تحلیلگران اقتصادی بررسی کردند؛

طلای جهانی به کدام سو می رود؟

طلای جهانی به کدام سو می رود؟

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده به شدت در برابر نشست های فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا آسیب پذیر خواهد بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت طلا در هفته گذشته با افت ۲.۶ درصدی روبرو شد تا برای سومین هفته متوالی یک روند نزولی را دنبال کند. این بدترین هفته برای معاملات بازار طلا از جولای به شمار می رود.

بر اساس این گزارش تقویت ارزش دلار آمریکا در آستانه نشست ۱۲ و ۱۳ دسامبر فدرال رزرو تاثیر منفی زیادی بر قیمت طلا داشته و موجب شده تا قیمت هر اونس از این فلز گرانبها به کمتر از ۱۲۵۰ دلار برسد.

شاخص ارزش دلار طی هفته گذشته با رشد یک درصدی روبرو شده و به ۹۳.۹۳ واحد رسیده که بهترین عملکرد هفتگی دلار در یک سال اخیر به شمار می رود.قیمت نقره نیز طی هفته گذشته با افت شدید ۳.۴ درصدی روبرو شده است. قیمت نقره در سه هفته اخیر بیش از ۹ درصد کاهش داشته است.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، برگزاری نشست های بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو آمریکا در روزهای آینده بیشترین تاثیر را بر روند قیمت طلا و نوسانات نرخ ارز خواهد داشت. به نظر می رسد افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو و اعلام تصمیمات نشست بانک مرکزی اروپا مهمترین موانع برای افزایش قیمت طلا در روزهای آینده خواهد بود.

آدام باتون تحلیلگر ارشد موسسه فارکس لایو تاکید کردفدرال رزرو قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد و بانک مرکزی اروپا نیز رویکردی سختگیرانه خواهد داشت. اینها کاتالیزورهای خوبی برای قیمت طلا در هفته آینده نیستند. از نظر تکنیکال قیمت طلا در روزهای آینده به شدت آسیب پذیر خواهد بود و این احتمال وجود دارد که قیمت طلا تا ۱۲۲۰ دلار کاهش یابد.

از سوی دیگر به نظر می رسد افزایش بهره اوراق قرضه آمریکا نیز عامل مهمی است که می تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کند. تقویت شاخص سهام در بازارهای بین المللی نیز طی روزهای اخیر فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.

تازه ترین نظرسنجی موسسه سی ام ئی نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر فدرال رزرو ۱۰۰ درصد خواهد بود ولی احتمال افزایش ۲ بار نرخ بهره تا نوامبر ۲۰۱۸ میلادی کمتر از ۵۰ درصد است.

فدرال رزرو آمریکا از ابتدای امسال تاکنون ۲ بار نرخ بهره را افزایش داده است.

منبع:کیتکونیوز

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا