افزایش قیمت قراضه‌ها درپی مسابقه خرید تولیدکنندگان شمش ‏

افزایش قیمت قراضه‌ها درپی مسابقه خرید تولیدکنندگان شمش ‏

دنیای معدن - شمش در آغاز هفته دوم آذر ماه روزهای آرامی داشت؛ البته قیمت‌ها تا پایان هفته با حدود ۱۰ تومان کاهش روبه‌رو‌ شد که تعطیلات میان هفته همراه با رکود بازار تقاضا را به حداقل رسانده بود؛

در حالی‌که همین تعطیلات باعث کاهش عرضه قراضه و افزایش قیمت آن نیز شد این روال تعطیلات در هفته سوم آذر نیز بی‌تاثیر نبود. با توجه به تعطیلات این روند ادامه داشت در نتیجه تولید شمش و مقاطع به حداقل رسید؛ در کنار این انتظار آن بود که از نیمه دوم ماه آذر بازار با تغییر روبه‌رو‌ شود چون زمزمه افزایش قیمت آهن اسفنجی هم شنیده می‌شود. این روند محققا بازار مقاطع را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در حالی‌که فشارهای وارده برای کاهش قیمت آهن اسفنجی تابه‌حال نتیجه نداده است اما روند نزولی قیمت گندله در آینده روی قیمت آهن اسفنجی تاثیر خواهد گذاشت، مشروط بر آنکه روند صادرات اوج نگیرد. معمولا در ماه دسامبر خریدارهای خارجی شروع به افزایش موجودی انبار می‌کنند تا در تعطیلات یا پس از آن با مشکل روبه‌رو‌ نشوند، این سیاست می‌تواند به تعادل بازار ایران کمک کند.

 

 کاهش قیمت شمش در هفته سوم

در نهایت در هفته سوم آذر ماه شاهد کاهش قیمت شمش بودیم. سایز ۱۵۰ میلی‌متر روز شنبه ۱۸۸۰ تومان در هر کیلو پیشنهاد می‌شد و سایز ۱۲۵ میلی‌متر ۱۸۳۰ تومان ولی تا آخر هفته سایز ۱۵۰ میلی‌متر تا ۱۸۵۰ و سایز ۱۲۵ میلی‌متر ۱۸۱۰ تومان پیشنهاد شد. این در حالی است که انتظار می‌رود طبق پیش‌بینی اکثر دست‌اندرکاران قیمت شمش صعودی شود. چراکه عرضه آهن اسفنجی در شرایط فعلی محدود است و در کنار آن قیمت قراضه به مرز هر کیلو ۱۵۰۰ تومان رسیده است. مسابقه خرید تولیدکنندگان شمش روی قیمت قراضه بی‌تاثیر نبوده است. مهم‌تر از همه اینکه روند قیمت شمش در بازار جهانی صعودی است و همین امر باعث افزایش صادرات شمش و آهن اسفنجی می‌شود. البته این موضوع که انبارهای کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع به علت تعطیلی و رکود بازار خالی شده است هم بی‌تاثیر نیست که بازار مقاطع آماده افزایش قیمت است. البته این روند نمی‌تواند ادامه داشته باشد مگر آنکه افزایش نرخ ارز و تقاضای جهانی باعث بالا رفتن حجم صادرات شود.

قیمت مقاطع در هفته دوم آذر ماه نزولی بود به‌طوری که میانگین قیمت محصولات ذوب آهن سایز ۱۴ تا ۲۵ اول هفته ۲۲۸۰۰ ریال بود که تا آخر هفته به ۲۲۷۰۰ ریال رسید. به‌طور کلی می‌توان گفت بازار مقاطع به تعطیلات خورد و هیچ جنب و جوشی در آن مشاهده نشد و این روند برای هفته سوم نیز پیش‌بینی شده بود. در نهایت رکود در کل چرخه تولید مقاطع با کاهش تولید شمش و جمع‌آوری قراضه حاصل آن مشاهده شد. در هفته‌های بعد بازار تاوان این سکوت را خواهد پرداخت به‌خصوص آنکه فصل آخر سال معمولا دوره مصرف مانده اعتبارات عمرانی است که امسال تقریبا به صفر رسیده است.

  قیمت ثابت مقاطع در شروع هفته سوم

در نهایت هفته سوم آذر ماه قیمت مقاطع ثابت بود. متوسط قیمت سایز ۱۴ تا ۲۵ میلی‌متر ذوب آهن روز شنبه ۲۲۸۵۰ ریال بود. روز یکشنبه عده‌ای تلاش کردند قیمت‌ها را بالا ببرند اما موفق نشدند ولی روز سه‌شنبه با قدرت در مورد افزایش قیمت میلگرد برای هفته آینده صحبت می‌شد. قیمت متوسط تیرآهن محصول ذوب آهن سایز ۱۴ تا ۱۸ روی ۲۷۰۰۰ ریال ثابت بود و با انگیزه خرید محدود، احتمال آن وجود دارد که قیمت مقاطع در هفته آینده روند صعودی به خود بگیرد به‌خصوص که جو بازار آماده این تغییر است. ماه‌های پایانی سال فضای جنب و جوش زیاد است؛ به‌خصوص تا پایان ژانویه که اوج خریدهای خاور دور است امکان افزایش صادرات هست.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا