي چالشي هاي پيش روي صنعت فولاد پرداخت. محمد شريعتمداري «عدم توازن در صنعت فولاد، وضعيت زيرساخت ها، کمبود آب، عدم توجه به آمايش سرزميني و...» را از جمله چالش هاي موجود در اين صنعت دانست. در اين نشست راهبرد مالي براي فولاد ايران بررسي شد به طوري که به گفته شريعتمداري، براي تامين زيرساخت هاي صنعت فولاد (توسعه ريل و برق) ۱۹ ميليارد يورو و براي تجهيز معادن نيز به ۶۰۰ ميليون يورو منابع ارزي نياز است.

در سومين نشست کميته راهبردي هشتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار، محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت، مهدي کرباسيان رئيس هيات عامل ايميدرو، مصطفي موذن زاده، جعفر سرقيني معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا بهرامن رئيس خانه معدن ايران، محمود اسلاميان رئيس هيات مديره انجمن توليدکنندگان فولاد ايران، عليرضا شکرريز مديرعامل شرکت پارس ديبابنيان، محمد ابکاء مديرعامل شرکت فولاد تکنيک، ناصر تقي زاده مديرعامل شرکت معدني و صنعتي گل گهر، محمود نوريان مديرعامل شرکت معدني و صنعتي چادرملو، علي همت مديرعامل شرکت ايريتک، مهرداد اکبريان رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران، رضا اشرف سمناني مشاور مديرعامل شرکت ميدکو و عليرضا بختياري، حضور داشتند. وزير صنعت، معدن و تجارت در اين نشست با اشاره به رشد ۱۱ درصدي توليد فولاد خام کشور نسبت به سال ۲۰۱۵، عنوان کرد: در اين حوزه قدم هاي خوبي برداشتيم و توانستيم سهم خود را در فولاد جهان به ۱/ ۱ درصد برسانيم که اين مهم نشانگر تلاش و جديت در فعاليت هاي فولادي کشور است، اما همچنان براي رسيدن به توازن در زنجيره فولاد بايد اقدامات بيشتري انجام شود.

وي تامين زير ساخت هاي صنعت فولاد کشور را موضوع روز اين صنعت دانست و تصريح کرد: براي اين منظور به ۱۹ ميليارد يورو منابع نياز داريم که بخش عمده اي از آن براي توسعه ريل و برق است. براي اينکه بتوانيم ظرفيت استفاده از ريل را که امروز ۲۸ ميليون تن است تا سال ۱۴۰۴ به ۱۰۱ ميليون تن افزايش دهيم، به ۱۰ ميليارد يورو سرمايه گذاري نيازمنديم. وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين از تامين آب و برق و ديگر زير ساخت ها به عنوان نيازهاي اصلي توليد فولاد نام برد و افزود: در طرح جامع فولاد توليد ۵ هزار مگاوات برق هدف گذاري شده است که ۵ ميليارد يورو براي اين موضوع نياز است. از سوي ديگر تامين آب از اولويت هاي مهم توسعه فولاد است که بايد در اين راستا نيز قدم هاي بيشتري برداريم. شريعتمداري با بيان اينکه بين ظرفيت توليد سنگ آهن و ظرفيت فولاد کشور فاصله جدي وجود دارد، يادآور شد: طرح جامع فولاد بايد ايجاد توازن و رفع چالش ها در زيرساخت ها و آمايش سرزمين براي اجراي طرح هاي فولادي در آينده را دنبال کند و اعمال مديريت جامع در تمامي شاخص هاي تاثيرگذار صنعت فولاد را در دستور کار قرار دهد.

وي تصريح کرد: جذب سرمايه از موضوعات اصلي معدن است. در طرح جامع براي تجهيز معادن حدود ۶۰۰ ميليون يورو نياز است و در زمينه فولاد نيز ۵/ ۸ ميليارد يورو منابع مالي نياز داريم. وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر ضرورت جذب سرمايه گذاري خارجي و ايجاد مشارکت هاي بين المللي در حاشيه برگزاري همايش چشم انداز صنعت فولاد، يادآور شد: با وجودي که در همه زمينه ها ظرفيت ايجاد شرکت هاي مشترک وجود ندارد، اما فولاد اين ظرفيت را دارد و منافع متعددي از ناحيه «جوينت ونچر»ها نصيب کشور خواهد شد. از سوي ديگر، براي بالا بردن قدرت چانه زني در حوزه سياسي نيز به «جوينت ونچر»هاي قوي نياز داريم. شريعتمداري با بيان اينکه حدود ۱۰۰ ميليون تن ظرفيت جديد در حوزه کنسانتره، گندله، فولاد خام و آهن اسفنجي در قالب ۷۳ طرح جديد قابل تحقق خواهد بود، گفت: از ديگر چالش هاي صنعت فولاد تامين سنگ آهن و رکود بازار داخلي است که آينده پژوهي در موضوع فولاد و محصولات جايگزين به عنوان يکي از موضوعات مهم اين همايش مي تواند در دستور کار قرار گيرد.

احياي حضور بخش خصوصي
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بيان اينکه نتوانستيم در بسياري حوزه ها خصوصي سازي واقعي را شکل دهيم، گفت: اما در حوزه فولاد مي توانيم بخش خصوصي را درگير کنيم که اين مسووليت به بخش دولتي و خصولتي بر مي گردد، چرا که حضور بخش خصوصي واقعي در اين حوزه، اکسيري حيات بخش است.
شريعتمداري با تاکيد بر نقش مهم دولت در سرمايه گذاري تصريح کرد: به نقش دولت بي توجه نيستيم که اگر اين بخش نبود سرمايه گذاري هاي بزرگ با پيشرفت هاي امروزي امکان پذير نبود. وي دولت را مکلف به توانمندسازي بخش خصوصي دانست و گفت: با الگوگيري از برخي کشورها بايد بخش خصوصي واقعي را بسازيم، حوزه فولاد مي تواند در اين زمينه قدم هاي خوبي بردارد، چراکه در جريان برخي خصوصي سازي ها زنجيره ارزش در بسياري زمينه ها از بين رفت. شريعتمداري در ادامه يادآور شد: ميزان اثربخشي اين گونه همايش ها بايد مورد سنجش قرار بگيرد و زمينه هايي که داراي پتانسيل هاي اصلي در منطقه و جهان هستيم محور برگزاري نشست هاي علمي و کارشناسانه و ايجاد تجمع هاي بين المللي شود.

جهش در چهار سال آينده
مهدي کرباسيان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيات عامل ايميدرو نيز در اين نشست با اشاره به وضعيت فولاد در سال ۹۲ گفت: در آن دوران صنعت فولاد با چالش هاي عدم توازن، صادرات و... مواجه بود، اما در حال حاضر در بخش صادرات به وضعيت مطلوب رسيده ايم و حفظ موقعيت کنوني در بخش صادرات از اهميت بسياري برخوردار است، اما همچنان در بخش توازن با چالش هايي مواجه هستيم. رئيس هيات عامل ايميدرو در ادامه به نتايج حاصله از همايش هاي قبلي اشاره کرد و افزود: نتايج به دست آمده بيانگر آن است که در چهار سال آينده صنعت فولاد جهش خوبي خواهد داشت
مصطفي موذن زاده نيز در اين نشست با بيان اينکه طرح جامع فولاد يکي از مباحث اصلي است که سال هاست در دست تهيه است تا به اين طريق چالش هايي که در اين بخش وجود دارد شناسايي شود، گفت: صنعت فولاد از دره مرگ عبور کرده، ولي هنوز با قله فاصله دارد. به گفته موذن زاده، در کنار بخش فولاد، سنگ آهن نيز در اين سال ها در دره مرگ قرار داشت، اما هنوز نتوانسته از اين چالش عبور کند. وي افزود: از سال ۱۹۷۰ تاکنون صنعت فولاد هشت بار با چالش هايي مواجه شده که متاثر از اقتصاد جهان بوده است.

شريعتمداري در اين خصوص نيز با اشاره به اينکه در طرح جامع فولاد ايستا بودن مطرح نيست، بلکه بايد در اين زمينه به روز شد، عنوان کرد: اين طرح داراي اهداف کلان بسياري است و امکان به روز شدن در آن پيش بيني شده است. به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت، سعي ما بر اين بود که طرح جامع فولاد هرچه سريع تر رونمايي شود، ولي اين امکان نيز وجود دارد که در هشتمين همايش فولاد اقدام به رونمايي از اين طرح کنيم.
علي همت مديرعامل شرکت ايريتک نيز درباره طرح جامع فولاد عنوان کرد: در طرح جامع فولاد بيشتر به زيرساخت ها و نيازهاي اساسي توجه شده و مباحث نيازهاي جهاني، رقابت پذيري و کيفيت از ديد پنهان مانده است. محمد ابکا مدير عامل شرکت فولاد تکنيک نيز با اشاره به اينکه در سال هاي اوليه که تدوين طرح جامع در دستور کار قرار گرفته بود با آشفتگي بسياري در کشور مواجه بوديم، گفت: در سال جاري در کميته راهبردي مقرر شد تا طرح بسته و ابلاغ شود. محمود اسلاميان رئيس هيات مديره انجمن توليدکنندگان فولاد ايران نيز در اين نشست با اشاره به اينکه در صنعت فولاد با يک بي نظمي مواجه هستيم پيشنهاد کرد که طرح جامع فولاد در هشتمين همايش فولاد رونمايي و به سند مرجع در صنعت فولاد بدل شود.

چالش هاي صادراتي
صادرات و چالش هاي پيش روي صنعت فولاد دراين زمينه يکي ديگر از موارد مطرح شده در سومين نشست کميته راهبردي هشتمين همايش فولاد بود. عليرضا شکرريز مديرعامل پارس ديبا بنيان در اين خصوص با بيان اينکه در صادرات توانسته ايم به اهداف پيش بيني شده دست پيدا کنيم، گفت: محدوده صادراتي کشور در زمينه فولاد گسترده است؛ به طوري که در حال حاضر ما به کشورهاي تايوان، تايلند، ويتنام و حتي مراکش صادرات داريم و در برخي موارد توانسته ايم به کانادا نيز صادرات داشته باشيم. شکرريز در ادامه با بيان اينکه براي دستيابي به بازارهاي صادراتي بايد ثبات رويه داشته باشيم، عنوان کرد: ثبات رويه در امر صادرات از اهميت بسياري برخوردار است و در صورتي که ثبات رويه در بازارهاي صادراتي نداشته باشيم با چالش هاي بسياري در اين زمينه مواجه خواهيم شد. شکرريز در ادامه با اشاره به ساير چالش هايي که در صادرات با آن مواجه هستيم، عنوان کرد: هزينه هاي بالاي صادراتي يکي ديگر از چالش هايي است که در حال حاضر در اين بخش با آن مواجه هستيم. از سوي ديگر توليدکنندگان تمايلي به تجارت از طريق گشايش اعتبار اسنادي (LC) از خود نشان نمي دهند و بيشتر به معاملات نقدي روي آورده اند، اين در حالي است که اين روش در دنيا مرسوم نيست و مبادلات تجاري بيشتر بر پايه LC صورت مي گيرد. به گفته شکرريز، تمايل توليدکنندگان به مبادلات نقدي در حالي است که مشکلي از سوي بانک ها براي گشايش LC وجود ندارد، با اين حال مي توان گفت استفاده از روش گشايش اعتبار اسنادي در ميان واحدهاي فولادي عمومي نيست. رضا اشرف سمناني مشاور مدير عامل شرکت ميدکو نيز در اين نشست با اشاره به اينکه فولاد کالايي داراي مشخصات و پايداري است و ايران بحق از پتانسيل بالايي در اين بخش برخوردار است، عنوان کرد: استفاده از پتانسيل هاي اين بخش در صادرات مي تواند رشد بالاي بخش معدن را به همراه داشته باشد. اشرف سمناني معتقد است که بايد گام هايي در راستاي اعتمادسازي براي صادرات برداشت.

جعفر سرقيني معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در ادامه با اشاره به اينکه در سال قبل در هفتمين همايش فولاد بحث صادرات ۸ ميليون تني فولاد و توليد ۲۱ ميليون تني فولاد مطرح شد، اظهار کرد: در حال حاضر مي توان گفت اين پيش بيني قابل تحقق است. سرقيني معتقد است که نمي توان روي بازارهاي فعلي تمرکز کرد و بايد به بازارهاي دورتر و با محصولات باکيفيت تر حرکت کنيم.

عليرضا بختياري، نيز در اين نشست به اين نکته اشاره کرد که محورهاي اصلي همايش با نظرسنجي از افراد صاحب نظر در اين صنعت تدوين شده است. وي گفت: ايران بزرگ ترين واردکننده و صادرکننده فولاد در منطقه منا محسوب مي شود؛ با اين حال همايش هاي بين المللي در زمينه فولاد در کشورهاي دبي و ترکيه برگزار مي شد، به همين دليل از سال ۸۹ برگزاري همايش فولاد در ايران شکل گرفت و به اين طريق شاهد آن بوديم که همايش فولاد در منطقه به سمت ايران سوق داده شد. به گفته مدير مسوول روزنامه حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر کارشناس اثرگذار خارجي در اين همايش حضور دارند که اين خود نقطه قوت اين همايش محسوب مي شود.

محورهاي همايش فولاد
هشتمين همايش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار با ابتکار روزنامه ما، ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه در مرکز همايش هاي بين المللي صدا و سيما در تهران برگزار مي شود. «تحليل و تفسير بازار فولاد ايران و جهان»، «چالش هاي طرح جامع فولاد کشور»، «توسعه متوازن فولاد و سنگ آهن در افق ۱۴۰۴»، «توليد فولاد باکيفيت صادرات محور (تکنولوژي نوين، کيفيت و...)»، «تامين مالي در صنعت فولاد»، «عوامل موثر بر قيمت تمام شده و بهينه سازي آن» و «فرصت ها و تهديدهاي خصوصي سازي صنعت فولاد» از جمله محورهاي پيشنهادي اين همايش است. علاقه مندان براي کسب اطلاعات بيشتر درباره اين همايش مي توانند با شماره تلفن ۸۷۷۶۲۳۵۰ تماس بگيرند يا به وب سايت http://events.den.ir مراجعه کنند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا