عوامل مؤثر بر قیمت جهانی طلا

عوامل مؤثر بر قیمت جهانی طلا

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده بیشتر تحت تاثیر انتشار متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو آمریکا و آمارهای اولیه مربوط به بیکاری در آمریکا قرار دارد.

 پایگاه اینترنتی کیتکونیوز، قیمت جهانی طلا در هفته ای که گذشت برای چهارمین بار متوالی با کاهش روبرو شده است. انتظارات نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سایت طلا، بر اساس این گزارش تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که سطح کنونی قیمت طلا بسیار حساس و تعیین کننده است. اگر سطوح حمایتی فعلی شکسته شود این احتمال وجود خواهد داشت که قیمت طلا با سقوط آزاد مجددی روبرو شده و به کمتر از 1000 دلار برسد.

گرچه گزارش شورای جهانی طلا نشان می دهد که تقاضای طلا در سه ماه سوم امسال با افزایش نسبی روبرو شده ولی روند نزولی قیمت این فلز زرد در ماه نوامبر تشدید شده است.

تقاضای جواهرات طلا در این مدت با رشد 6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شده و تقاضای سکه و شمش طلا نیز بیش از 27 درصد رشد داشته است. بانک های مرکزی جهان نیز همچنان به خرید طلا ادامه داده اند.

در شرایطی که قیمت طلا با افت همراه شده است تقاضای فیزیکی در بازارهای بین المللی به خصوص بازارهای آسیایی رو به افزایش است. به نظر می رسد سرمایه گذاران بین المللی منتظر کاهش بیشتر قیمت طلا هستند تا اقدام به خرید بیشتری کنند.

ظاهرا تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش ارزش یوان در برابر دلار تاثیر زیادی بر افزایش خرید طلا در بازار این کشور داشته است. به نظر می رسد انتشار متن مذاکرات نشست 27 و 28 اکتبر فدرال رزرو آمریکا در روزهای آینده تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.

انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا در روزهای آینده به خصوص آمارهای اولیه بیکاری نیز می تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات شاخص ارزش دلار و قیمت طلا داشته باشد.

این گزارش می افزاید، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگر وضعیت بازار اشتغال آمریکا بیش از گذشته بهبود یافته باشد این مساله موجب افت بیشتر قیمت طلا خواهد شد.

سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه مدت 1070 دلار است و اگر این سطح شکسته شود احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا به کمتر از 1055 دلار نیز وجود خواهد داشت. اگر این سطح نیز شکسته شود سطح حمایتی بعدی 1035 دلار خواهد بود.

اگر طلا بتواند سطح حمایتی 1070 دلاری را حفظ کند به زودی تا 1127 دلار افزایش خواهد داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا