اقدامات موثر دولت برای رفع فقر مطلق در استان خوزستان

اقدامات موثر دولت برای رفع فقر مطلق در استان خوزستان
رفع فقر مطلق یکی از برنامه های مهم دولت دوازدهم بوده است و برنامه ریزی برای آن از دولت یازدهم شروع شده است و بر این اساس شاهد اقدامات موثری در این زمینه بوده ایم. استان خوزستان یکی از استان هایی است که در چند سال اخیر مورد توجه بیشتر دولت قرار گرفته است و بر این اساس اقداماتی برای توسعه بخش های مختلف به خصوص بخش کشاورزی در این استان صورت گرفته است.  اگرچه همچنان مشکلات زیادی به خصوص در زمینه کمبود آب در این استان وجود دارد و برنامه ریزی شده تا این مشکلات از بین برود.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،  بخش کشاورزی یکی از بخش های مهم و مورد توجه دراین استان بوده است و دولت یازدهم در راستای افزایش خودکفایی کشور در تامین کالاهای استراتژیک غذایی و همچنین بهبود وضعیت معیشت کشاورزان و رفع فقر مطلق اقدامات مختلف زیادی در این زمینه انجام داده است و این برنامه در دستور کار دولت دوازدهم نیز قرار دارد. هم اکنون پروژه های مهمی برای توسعه بخش کشاورزی  این استان در حال اجرایی است که از میان آن می توان به اجرای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام اشاره کرد.
 
این طرح یکی از مهمترین طرح های توسعه بخش کشاورزی در کشور است.  بر اساس این طرح وزارت جهادکشاورزی با عاملیت موسسه جهاد نصر اقدام  به احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی و تجهیز و نوسازی اراضی تولید کرده است و فاز اول این پروژه که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار است در حال اتمام است. کشاورزان این استان با ابراز رضایت از اجرای این طرح و با بیان اینکه پیش ازاین زمین هایمان شوره زار و فاقد شرایط مناسب برای کشت و زراعت بود می گویند این طرح توانسته تولید محصولات و درآمد آنها را افزایش دهد.
 
 با اجرای این طرح تولید سالانه کشاورزان این منطقه از حدود یک میلیون تن به بیش از ۵ میلیون تن رسیده است و این مساله اقدامی موثر برای افزایش درآمدزایی آنها بوده است؛ موضوعی که پیش از این مورد توجه رییس جمهوری نیز قرار گرفت. حسن روحانی در گزارش صد روزه دولت مهمترین برنامه دولت را رفع فقر مطلق و اشتغالزایی عنوان کرد و در خصوص معیشت کشاورزان گفت: با حمایت دولت از کشاورزان برنامه ریزی کرده ایم تا درآمدهای آنها را با ارائه یارانه غیرمستقیم افزایش دهیم.  
 
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز در این خصوص به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: حمایت از کشاورزان و افزایش تولید محصولات کشاورزی از اقداماتی است که دولت را راستای رفع فقر مطلق در این استان انجام داده است. وی اجرای طرح احیای ۵۵۰ هکتاری زمین‌های کشاورزی را موجب افزایش تولید و اشتغال در این استان عنوان کرده و می گوید اگر این طرح به پایان برسد سالیانه ۹.۵ میلیون تن افزایش تولیدات کشاورزی خواهیم داشت.  وی در ادامه به خرید تضمینی گندم از کشاورزان و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان این استان اشاره می کند و می گوید این اقدامات در راستای افزایش درآمدزایی و رفع فقر مطلق صورت گرفته است.
 
شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل یکی دیگر از اقداماتی است که در راستای رفع فقر مطلق توسط دولت صورت گرفته است. استاندار خوزستان در این باره با بیان اینکه ۱۱۳۶ دانش‌آموز باز مانده از تحصیل را به مدارس بازگردانده‌ایم و هزینه‌های آن را تامین کرده‌ایم و پیش دبستانی در این استان را عمومی و اجباری کردیم می گوید: با اجرای پروژه‌های فقرزدایی سعی می‌کنیم تا پایان سال ۹۷ تعداد مدارس کانکسی را به صفر برسانیم.
 
ارائه پنل خورشیدی و تولید برق از دیگر اقداماتی است که برای افزایش  درآمدزایی مردم این استان صورت گرفته است. از سویی دیگر ارائه تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان برای اشتغال آفرینی و کمک به تولید و رفع فقر از دیگر اقداماتی است که شریعتی به آن اشاره می کند و می گوید: به دنبال ایجاد تولید و اشتغال بیشتری هستیم تا به رفع فقر کمک کنیم. وی با بیان اینکه با بانک ملی و کشاورزی برای ارائه وام های کم بهره قرارداد بسته ایم می گوید: مجموع این اقدامات می تواند به رفع مشکلات مردم این استان و افزایش درآمدزایی آنها و رفع فقر مطلق در این استان کم کند.
 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا