محمد شریعتمداری در جلسه ستاد زنجیره فولاد:

دولت دوازدهم باید بهار فعالیت‌های معدنی باشد

دولت دوازدهم باید بهار فعالیت‌های معدنی باشد

گروه معادن - طرح جامع فولاد ابتدا نبود توازن در زنجیره فولاد را رفع کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: دولت دوازدهم باید بهار فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته به آن باشد.

به گزارش ماین نیوز، محمد شریعتمداری در جلسه ستاد زنجیره فولاد که با حضور معاونان طرح و برنامه، معدن و صنایع معدنی، معاون صادراتی و رئیس سازمان توسعه تجارت رئیسان سازمان‌های ایمیدور و زمین‌شناسی و نیز اعضای ستاد فولاد و تشکل‌ها و انجمن‌های فولاد تشکیل شد، تصریح کرد: موضوع معدن و صنایع معدنی در حوزه صنعت و معدن باید موضوع اصلی دولت دوازدهم باشد و این موضوع در این دولت باید به طور کامل عملیاتی شود به گونه‌ای که بهار فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته به آن باشد.وی یادآور شد: در شروع فعالیت‌های این دولت با توجه به اهمیتی که در برنامه‌های جامع رئیس‌جمهوری، برنامه ششم و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در موضوع معادن شده بود، شروع کار با معدن بود و البته این تنها کار نمادین نبوده و باید موضوع اصلی و اساسی دولت دوازدهم در حوزه صنعتی و معدنی باشد.شریعتمداری با اشاره به تاریخچه تشکیل ستاد فولاد گفت: در حوزه معادن و صنایع معدنی، فولاد به عنوان موضوع پایه‌ای مورد توجه دولت‌ها بوده است. در دوره آقای جهانگیری در زمان وزارت معادن و فلزات، جلسات مشابهی در زمینه فولاد تشکیل می‌شد و به این موضوع به عنوان موضوع جدی توجه می‌کردند.

سپس در دولت نهم متوقف و در دولت دهم ستاد فولاد تشکیل شد ولی نتیجه عملی تلاش‌های انجام شده، نبود توازن در بخش‌های مختلف فولاد از اکتشاف تا تامین سنگ آهن و چرخه آخر محصول نهایی است.وی ادامه داد: حاصل این نبود توازن که قوه مجریه به دلیل تمکین و قوه مقننه به دلیل اصرار در آن نقش اساسی داشته‌اند برای کشور بسیار زیان‌بار است. شریعتمداری تاکید کرد: مطالعات انجام شده در طرح جامع فولاد در قدم نخست باید نبود توازن را برطرف کند و به سرانجام برساند و تلاش کنیم هم در ممنوعیت صدور برخی مجوزها، هم پس گرفتن برخی مجوزهای بی‌ربط و هم درباره برخی مسائل که فعالیت‌های جدید داریم پیشقدم شویم و توازن در دوره زمان‌بندی مشخصی به زنجیره فولاد کشور برگردد.وی افزود: در زمینه رفع نبود توازن‌ها به عنوان مهم‌ترین موضوع، لازم است تصویر روشنی از وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، ارائه و پیشنهادهایی برای رسیدن به وضع مطلوب ارائه شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: جلب سرمایه برای تحقق طرح‌های بزرگ فولادی کشور باتوجه به تحولات اساسی که در دنیا در فولاد و زنجیره تولید انجام شده مانند سوق دادن‌شان به سواحل دریاها و تلاش برای تجمیع واحدهای کوچک و ایجاد واحدهای بزرگ باید انجام شود و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک با واحدهای تولید فولاد کوچک که اکنون وجود دارد، هم در بازار داخلی و هم در فروش خارجی با مشکل روبه‌رو شویم.وی تصریح کرد: نگرانی‌ها را باید رفع کرد و با آینده‌نگری و آینده پژوهی به موضوع، نیازهای کشور را پاسخ داد.

شریعتمداری ادامه داد: تلاش می‌شود این جلسات هر ماه یکبار تشکیل شود و با تلاش‌های انجام شده در ۴ سال گذشته و تلاش‌های بعدی، مقدمات طرح جام فولاد فراهم شد و این طرح در سایه برنامه ۵ ساله و برنامه‌های کلان، بر اساس تکالیف قانونی‌ای که داریم باید از سوی وزارتخانه تصویب و ابلاغ شود.وی گفت: طرح جامع فولاد باید با دریافت نظر بخش غیر دولتی نظراتش را نهایی و ابلاغ کند، چراکه داشتن طرح جامع برای فعالیت‌های فولادی در کشور پایه خوب و سند روشنی است تا با زمان‌بندی برای عملیاتی شدن این مطالعه‌ها و شراکت ذی‌نفعان در تهیه آن تلاش کنیم.توجه به نواقص طرح جامع فولاد شریعتمداری تاکید کرد: به نواقص کار در حوزه اکتشاف و استخراج باید توجه شود و رسیدن به توازن در همه بخش‌ها، جبران کمبودها، متوقف کردن طرح‌های غیر ضروری، تعیین حوزه‌های کار و تعیین تکلیف مجوزهای صادر شده در گذشته و صادر نشدن مجوز جدید در مناطقی که صرفه اقتصادی ندارد نیز مورد اهتمام باشد.
وی ادامه داد: به موضوع زیر ساخت‌های مورد نیاز بیشتر پرداخته شود و همچنین سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه ریل در مجموعه مسائل مطرح شده در حوزه زیر ساخت‌ها از اولویت‌های این طرح باید باشد. وی با توجه به موضوع بازار افزود: بازار و تامین امکانات برای نیازهای داخلی و مواد اولیه از موارد مهم است در حالی که همچنان اشتغال مسئله نخست کشور است و هر موضوعی که اشتغال مولد درست را پشتیبانی کند باید حمایت شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با مشخص کردن دبیرخانه طرح جامع فولاد گفت: مسئولیت دبیرخانه را شرکت ملی فولاد بر عهده بگیرد و با توجه به اینکه این نقش فرابخشی است، ارتباط برابر و همسنگ را با همه بخش‌ها اعم از بخش خصوصی، معاونت‌ها و.. برقرار کند و اطلاعات لازم را دریافت کند تا کار جامعی انجام شود.
وی با اشاره به پیش‌بینی تشکیل چند کمیته در این زمینه افزود: معاونت طرح و برنامه و معاونت معدنی و سازمان ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی، جلسه‌های مشترکی را برگزار کردند و اگر لازم است زیرگروهی باید برای مجموعه ستاد کمیته‌ها شکل بگیرد و کارها به دو بخش کارهای جاری و مسئله اصولی و کلان تقسیم شده و پیگیری و پایش طرح در همه ابعاد انجام شود.


اهداف طرح جامع
در این نشست همچنین معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهداف طرح جامع فولاد، ایجاد توازن در زنجیره فولاد، مدیریت جامع بر تمام شاخص‌های تاثیرگذار فولاد، رفع چالش‌های تامین زیر ساخت‌های این صنعت و امکان اعمال پایش سرزمین در اجرای طرح جامع فولاد را از اهداف مورد نظر برشمرد.جعفر سرقینی افزود: برای رسیدن به اهداف طرح جامع فولاد، در کنسانتره ۱۰ طرح با ظرفیت ۲۴ میلیون تن، در گندله ۱۶ طرح با ظرفیت ۳۶/۶ میلیون تن، در آهن اسفنجی ۱۸ طرح با ظرفیت ۱۶/۷میلیون تن، در فولاد خام ۳۶ طرح با ظرفیت ۲۵/۴ میلیون تن و در مقاطع فولادی ۱۹ طرح با ظرفیت ۹/۸میلیون تن، طرح‌های قابل تحقق هستند. رحمانی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز معدن را جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و مبحثی راهبردی توصیف کرد. رضا رحمانی افزود: در گذشته، سالانه ۳۵۰ جواز تاسیس در زنجیره فولاد صادر می‌شد که الان به ۵۰ فقره رسیده است.وی تاکید کرد: در طرح جامع فولاد وظایف و مسئولیت‌ها به زیر بخش‌ها تقسیم و به برنامه‌های اجرایی تبدیل شوند. گفتنی است بر اساس برنامه جامع فولاد رسیدن به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا