رکورد صادرات فولاد خوزستان شکسته شد

رکورد صادرات فولاد خوزستان شکسته شد

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: از ابتدای امسال یک میلیون و 926 هزار تن صادرات از این شرکت انجام شده است که با توجه به صادرات یک میلیون و 900 هزار تنی در سال گذشته، این رکود شکسته شد.

به گزارش ماین نیوز، «محمد کشانی» روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت افتتاح نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی با تکنولوژی ایرانی پرد در جهان در سایت شادگان، افزود: هدف گذاری صادراتی امسال فولاد خوزستان دو میلیون و 200 هزار تن است.

وی با یادآوری اینکه 65 درصد سهام شرکت فولاد شادگان متعلق به شرکت فولاد خوزستان است، خاطر نشان کرد، در افق 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد پیش‌بینی شده که 13 میلیون و 600 هزار تن از آن سهم فولاد خوزستان است.
کشانی بیان داشت: شرکت فولاد خوزستان سال گذشته سه میلیون و 600 هزار تن شمش و اسلب (قطعات مستطیل شکل فولاد) تولید کرده و هدف گذاری امسال آن تولید 3 میلیون و 700 هزار تن از این محصولات است.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی شرکت فولاد شادگان ظرفیت سالیانه فولاد خوزستان به 8 میلیون تن خواهد رسید و امیدواریم با تامین به موقع مواد اولیه و ورود به بازارهای جهانی بتوان در جهت برنامه های پیش رو گام برداشت.

مدیرعامل فولاد خوزستان همچنین با اشاره به شرکت فولاد اکسین که از سال 84 پروژه آن دنبال گیری می‌شود، تاکید کرد: این شرکت در حقیقت متعلق به شرکت فولاد خوزستان است که با راه‌اندازی و توسعه آن 2 میلیون تن به تولید سایت فولاد خوزستان اضافه خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد در ماه های آینده شاهد الحاق فولاد اکسین به فولاد خوزستان باشیم.

طرح فولاد شادگان که در قالب پروژه های استانی فولاد و با تکنولوژی ایرانی پِرِد (PERED) راه اندازی می شود، تا سال 92 به عنوان یکی از 43 طرح نیمه فعال بخش معدن و صنایع معدنی بود که در دولت یازدهم، عملیات ساخت را از سرگرفت و سرانجام مشعل کارخانه در اواخر اردیبهشت جاری با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو،‌ روشن شد.

ظرفیت تولید هر یک از فولادهای استانی 800 هزار تن است که مشتمل بر یک کارخانه آهن اسفنجی و یک کارخانه تولید شمش فولادی است.

** فناوری PERED و کاتالیست بومی سازی شده آن
وجود ذخایر عظیم گازی در کشور، توسعه فرایندهایی با محوریت استفاده از این نعمت الهی را در چشم انداز 20ساله کشور به شدت مورد توجه قرار داده به طوری که با توجه به نقش مولد صنعت فولاد، برنامه ای هدفمند برای گسترش و رونق آن در چشم انداز توسعه اقتصادی ایران اسلامی تدوین شده است.
یکی از مهمترین دستاوردهای کسب شده در این زمینه، بهینه سازی فرایند تولید فولاد به روش احیای مستقیم ایرانی (PERSIAN REDUCTION) است که با نام تجاری PERED از سوی شرکت مهندسی معادن و فلزات MME به عنوان نقطه ای عطف در صنعت فولاد کشور معرفی شده است.
فناوری PERED بومی سازی شده با تکیه بر اصول علمی و تجربیات متخصصین ایرانی است. با روشن شدن مشعل های فولاد شادگان به عنوان نخستین طرح فولادی PERED کشور، گامی بلند در مسیر جدید برای تولید آهن اسفنجی کشور آغاز شد.
فناوری PERED با ظرفیت صادرات دانش فنی آن آینده صنعت فولاد را تضمین می کند.
یکی از مهمترین مزیت های فناوری پرد، کاتالیست های منحصر بفرد آن است که با ویژگی طول عمر بیشتر و تسریع در شکست گازهای احیایی در قلب میفرمرهای فولادی PERED می تپد.
با توجه به بومی سازی صنعت کاتالیست در ایران توسط شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو، این بار تولید و بومی سازی کاتالیست فناوری PERED با مشارکت 2 شرکت دانش بنیان کشور یعنی شرکت مهندسی معادن و فلزات(MME) و نفت و گاز سرو به انجام رسید.
تولید و بارگذاری کاتالیست های PERED در مجتمع احیا استیل فولاد بافت، به عنوان نخستین واحد احیای مستقیم آهن که با کاتالیست های ایرانی فعالیت خواهد کرد، گامی بلند در خودکفایی کامل در صنعت فولادسازی کشور خواهد بود.
نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی جهان بر اساس روش ابداعی مهندسان ایرانی فولاد به نام «پرد» PERED در فولاد شادگان در استان خوزستان واقع شده و مراحل آزمایشی تولید و به ظرفیت رسیدن را با موفقیت طی کرده است.
فناوری احیای مستقیم پرد توسط شرکت ام.ام.ای در آلمان ثبت شد و برای نخستین بار در جهان در ایران و فولاد شادگان به بهره برداری رسید.
در ایران به طور معمول از روش و فناوری میدرکس استفاده می شود که باید حق امتیاز و استفاده از این تکنولوژی به صاحب آن پرداخت شود اما مالک تکنولوژی «پرد» ایران است و پرداخت حق بهره برداری حذف می شود و این یک مزیت بزرگ برای این روش به حساب می آید.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا