محاسبه تورم دهک‌های مختلف توسط مرکز آمار/تورم دهک اول ٨.٨ درصد، دهک دهم ٧.٤درصد

محاسبه تورم دهک‌های مختلف توسط مرکز آمار/تورم دهک اول ٨.٨ درصد، دهک دهم ٧.٤درصد معاون مرکز آمار ایران با بیان اینکه از این پس تورم دهک‌ها هم توسط مرکز آمار ایران اعلام می‌شود بیان کرد: تورم دهک اول ۷.۴ درصد و تورم دهک دهم ۸.۸ درصد بوده است.

 
 جواد حسین زاده در نشست خبری امروز چهارم دی ماه، گفت: دو دستاورد بزرگ در مرکز آمار ایران وجود دارد که آن تغییر سال پایه تورم از ۱۳۹۰ به ۱۳۹۵ در  تورم  بوده و همچنین به دست آوردن تورم دهک‌هاست.

 
وی بیان کرد: بر این اساس در اذرماه، تورم کل کشور به عدد هشت درصد رسیده که شهری ۷.۸ درصد و روستایی ۹.۲ درصد بوده است. تورم برای دهک اول جامعه ٨.٨ درصد و برای دهک دهم ۷.۴ درصد بوده است.  

 
معاون مرکز آمار افزود: شاخص قیمت درصد تغییر میانگین موزون قیمت کالا و خدمات در مقایسه با سال پایه است که سال پایه به ۱۳۹۵ تغییر یافته است.

 
او ادامه داد: تورم شهری، روستایی و کل کشور بر اساس سال پایه ۱۳۹۵ محاسبه می‌شود که بر این اساس علت تغییر سال پایه به دلیل تغییر تکنولوژی تولید کالا، حذف برخی اقلام از سبد مصرفی و افزودن برخی دیگر، تغییر در وزن کالاها و مواردی از این دست علت تغییر سال پایه است؛ ضمن اینکه افزایش درامد خانوارها الگوی مصرف را تغییر می دهد و همین امر تغییر سال پایه را رقم می زند.

 
به گزارش ایسنا، وی در ادامه سخنانش درباره تغییر سال پایه هم اظهار کرد: بر مبنای سال پایه‌ی جدید تورم آذر ماه که ۸ درصد اعلام شده بود ۷.۶ درصد محاسبه شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا