۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌ای که خاک می‌خورد

۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌ای که خاک می‌خورد

مشاور تامین منابع مالی وزیر راه و شهرسازی گفت: احتساب هزینه ها به ارز نشان می دهد که نزدیک به ۱۴۰ میلیارد دلار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد.

 

حسین عبده تبریزی چهارشنبه شب در همایش «کلید توسعه اقتصادی کاشان» در اتاق بازرگانی این شهر افزود: بخش مسکن و ساختمان کشور در ۴۰ سال گذشته سرمایه گذاری زیادی به خود دید که این امر موجب بروز مشکلاتی برای سایر بخش های اقتصادی شد.
وی ادامه داد: حوزه مسکن پس از سال ۱۳۸۵ میزان قابل توجهی سرمایه گذاری را شاهد بود که این امر فضا را برای سرمایه گذاری در سایر بخش ها محدود کرد در حالی که بالا رفتن بهای زمین اشتغالزا نیست.
عبده تبریزی افزود: سرمایه گذاری در بخش های دیگر اشتغال مولد ایجاد می کند در حالی که از سال ۱۳۸۶ در تهران به طور تقریبی برای یک سوم از مجموع زمین های موجود تهران در پنج سال پروانه ساختمانی صادر شد.
این کارشناس تصریح کرد: ۶۳۳ هزار واحد خالی به جز خانه های دوم در سال ۱۳۸۵ داشتیم که این رقم در سال ۱۳۹۰ به یک میلیون و ۶۶۳ هزار واحد رسید و درسال ۹۵ نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی افزایش یافت.
عبده تبریزی بیان کرد: رشد ۳.۲ درصد سرانه و ۲.۱ درصدی جمعیت در ۴۰ سال گذشته در کشور رخ داده و اگر نظام بانکی فعالیت درستی داشت، این همه پول در بخش مسکن هزینه نمی شد.
وی ادامه داد: قوانین مربوط به ساخت و ساز در کشور هم مشکل دارد به طوری که در تهران ساختمانی سه طبقه با عمر ۱۰ سال را می توان ۵۰ سال دیگر هم استفاده کرد اما تخریب می شود و به جای آن آپارتمان ۶ طبقه می سازند که این در جهان انجام نمی شود.
مشاور تامین منابع مالی وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: دود آتش تورم به چشم مردم می رود زیرا فقر از تورم ناشی می شود و کشور تورم های بزرگ ۴۹ و ۳۴ درصد را پشت سرگذاشته که البته آرام گرفته اما دیگر متغیرها آرام نگرفته است.
او با اشاره به افول جدی نظام بانکی در کشور از سال ۱۳۸۶ افزود: بر اساس آمارهای رسمی نظام بانکی نتوانسته از آن تاریخ تامین مالی کند و این مهم بیانگر آن است که درحالت کاهش میزان تسهیلات نظام بانکی هستیم.
عبده تبریزی بیان کرد: در سه دوره ای که در دولت های نهم و دهم توسعه در نظام بانکی داشتیم، تنها حوزه مسکن توسعه یافت که این توسعه با فقدان پرداخت اطلاعات همراه شد.
عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار همچنین با بیان اینکه وضعیت سرانه تولید ناخالص داخلی (۵.۳ درصدی) از سال ۱۳۸۰ تا ۸۵ رشد خوبی داشته، به تغییر این روند از سال ۱۳۸۷ اشاره کرد.
وی اضافه کرد: درآمد حقیقی خانوار شهری در سال ۱۳۹۴ نزدیک به ۱۸ درصد کمتر از سال ۸۶ است و درآمد حقیقی خانوار روستایی ۳۵ درصد کمتر است که کاهش رونق در این مدت به درآمدها زیان وارد کرد.
مشاور تامین منابع مالی وزیر راه و شهرسازی همچنین تامین مالی شهرداری ها را اساس رشد پایدار شهری عنوان و بر نقش شوراهای اسلامی در جذب سرمایه گذاران تاکید کرد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا