با دستور وزیر نیرو

مپنا مسئول ساخت "توربین ملی" شد

مپنا مسئول ساخت

با دستور وزیر نیرو و امضای قراردادی بین شرکت مپنا و پژوهشگاه نیرو، این شرکت مسئول ساخت توربین ملی طراحی شده توسط متخصصان داخلی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پروژه ملی طراحی و ساخت توربین بادی مگاواتی ملی در سال ١٣٨٧ در پژوهشگاه نیرو کلید خورد و شرکت توانیر به عنوان کارفرمای پروژه تعیین شد.

در نخستین فاز تحت عنوان برنامه ریزی و سازماندهی و بر اساس نتایج مطالعات فاز صفر، جذب تیم متخصص، برنامه ریزی جهت همکاری با مشاورین خارجی، بازرسان بین المللی و ملزومات دیگر صورت گرفت.

در فاز بعدی که طراحی مفهومی توربین بود، مشخصات کلی توربین و اجزاء اصلی تعیین و ساختار انتقال قدرت نهایی شد. همچنین در این فاز اطلاعات توربینهای بادی مگاواتی تجاری سراسر جهان تحت مطالعه قرار گرفت. مطالعات نهایی سازی تعیین کلاس توربین ملی بر اساس داده‌های باد کل کشور بود که منجر به تعیین محل سایتهای برتر و نیز کلاس هر سایت شد.

در طراحی مفهومی، یک مدل اولیه هندسی از توربین و مشخصات تقریبی آن تهیه گردید و بر مبنای آن، مدلهای دینامیکی ساخته شد و مورد مطالعه قرار گرفت.

در فاز طراحی مقدماتی، توربین به چند بخش بر اساس گوناگونی عملکردی و ساختاری تقسیم بندی شد و با تخصیص نیروی متخصص متناسب با هر بخش، طراحی مقدماتی توربین آغاز شد. تیم های متشکل با انجام فرایندهای متعدد طراحی، موفق به دست یابی به دانش طراحی اجزاء و کل سیستم توربین بادی شدند. همچنین مدل هندسی توربین شامل سطح ٢ جزئیات اجزاء تهیه و رونمایی شد. ابعاد و مشخصات فنی بیشتر اجزا برای انجام فرایند تامین، معین شد. استانداردهای طراحی، ساخت و تست هریک از بر اساس استانداردهای بین المللی و الزامات ملی یا درون سازمانی تعیین و تصویب شد. سازندگان یا تامین کنندگان اجزاء شناسایی شدند و توان فنی کشور در ساخت اجزاء مورد ارزیابی قرار گرفت و نقشه ورود به طراحی تفصیلی توربین مشخص شد.

در ادامه انجام مراحل پروژه، فاز طراحی تفضیلی آغاز شد و از اواسط سال ١٣٩١، فاز اجرایی ساخت توربین با تامین، تدارک و ساخت اجزا آن کلید خورد.

در طول سه سال گذشته شرکت مپنا بر روی نمونه هایی از توربین 2.5 مگاواتی کار کرد تا اینکه شهریورماه سال جاری، نخستین سری توربین‌های بادی 2.5 مگاواتی ساخت ایران رونمایی شد. با توجه به موفیقت شرکت مپنا رد ساخت تورین 2.5 مگاواتی، روز گذشته با حضور وزیر نیرو، قراردادی بین شرکت پما و پژوهشگاه نیرو به امضا رسید و طراحی ها و بررسی های 10 ساله پژروهشگاه نیرو در اختیار مپنا قرار گرفت تا با توانمندی این شرکت در بخش ساخت، پروژه توربین ملی اجرایی شود.

«حمید چیت چیان» وزیر نیرو در این خصوص گفت: تلاش ما این است که نیاز کشور را در داخل کشور تولید و عرضه کنیم و در این زمینه بتوانیم به خوداتکایی برسیم.

وی تصریح کرد: اگر چنانچه نیاز به واردات خارجی و یا انتقال تکنولوژی باشد، این انتقال تکنولوژی به کشوری که دارای دانش فنی صفر است یک معنا دارد و کشوری همچون جمهوری اسلامی که دارای تکنولوژی ساخت توربین‎های 2 مگاواتی است، معنای دیگری پیدا خواهد کرد.

همچنین «بهزاد اعلم» مسئول نهایی کردن قرارداد بین شرکت مپنا و پژوهشگاه نیرو، در خصوص ساخت توربین نمونه ملی 2 مگاواتی بادی گفت: طراحی این توربین به طور کامل توسط متخصصان داخلی در پژوهشگاه نیرو صورت گرفته و قرار است ساخت آن با امکانات شرکت مپنا انجام شود.

وی با بیان اینکه پس از به اتمام رسیدن مراحل ساخت توربین نمونه و انجام تست‌های اولیه این امکان فراهم است تا بتوانیم سالانه حداقل بین 8 تا 10 واحد از این توربین تولید کنیم، گفت: در زمان حاضر تولید توربین 2.5 مگاواتی با ظرفیت 4 واحد در ماه در حال انجام است.
اعلم با بیان اینکه در حال حاضر توربین 2 مگاواتی در کشور نداریم و تولید 10 واحد توربین در سال، برآورد اولیه خواهد بود، افزود: پس از ساخت اولین توربین نمونه، قادر خواهیم بود حداقل تولید 10 واحد توربین را به‌صورت ماهیانه در دستور کار داشته باشیم و پاسخگوی ظرفیت مورد نیاز کشور خواهیم بود.

وی تصریح کرد: ساخت نمونه کامل این توربین حدود 20 میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

توربین بادی مگاواتی ملی قرار است به گونه ای ساخته شود تا با توجه به شرایط اقلیمی سیاست های بادی کشور، بهترین عملکرد را داشته باشد.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا