سیاستگذاری اشتغال کشور در دستان کیست؟

سیاستگذاری اشتغال کشور در دستان کیست؟

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است ۸۰ درصد سیاست‌گذاری اشتغال در اختیار وزارت کار نیست. اما منظوری وی از بیان این موضوع چیست و سیاست‌گذاری اشتغال با کدام نهادهاست؟

حسن طایی اعلام کرده که ۸۰ درصد سیاست‌گذاری اشتغال در اختیار وزارت کار نیست. اظهارنظری که مشخص نیست آیا به این معناست که سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر در امر سیاست‌گذاری اشتغال دخالت می‌کنند و ابتکار عمل را از وزارت کار گرفته‌اند یا به آن معناست که این وزارتخانه متولی ایجاد اشتغال نیست و وزارتخانه‌های دیگر باید با سیاست‌گذاری‌های خود اشتغال ایجاد کنند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، وی چندی پیش هم در پاسخ به این سوال که متولی بازار کار کشور کدام ارگان است؟ گفته بود: «چه گفته شود متولی کار در کشور هستیم و چه گفته نشود، وزارتخانه نامش با کار همراه است اما هیچ یک از ابزارهایی که اشتغال ایجاد می‌کند، دست وزارت کار نیست. »

البته طایی به وظیفه اصلی وزارت کار هم اشاره کرده و گفته بود « وظیفه این وزارتخانه سیاست‌گذاری در حوزه اشتغال و کارآفرینی است، نه خود کارآفرینی و ایجاد اشتغال.» چون اگرچه برخی وزارت کار را متولی اشتغال می‌دانند اما نکته این است که موانع ایجاد اشتغال موانعی فراتر از حیطه اختیارات یک وزارت‌خانه است.

در همین مورد داود سوری، اقتصاددان در تشریح این سخن طایی می‌گوید باید دید منظور ایشان از اشتغال چه بوده است؟ اگر منظور سیاست‌گذاری برای ایجاد شغل باشد، این اظهارنظر کاملا درست است. چون وظیفه ایجاد اشتغال بر عهده وزارتخانه‌ها و بخش‌های دیگر است. وزارت صنعت، کشاورزی، نفت، بهداشت و دیگر وزارتخانه‌ها هستند که می‌توانند سیاست‌هایی را تدوین کنند که در نهایت منجر به ایجاد اشتغال شود. در این میان وزارت کار نمی‌تواند خود منجر به ایجاد اشتغال در کشور شود و تنها می‌تواند سیاست‌گذار روابط میان کارگر و کارفرما باشد و بحث‌های کاری را به انجام برساند.

همچنین وی می‌گوید: به احتمال زیاد منظور از سیاست‌گذاری همان مساله ایجاد اشتغال است. چون اشتغال محصول فرعی تولید و سرمایه‌گذاری است. اگر وزراتخانه‌های دیگر سیاست‌هایی داشته باشند که منجر به تولید شود، می‌توانند اشتغال‌زا باشند، حال چه سیاست‌هایی که وزارت کار تدوین می‌کند در راستای ایجاد اشتغال باشد و چه نباشد. به عبارتی اگر تولید در کشور رونق بگیرد، اشتغال هم ایجاد خواهد شد، چه وزارت کار سیاست‌های اشتغالی داشته باشد و چه نداشته‌باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا