کارگر معدن زغال سنگ یورت در دانشگاه صنعتی اصفهان:

کرسی ریاست نمی‌گذارد واقعیات را بگویند

کرسی ریاست نمی‌گذارد واقعیات را بگویند

گروه معادن >زغال‌سنگ - کارگر معدن زغال سنگ یورت در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: کرسی ریاست نمی‌گذارد واقعیات را بگویند شما نمی‌دانید ما چگونه زندگی می‌کنیم همه قول می‌دهند، وزیر کار هم قول مساعد داد؛ اما عملی نشد.

به گزارش ماین نیوز، معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر یکی از معادن زغال‌سنگ ایران در شهرستان آزادشهر واقع در ۱۴ کیلومتری شهر آزادشهر در استان گلستان قرار دارد.

طی انفجاری که روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، در معدن زغال‌سنگ یورت رخ داد ۴۳ معدنچی جان باختند، اما ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۶، رئیس‌کل دادگستری استان گلستان اعلام کرد بر اساس جمع‌بندی گزارش کمیته حقیقت‌یاب، مقصر حادثه کارفرما بوده است.

رسول علی‌خانی، کارگر معدن زمستانه یورت در سلسله برنامه‌های جمهور دانشگاه صنعتی اصفهان این‌چنین درد و دل می‌کند: شرایط زندگی فرق می‌کند در معدن و شرایط جسمانی بعد از بازنشستگی هم متفاوت می‌شود. کرسی ریاست نمی‌گذارد واقعیات را بگویند شما نمی‌دانید ما چگونه زندگی می‌کنیم، با ۸۰۰ تومان حقوق کارگری. ۱۲ ماه حقوق ما را ندادند و فرزند من به خاطره این‌که کفش نداشت، یک هفته مدرسه نرفت و از مدرسه اخراجش کردند.

وی ادامه داد: ما حتی پول نان نداشتیم، شما باور نمی‌کنید، چون ما معدن کاران با شما خیلی فاصله‌داریم و این ۸۰۰ تومان حقوق را وقتی ۱۲ ماه ندادند، ما چکارکنیم؟ ما یک‌شنبه بازار داریم، غروب‌ها آخر وقت می‌رویم و ته‌مانده میوه‌ها را می‌خریم و افراد خانه یک هفته با آن سر می‌کنند.

این کارگر معدن ادامه می‌دهد: کجای اسلام این‌رو گفته است؟ کجای قانون این را می‌گوید؟ اسلام این است؟ کارگر در سخت‌ترین جا کار کند با ۸۰۰ تومان و با حقوقش نان خوردن پیدا نکند و دوازده ماه حقوقش را ندهند؟

علی‌خانی اظهار کرد: دوازده ماه به ما حقوق ندادند، کارگران اهل‌وعیال خود را به فرمانداری بردند، شاید در رسانه‌ها دیده باشید؛ و چرا ما ناموس‌هایمان را بردیم در خیابان نشستند؟ به خاطر این‌که یک سال حقوق ندادند چاره نداشتیم متأسفانه هیچ‌کسی پیگیر نشد تا ۴۳ نفر از عزیزانمان را از دست دادیم بعد مسئولان متوجه شدند، بعد هم آمدند به خاطر رأی آمدند، به خاطر انتخابات آمدند، اما همه‌چیز رامی فهمیم و متوجه می‌شویم. ۶ ماه می‌گذرد هنوز حقوق عقب‌مانده ما تغییر نکرده و. مسئول قبلی هم به کار خود برگشته است.

علی‌خانی گفت: ۴۳ نفر را کشتند، نمردند، ۲ میلیون پول هزینه می‌کردند که این اتفاق نمی‌افتاد و دوباره همان نفرات قبل را گذاشتند مسئول، خانواده‌هایی که فهمیدند من به دانشگاه می‌آیم، به من گفتند که بگو چرا مسئولین معدن را عوض نکردند؟ این کار را که می‌توانستند بکنند.

وی بیان داشت: ما معدن کاران، چون بچه فقیریم، هیچ شغلی از دستمان برنمی‌آید، بی‌سوادیم، مجبوریم که در معدن کارکنیم. دوازده ماه به ما حقوق نمی‌دهند فقط هرکسی روز جمعه بیاید، به او پول نقد می‌دهند! کارگر مجبور می‌شود روز جمعه هم برود تا به او دستمزد دهند، چون پول ندارد.

علی‌خانی در پایان گفت:: دعای ما معدن کاران همواره این است که راحت شویم و بمیریم چراکه خسته شدیم همه قول می‌دهند، وزیر کار هم قول مساعد داد، ولی عملی نشد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا