بهره‌برداری از فولاد شادگان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور

«پرد» دستاورد بزرگ تحریم‌ها

«پرد» دستاورد بزرگ تحریم‌ها

گروه صنایع معدنی - دیروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان معدنی وزیر فولاد شادگان که از ۳۱ خرداد امسال وارد مدار تولید شده بود، به‌طور رسمی گشایش یافت.

به گزارش ماین نیوز، طرح فولاد شادگان به‌عنوان یکی از ۸ طرح مطالعات جامع فولاد کشور در راستای توسعه اشتغال در شادگان در سال ۱۳۸۲ مطالعه و بررسی شد. این طرح شامل احیای مستقیم و بخش فولادسازی است.


یک حرکت بزرگ
جهانگیری در آیین گشایش فولاد شادگان با اشاره به بهره‌گیری از فناوری ایرانی در این طرح گفت: فناوری پرد که از سوی مهندسان ایرانی طراحی و اجرا شده دستاورد بزرگی است که در زمان تحریم‌ها کسب شده است. از مهندسان ایرانی که در اوج تحریم‌ها به این فناوری دست پیدا کردند، کمال تشکر را داریم.معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: برخی‌ها توانمندی‌های کشور را کوچک نشان می‌دهند، اما کشور ظرفیت بالایی دارد.وی با بیان اینکه استان خوزستان قلب تپنده ایران است و هر ایرانی در هر نقطه‌ای در ایران خوزستان را خانه خود می‌داند، افزود: امیدوارم در استان با مجموعه منابعی که دارد شاهد کاهش محرومیت‌ها باشیم و با توسعه فولادسازی به زودی شاهد عرضه فولاد با مهر و نشان فولاد شادگان در داخل و خارج از کشور باشیم.جهانگیری ادامه داد: خوزستان مرکز کشاورزی صنعتی و آب ایران است. کشور ظرفیت‌های بالایی دارد و حرکت بزرگی در توسعه کشور اتفاق افتاده است.


صادرات ۷۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی تا پایان مهر امسال
رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست خبری به مناسبت بهره‌برداری از طرح فولاد شادگان استان خوزستان گفت: این طرح نیز مانند سایر طرح‌های هفتگانه فولادی به‌دلیل مشکلات مالی متوقف شده بود که خوشبختانه با ورود بهنگام فولاد خوزستان در بخش سرمایه‌گذاری به مرحله اجرا رسید. مهدی کرباسیان اظهار کرد: شروع آزمایشی این طرح از خرداد آغاز شده و تاکنون ۱۲۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرده و تا ۳ سال آینده به ظرفیت اسمی تولید خود که ۸۰۰ هزار تن است، می‌رسد. وی با اشاره به مزیت‌هایی حوزه صنایع معدنی در کشور، گفت: خوشبختانه با دارا بودن ۳ میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن و گاز فراوان در تولید صنایع معدنی دارای مزیت هستیم. وی افزود: در ۷ ماه نخست امسال در اغلب حوزه‌های تولید معدن و صنایع معدنی رشد داشتیم به نحوی که در تولید کنسانتره ۱۸ درصد، گندله ۲۶ درصد، آهن‌اسفنجی ۱۴ درصد و شمش فولادی ۱۰ درصد رشد تولید داشتیم. کرباسیان همچنین از تشکیل نخستین جلسه ستاد زنجیره فولاد خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، دبیرخانه دائمی ستاد زنجیره فولاد در شرکت ملی فولاد دایر شد.رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین از صادرات ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی از ابتدای امسال تا پایان مهر خبر داد.
وی بیان کرد: با بهره‌برداری از ۷طرح فولادی شامل آهن‌اسفنجی سفیددشت و میانه که پیش‌تر به بهره‌برداری رسیده است، بهره‌برداری از طرح شادگان در روز جاری و طرح‌های نی‌ریز و سبزوار تا ۲ماه آینده، روی هم ۱/۶میلیون تن به ظرفیت آهن‌اسفنجی کشور اضافه می‌شود.کرباسیان تصریح کرد: ۱/۸ میلیارد یورو گشایش اعتباری از محل تامین مالی چین برای طرح‌های فولادی کشور انجام شده و دیگر نگرانی بابت راه‌اندازی دیگر طرح‌های فولادی کشور نداریم.


امیدواریم «پرد» را جهانی کنیم
عباس تفضلی، مدیرعامل شرکت فولاد شادگان نیز اظهار کرد: طرح فولاد شادگان یکی از ۷ طرح فولادی است که در سال ۸۲ در برنامه جامع فولاد در جهت برنامه توسعه سوم و چهارم کلید خورد. تفضلی افزود: ظرفیت این کارخانه ۸۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی است. این کارخانه با روش فناوری ایرانی «پرد» طراحی شده و امیدواریم بتوانیم این طرح را توسعه دهیم. وی خاطرنشان کرد: فولاد شادگان در دو بخش احیای مستقیم و فولادسازی طراحی شده است. پس از سال‌ها توقف در بخش دوم با توجه به ورود فاینانس چین توانستیم پروژه فولادسازی را فعال کنیم و امیدواریم تا ۲ ماه دیگر نخستین ورودی را از چین داشته باشیم. مدیرعامل فولاد شادگان ادامه داد: طرح شادگان ۵سال در دولت نهم و دهم متوقف بود، اما با همکاری ایمیدرو و در دولت یازدهم ورود مشارکت را به طرح پذیرفتند و بهترین انتخاب در این منطقه فولاد خوزستان بود که مشارکت این فولادسازی در فولاد شادگان تحقق پیدا کرد. در ابتدای سال ۹۳ این مشارکت شکل گرفت و ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق فولاد خوزستان تامین مالی انجام شد. تفضلی ادامه داد: بخش فولادسازی نیز بعد از چانه‌زنی‌های مختلف از ابتدای تیر امسال راه‌اندازی شده است. این طرح ۲۴ ماهه است که امیدواریم با همکاری فولاد خوزستان، ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران این بخش نیز در وقت مقرر به پایان برسد. وی با اشاره به هزینه واحد احیای فولاد شادگان عنوان کر: هزینه اولیه طرح حدود ۴۲ میلیون یورو و ۷۰۰ میلیارد ریال و قرارداد فولادسازی ۷۴ میلیون یورو و یک میلیارد و ۲۱۹ میلیون ریال بوده است. با توجه به تاخیر در اجرای طرح این هزینه در بخش ریالی ۳ برابر بیشتر شده است. تفضلی ادامه داد: ۳۱ خرداد بخش تولید آهن‌اسفنجی به مرحله بهره‌برداری رسید که برنامه امسال را روی ۳۰۰ هزار تن بسته بودیم و تا امروز ۱۲۰ هزار تن تولید داشته‌ایم و امیدواریم تا پایان سال برنامه امسال را محقق کنیم.


۶۵ درصد از سهام کارخانه فولاد شادگان متعلق به فولاد خوزستان
در ادامه این جلسه محمد کشانی، مدیرعامل فولاد خوزستان با بیان اینکه ۶۵ درصد از سهام کارخانه فولاد شادگان متعلق به فولاد خوزستان است، اظهار کرد: بهره‌برداری از این طرح موجب تقویت تامین زنجیره ارزش فولاد در خوزستان و رسیدن به هدف تعیین شده در افق ۱۴۰۴ خواهد شد.وی اضافه کرد: به منظور گسترش کارخانه فولاد خوزستان در توسعه تولید این مجموعه فولادی، به برخی از شرکت‌های تولید کنسانتره ورود کرده‌ایم تا مواد اولیه خود را تامین کنیم، همچنین درصدد خرید معدن هستیم.کشانی تصریح کرد: کارخانه فولاد خوزستان در سال ۹۵، ۳/۶میلیون تن فولاد تولید کرد که از این میزان ۱/۹ میلیون تن آن به خارج از کشور صادر شده است و امسال نیز درصدد تولید ۷/۳میلیون تن فولاد و صادرات۲/۲ میلیون تن به خارج از کشور هستیم.مدیرعامل فولاد خوزستان درباره خرید کارخانه فولاداکسین خوزستان گفت: شروع و طراحی کارخانه فولاداکسین در مجموعه فولاد خوزستان بود، اما در ادامه به دلایلی این مجموعه تولیدی از شرکت مادر، جدا شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا فولاد خوزستان در رقابت با فولاد مبارکه در تصاحب کارخانه اکسین موفق خواهد شد یا خیر، یادآور شد: مذاکراتی در این زمینه با وزارت نفت و ایمیدرو انجام شده و تا چند ماه دیگر نتیجه نهایی اعلام می‌شود. اطمینان دارم فولاد اکسین دوباره به مجموعه فولادسازی خوزستان باز خواهد گشت.طرح فولاد شادگان که در قالب پروژه‌های استانی فولاد و با فناوری ایرانی پِرِد ( PERED) راه‌اندازی می‌شود، تا سال ۹۲ به‌عنوان یکی از ۴۳ طرح نیمه فعال بخش معدن و صنایع معدنی مطرح بود که در دولت یازدهم، عملیات ساخت را از سرگرفت و سرانجام مشعل کارخانه اواخر اردیبهشت جاری با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو، روشن شد.ظرفیت تولید هر یک از فولادهای استانی ۸۰۰ هزار تن است که مشتمل بر یک کارخانه آهن اسفنجی و یک کارخانه تولید شمش فولادی است.به گزارش ایرنا، طرح فولاد شادگان به‌عنوان یکی از ۸ طرح مطالعات جامع فولاد کشور در راستای توسعه اشتغال در منطقه محروم شادگان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در زمینی به مساحت ۲۵۶ هکتار و در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان شادگان در سال ۱۳۸۲ با مطالعه و بررسی قرار گرفت.این طرح به عنوان یکی از پیش‌نیازهای برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه اقتصادی با نگاه به افق ۱۴۰۴ تصویب شد و در سال ۱۳۸۵ کلنگ‌زنی آن انجام و اجرای آن به شرکت ملی فولاد ایران محول شد. طرح فولاد شادگان از نظر موقعیت جغرافیایی و استراتژیک، نزدیکی به اسکله اختصاصی شرکت فولاد خوزستان در بندر امام خمینی (ره) و حمل‌ونقل آسان مزیت‌های ویژه‌ای را داراست که همواره در صنعت فولاد به‌عنوان عوامل موثر و تاثیرگذار در طرح‌های فولادی به شمار می‌آیند.به استناد مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۲ سازمان ایمیدرو تصمیم گرفت ۶۵ درصد سهام این طرح را به شرکت فولاد خوزستان واگذار و باقیمانده آن را تحت مالکیت خود قرار دهد. این طرح در ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۳ با نام شرکت صنعت فولاد شادگان سهامی خاص در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان شادگان به ثبت رسید.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا