قیمت شمش افزایش می یابد

قیمت شمش افزایش می یابد

بیست و پنجمین جلسه هم اندیشی تولیدکنندگان شمش تحت تاثیر مصوبه کاهش تعرفه واردات شمش برگزار شد و ذوبی ها بر افزایش صادرات شمش و افزایش قیمت متناسب با قیمت های جهانی تاکید کردند.

 

بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از رسته ذوب با اشاره به وقفه ایجاد شده در جلسات هم اندیشی، گفت: این جلسه با حضور تولیدکنندگان شمش القایی و قوس الکتریکی برگزار شد و محور این جلسه در خصوص تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرامون کاهش تعرفه های فولاد بود و تلاش شد تا در مورد تاثیرات این تصمیم دولت بررسی هایی صورت گیرد تا بتوان راهکار صحیحی ارائه نمود.
وی افزود: همه شرکت های فولادی و انجمن از این تصمیم یکباره و بدون اطلاع قبلی وزارتخانه شوکه شده اند و در این جلسه در خصوص عدم مشورت دولت با تشکل های بخش خصوصی گلایه هایی هم مطرح شد.
احرامیان تصریح کرد: از زمان اعلام کاهش تعرفه ها در ایران، صادرکنندگان شمش منطقه افزایش ۱۰ درصدی را در قیمت های صادراتی خود اعمال کرده اند و این مسئله سبب شده قیمت شمش وارداتی به ایران هم دیگر مزیت رقابتی نداشته باشد و در نتیجه وضعیت واردات شمش به ایران تغییر چندانی نخواهد کرد.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به نتایج کاهش تعرفه شمش خاطر نشان کرد:کاهش تعرفه واردات شمش توسط فولادسازان حاضر در جلسه این گونه تعبیر شد که همان گونه که واردات شمش با حذف تعرفه آن مورد حمایت قرار گرفته، بنابراین تولیدکنندگان داخلی هم در یافتن بازارهای هدف و افزایش صادرات مختار هستند و انتظار حمایت دارند. به عبارت دیگر پیش از این به واسطه تعرفه های وارداتی، وزارت صمت هم انتظار داشت تولیدکنندگان داخلی در ابتدا تامین نیاز داخل را انجام داده و سهم مشخصی از تولید را به تامین نیاز داخل اختصاص داده و سپس صادرات را هدف قرار دهند اما اکنون با توجه به حذف تعرفه ها، تولیدکنندگان داخلی هم مزایای صادرات را دیده و درخصوص فروش داخلی یا صادرات تصمیم گیری می کنند.
احرامیان ادامه داد: اکنون کمترین قیمت شمش وارداتی حتی با در نظر گرفتن فاینانس و فروش مدت دار ۲۲۰۰ تومان است درحالی که قیمت شمش داخلی حدود ۱۸۰۰ تومان است و این یعنی قیمت های جهانی تفاوت زیادی در مقایسه با قیمت های داخلی دارد و تولیدکنندگان داخلی نیز تلاش خواهند کرد این فاصله را تعدیل نمایند.
عضو هیئت مدیره انجمن فولاد خاطرنشان کرد:  انتظار می رود به دو دلیل قیمت های داخلی افزایشی باشد؛ اول برداشته شدن محدودیت صادراتی از روی فولادسازان داخلی و دیگر اینکه قیمت های فولاد در بازارهای جهانی رو به افزایش است. برای نمونه قیمت میلگرد در بازار چین با احتساب مالیات بر ارزش افزوده از ۷۰۰ دلار هم عبور کرده و بدون ارزش افزوده به بیش از ۶۰۰ دلار رسیده است.  بنابراین قیمت شمش داخلی هم فضای لازم برای افزایش دارد. علاوه بر این افزایش نرخ ارز نیز عامل دیگری در پیش بینی افزایش نرخ شمش داخلی است و انگیزه صادرات را هم افزایش می دهد. از سوی دیگر واحدهای القایی هم به جهت هزینه های تولید و افزایش قیمت قراضه در بهترین حالت در حاشیه زیان ۲۰ تا ۳۰ تومانی هستند و قیمت شمش حتی زیر کف منطقی خود رسیده است. تمامی این پارامترها نشان می دهد روند قیمت ها می تواند صعودی باشد.
سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هم مهم ترین موضوع مطرح شده در جلسه اخیر رسته ذوب و ریخته گری را بحث تعرفه واردات عنوان کرد و گفت: حاضرین در جلسه به اتفاق بر این موضوع تاکید داشتند که با این اقدام وزارتخانه توافق مربوط به قیمت فروش داخلی شرکت های فولادی از طریق بورس کالا منتفی شده چرا که لازمه اجرای این مصوبه، عدم کاهش تعرفه واردات بوده است. بنابراین سیاست کلی ذوبی ها چنین شد که قیمت ها را بر مبنای قیمت های صادراتی خود قرار دهند.
وی ادامه داد: با مصوبه کاهش تعرفه ها، ذوبی ها در امر صادرات آزادانه تر عمل خواهند کرد و حتی در اعلام قیمت های داخلی می توانند قیمت های خود را بر حسب نرخ های صادراتی با احتساب مشوق های صادراتی اعلام نمایند.
شهرستانی نیز نظیر احرامیان دیگر عضو هیئت مدیره انجمن فولاد به همزمانی کاهش تعرفه ایران و افزیش قیمت های جهانی اشاره کرد کرد و گفت: بهای شمش کشورهای CIS از ۴۶۰ دلار به نزدیک ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار رسیده و در نهایت این اختلاف و کاهش تعرفه ها سبب می شود تنها تجارخارجی از این افزایش بهره ببرند.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید این نکته که شاهد رشد قیمت شمش در بازار داخلی و بین المللی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: در دنیا شاهد افزایش قیمت انرژی و سوخت، افزایش مصرف فولاد در چین و همچنین تبدیل کوره های بلند به کوره های قوس هستیم و در نتیجه به نظر می رسد قیمت ها صعودی است و پیش بینی می شود بهای شمش در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۶۰۰ دلار در هر تن برسد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا