گلایه تولیدکنندگان از قیمت‌گذاری فعلی

قیمت‌گذاری زغال‌سنگ جهانی باشد یا فولادی؟

قیمت‌گذاری زغال‌سنگ جهانی باشد یا فولادی؟

گروه معادن >زغال‌سنگ - رئیس انجمن تولید زغال سنگ ایران ضمن تاکید بر ایمنی معادن زغال سنگ،‌ از نحوه قیمت‌گذاری زغال‌سنگ برای عرضه در داخل گلایه کرد و گفت: این قیمت‌گذاری بر اساس نرخ‌های جهانی باشد یا اینکه تابع قیمت تمام شده فولاد باشد.

به گزارش ماین نیوز، محمد مجتهدزاده با بیان اینکه نیاز کشور برای تامین زغال به ۳.۵ میلیون تن خواهد رسید، گفت: در حال حاضر بازار اصلی خرید زغال سنگ ایران، ذوب‌آهن اصفهان است و این در حالی است که با واحد جدید ذوبی که توسط هولدینگ خاورمیانه (میدکو) در زرند در حال ایجاد است، نیاز کشور تا سال ۱۳۹۷ به ۳.۵ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ خواهد رسید.

وی ادامه داد: برای رسیدن به ۳.۵ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ باید شش میلیون تن از معادن زغال سنگ استخراج صورت گیرد که اکنون معادن زغال سنگ نصف این میزان تولید دارند.

رئیس انجمن زغال سنگ ایران با اشاره به وضعیت اشتغال در این حوزه اظهار کرد: در حال حاضر معادن زغال سنگ ۱۳ هزار نفر را به شکل مستقیم به کار گرفته‌اند که بر اساس ارزیابی ما اگر بخواهیم تولید زغال سنگ را به ۳.۵ میلیون تن برسانیم این اشتغال تا ۲۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

مجتهدزاده با اشاره به اینکه اولویت زغال سنگ در حال حاضر موضوع ایمنی و امنیت است، گفت: در روزهای اخیر کمیته مرکزی ارتقای ایمنی معادن زغال سنگ با حضور معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت، انجمن زغال سنگ و نمایندگان بخش خصوصی تشکیل جلسه داد و پیشنهادات مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به راهکار مطرح شده جهت ارتقای ایمنی معادن زغال سنگ گفت: ما در حوزه زغال سنگ چهار بخش اصلی داریم و پیشنهاد شد در این چهار بخش که شامل کرمان، طبس، شاهرود (البرز شرقی) و زیرآب (البرز مرکزی) می‌شوند، چهار مرکز متمرکز HSE ایجاد شود تا اطلاعات و امکانات ایمنی و HSE در آنها جمع‌آوری شده تا در صورت لزوم یا مدیریت بحران بتوانند به سرعت بر روی امدادرسانی اقدام کنند یا واحدهای تحت پوشش خود بابت تجهیزات پشتیبانی کنند.

رئیس انجمن زغال سنگ ایران افزود: این موضوع مستلزم این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به لحاظ تامین امکانات این مراکز را حمایت کنند.

قیمت‌گذاری زغال سنگ باید اصلاح شود

وی در ادامه با اشاره به برخی نکات کلیدی که می‌توانند حوزه زغال سنگ را از خود متاثر کنند، گفت: از زمان کشف تا آماده‌سازی یک معدن زغال سنگ جهت استخراج یعنی حفر تونل و ایجاد زیر ساخت‌های لازم سه تا پنج سال زمان صرف می‌شود و برای اینکه یک سرمایه‌گذار و فعال حوزه زغال سنگ بتواند تصویر روشنی از فعالیت خود و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشد، باید روند شفافی برای قیمت‌گذاری زغال سنگ در کشور مشخص شود و باید مشخص شود که قیمتی که امروز ما برای زغال سنگ مشخص می‌کنیم، آیا از روی قیمت جهانی بوده یا فاکتورهای دیگری در آن وجود دارد.

مجتهدزاده در ادامه افزود: در سال‌های گذشته ما بر اساس قیمت تمام عوامل موثر در تولید محصول نهایی قیمت‌گذاری را انجام می‌دادیم که این مسئله در چند سال اخیر با مشکل روبرو شده است.

رئیس انجمن زغال سنگ ایران با اشاره به راه‌حل این موضوع گفت: انجمن زغال سنگ پیشنهاد کرده است کمیسیون اقتصادی مجلس با بررسی موضوع، قیمت‌گذاری زغال سنگ آن را تابعی از قیمت جهانی قرار دهد و پیشنهاد دیگری نیز از سوی شرکت ذوب‌آهن مطرح شده مبنی بر اینکه قیمت زغال سنگ تابعی از قیمت تمام شده محصول نهایی این شرکت باشد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: اولین قدم در رسیدن به این هدف این است که یک گزارش تحلیلی جامع از چگونگی قیمت‌گذاری زغال سنگ در جهان انجام شود و در اختیار دستگاه‌های سیاستگذار قرار گیرد تا به وسیله آن بتوانند روش مناسب را برای قیمت‌گذاری زغال سنگ انتخاب کنند که این وظیفه را انجمن زغال سنگ ایران بر عهده گرفت و گزارش خود را با عنوان "پیشنهاد شیوه قیمت‌گذاری زغال سنگ در عرضه داخلی" نیز تهیه کرده است که در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس شورای اسلامی خواهد گذاشت.

مجتهدزاده با اشاره به وضعیت جهانی قیمت زغال سنگ گفت: قیمت تمامی محصولات معدنی در سال ۲۰۱۷ افزایش چشمگیری داشته که این موضوع شامل حال زغال سنگ هم شد به طوری که در نوامبر امسال قیمت زغال سنگ مرز ۲۱۵ دلار را برای هر تن رد کرد و انتظار می‌رود با توجه به این شرایط که حتی محصولات نهایی دیگر را نیز متاثر از خود کرده است، انتظار می‌رود در تعیین قیمت و قیمت‌گذاری محصول در داخل ایران تغییرات متناسب صورت بگیرد تا تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی راحت‌تر بتوانند به کار تولید خود بپردازند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا