معدن، همراه اقتصاد سبز

معدن، همراه اقتصاد سبز ماین نیوز: وقتی از محافظت از محیط‌زیست و رویارویی با تغییرات آب و هوایی صحبت می‌شود، بسیاری فکر می‌کنند که صنعت استخراج مواد معدنی، «شخصیت منفی» این سناریو است.

حتی پیش از توافقنامه آب و هوایی پاریس و مذاکراتی که درباره آن ۲ سال پیش شکل گرفت نیز بسیاری از شرکت‌های معدنی معضلی برای این مبحث به شمار می‌آمدند و عوامل مخربی برای سلامتی سیاره و ساکنان آن به شمار می‌رفتند، اما جالب است که این صنعت در کربن‌زدایی سیاره سهم بسزا و چندجانبه‌ای دارد.
معدنکاری همچنان دارد با تامین مس و لیتیوم آنچه را که در تولید خودروهای برقی به آن نیاز است، تامین می‌کند و همچنین فولادی که برای تولید توربین‌های بادی به آن نیاز است و آلومینیومی که باعث سبک‌تر شدن ماشین‌آلات و بهره‌وری مصرف سوخت در آنها می‌شود، تولید می‌کند.

در همین راستا کشور کانادا این افتخار را دارد ادعا کند که بسیاری از شرکت‌های کانادایی نه تنها به تقویت عملکرد اجتماعی و زیست‌محیطی این صنعت متعهد هستند، بلکه مهم‌تر از آن به جهان اثبات می‌کنند که چطور می‌شود این کار را انجام داد. این تعهدات در همه ابعاد معدنکاری از طراحی، ساخت و اجرای پروژه برقرار هستند و حتی زمانی که عمر معدن به پایان می‌رسد ادامه دارد.
یک مثال از چنین واقعیتی را می‌توان در عملکرد یکی از معادن شرکت گُلدکورپ به نام «بوردِن» در اُنتاریو دید.

این شرکت در حال توسعه نخستین معدن زیرزمینی تمام الکترونیک در کاناداست که در نتیجه آن نیاز به ۳ میلیون لیتر سوخت دیزلی و یک میلیون لیتر گاز پروپان حذف می‌شود و در همین راستا با استفاده از سایر فناوری‌های پاک، انتشار دی‌اکسیدکربن را کاهش می‌دهد.

این تنها یکی از راهکارهایی است که در کانادا انجام می‌شود تا در نتیجه آن شرکت‌های معدنی به تعهدات اجتماعی خود در مقابل جامعه میزبان پایبند باشند.
زمانی نه چندان دور معادن تنها منابع زایش اشتغال، پرداخت مالیات و حق امتیاز به شمار می‌رفتند و همچنین از نیاز جهان به موادی که برای توسعه صنایع به کار می‌رفت، می‌کاستند، اما حالا آنها باید ثابت کنند که برای جامعه میزبان نیز مثبت و سازنده هستند، از حقوق بشر حمایت می‌کنند، با تغییرات اقلیمی مبارزه می‌کنند و فعالیت خود را نیز شفاف‌سازی می‌کنند.

معدنکاری ۵ هزار سال عمر دارد و همچنان نیز این ظرفیت را دارد که کیفیت زندگی بشر را ارتقا دهد.
تغییرات اقلیمی نیز چالشی انکارناپذیر و حیاتی در سراسر دنیاست و دلایل و اسباب آن باید مورد توجه قرار
بگیرد.

در همین راستا صنعت استخراج مواد معدنی نیز مصمم است اقتصادی سبزتر و کم‌کربن‌تر بیافریند و با تامین فلزات و مواد معدنی به دنبال تولید ابزار و لوازمی است که به ایجاد همین اقتصاد سبز می‌انجامد؛ ابزاری همانند توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی، خودروهای برقی و...

و در نهایت دنیا هنوز راه درازی دارد تا بتواند به طور کامل به تعهداتی که در توافقنامه پاریس آورده شده، جامه عمل بپوشاند و صنعت معدن همراه بشر در تحقق این تعهدات است.

منبع: وَنکووِرسان
برگردان: ثمن رحیمی‌راد
تام باتلر/ مدیرعامل انجمن بین‌المللی معادن و فلزات
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا