گسترش معادن، اشتغال زایی و درآمدزایی را به مناطق محروم می برد

گسترش معادن، اشتغال زایی و درآمدزایی را به مناطق محروم می برد

دنیای معدن -محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران درخصوص اشتغال زایی و درآمدزایی معادن در اقتصاد گفت: درآمدهای نفتی همواره در نظام بودجه ریزی کشور نسبت به تمامی حوزه های اقتصادی دارای اولویت ویژه ای بوده و این مورد باعث شده تا دیگر حوزه های اقتصادی نظیر معادن چندان مورد توجه و اهتمام دولت ها قرار نگیرد.

وی ادامه داد: با وجود قرارگیری موقعیت جغرافیایی معادن در مناطق محروم، فرصت اشتغال زایی و درآمدزایی در چنین مناطق کمتر توسعه یافته ای در بُعد محلی فراهم شده اما در بُعد ملی، رشد اقتصادی، ایجاد ارزش افزوده، صادرات و ... فراهم شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه دولت باید از تمام مزیت های اقتصادی موجود در کشور بهره کافی را ببرد، تاکید کرد: معادن و زیرمجموعه های معدنی دارای مزیت های فراوانی در صنعت و مجموعه اقتصاد کشور هستند اما کماکان برنامه ریزی و سیاست گذاری ها به شکلی نبود که از ظرفیت های بالای آن استفاده شود.

بهرامن با تاکید بر آنکه مزیت های اقتصادی معادن، مناطق محروم را دگرگون می کند، تصریح کرد: با اتکا به مزیت های اقتصادی در حوزه معادن و بهره گیری از زنجیره فرآوری این حوزه در همان مناطق محروم، رونق کسب وکار به مناطق دور دست نیز می رسد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به نقش صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی اشاره کرد و گفت: سرمایه این صندوق تا ابتدای کار دولت یازدهم تنها 17 میلیارد تومان بوده که طی چند ساله اخیر این رقم به 110 میلیارد تومان افزایش یافته اما رسالت این صندوق بر اساس ماده 31 قانون معادن و اساسنامه خود کاهش ریسک سرمایه گذاری اکتشاف و پروانه بهره برداری از طریق ارائه خدمات متنوع از جمله بیمه نامه های سرمایه گذاری، فراهم کردن امکانات جهت تامین منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاران بخش معدن با صدور بیمه نامه های اعتباری، ارائه مشاوره، راهنمایی و پیشنهادهای مناسب به معدنکاران جهت اتخاذ بهترین تصمیمات در زمینه فعالیت های معدنی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معادن در ایران از تنوع بالایی برخوردار هستند که با بهره گیری از این ظرفیت و ذخایر غنی، رشد اقتصادی به همراه درآمدزایی بالا را می توان رقم زد اما تا زمانی که برنامه ریزی صحیحی در این خصوص وجود نداشته باشد، انتظارات بالایی نیز نمی توان از بهره وری در این بخش داشت.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا