یک نکنته جالب در مورد بهره مالکانه گلگهر و چادرملو

یک نکنته جالب در مورد بهره مالکانه گلگهر و چادرملو

گروه معادن - در سال هایی که محمود احمدی نژاد در مسند قدرت بود، آنجا که گل گهر و چادرملو قصد تمدید پروانه معدن خود را داشتند و آنرا به ایمیدرو دادند، آن سازمان هم پروانه را نه تنها تمدید نکرد که به نام ایمیدرو زد!

به گزارش ماین نیوز، این باعث شد تا بحث بهره مالکانه پیش آید و دولت بخش مهمی از سود شرکت هایی همچون گل گهر و چادرملو را هر ساله برداشت کند اما در دولت یازدهم قوانین برای این دو شرکت تغییر کرد و بر اساس ارزش افزوده ای که محصولات ایجاد می کنند درصدی از سود عاید شده توسط دولت برداشت شد.

حق انتفاع به‌صورت پلکانی است و اگر فروش محصول به ‌صورت سنگ‌آهن خام و دانه‌بندی شده باشد معادل ۲۵ درصد، همچنین برای کنسانتره معادل ۲۱٫۵ درصد، گندله‌ ۱۸ درصد و آهن اسفنجی ۱۵ درصد است.

حالا نوبخت گفته رقم بهره مالکانه در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ کاهش ۱۵۰ میلیارد تومانی دارد اما اشاره ای نکرده است که نحوه محاسبات تغییر کرده یا چون کگل و کچاد طرح توسعه اجرا کرده اند و زنجیره را توسعه داده اند، رقم کمتری به عنوان بهره مالکانه معادن می دهند.

اما آقای نوبخت این پروانه بهره برداری در مالکیت این دوقلوی سنگ آهنی بود! شرکت ها را با پروانه بهره برداری عرضه کردند و پس از عرضه، پروانه را تمدید نکردند! اگر مرد عمل هستید، کلا بهره مالکانه را بردارید اما به هر حال این هم اتفاق خوبی است چون درآمد و سود این دو معدنی در سال بعدی رشد خوبی دارد در حالی که شاهد کاهش این سرفصل هزینه هستیم و این اتفاقی مثبت است
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا