وساطت ناآگاهانه برای انتقال پول به حساب‌ خلافکاران؛

افزایش بی‌سابقه «حمالی پول» در بین جوانان انگلیسی

افزایش بی‌سابقه «حمالی پول» در بین جوانان انگلیسی

تعداد بی‌سابقه‌ای از جوانان انگلیسی اجازه می‌دهند حساب بانکی آنها توسط خلافکارانی که در تروریسم یا سایر خلاف‌های جدی دست دارند، مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از گاردین، تعداد بی‌سابقه‌ای از جوانان انگلیسی اجازه می‌دهند حساب بانکی آنها توسط خلافکارانی که در تروریسم یا سایر خلاف‌های جدی دست دارند، مورد استفاده قرار بگیرد.

مانی مول‌ها (معنی لغوی: الاغ‌های جابه‌جا کننده پول) معمولا افراد فریب خورده‌ای هستند که به صورت آنلاین، و در شرایطی به ظاهر قانونی، استخدام شده‌اند و از آنها خواسته می‌شود پول تبهکاران را با استفاده از حساب شخصی خود منتقل کنند. این درحالی است که استخدام شوندگان نمی‌دانند پولی که منتقل می‌کنند از کارهای غیرقانونی به دست آمده است. معمولا پول از طریق حساب شخص فریب‌خورده به یک اپراتور جعلی در یک کشور دیگر فرستاده می‌شود.

در سال گذشته انگلستان شاهد افزایش ۱۰۵ درصدی مانی مول (حمالی پول) در بین افراد زیر ۲۱ سال به ۶۴۸۴ مورد بود که در این موارد از حساب‌های شخصی به ظاهر بی‌گناه، برای پول‌شویی درآمدهای تبهکاران استفاده شده بود.

سیمون دوکس، مدیر اجرایی ارشد سیفاس که ارائه‌کننده خدمات ضدکلاهبرداری در انگلستان است گفت: تبهکاران پشت پرده حمالی پولی معمولا از پول خود برای جرایم سنگین مانند تروریسم و قاچاق انسان استفاده می‌کنند. ما می‌خواهیم به جوانان در مورد این که این کلاهبرداری تا چه حد جدی است آموزش دهیم با این امید که آنها در آینده قبل از این که درگیر این مسائل شوند تجدید نظر کنند.

سیفاس اعلام کرد که ۸۶۵۲ مورد از حساب‌های بانکی متعلق به افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله، در ۹ ماه اول امسال مورد سؤ استفاده قرار گرفته است که که نسبت به ۱۲ ماه قبلی خود ۷۵ درصد افزایش داشته است. این تعداد دوبرابر ۴۱۳۵ موردیست که در سال ۲۰۱۳ مورد سؤ استفاده قرار گرفته بود.

کتی وربک، سرپرست جلوگیری از کلاهبرداری و جرایم مالی در وزارت مالی انگلیس که نماینده شرکت‌های بانکی و مالی است می‌گوید: حمالی پولی نوعی پول‌شویی است و تبهکاران از افراد جوان به تعداد روز افزونی برای این کار استفاده می‌کنند. ما می‌دانیم که از آنجایی که دانش‌آموزان معمولا از لحاظ مالی تحت فشار هستند، به صورت ویژه در این مورد آسیب‌پذیراند.

او ادامه داد: در صورتی که شما گیر بیافتید، حساب بانکی شما بسته می‌شود، و دسترسی به پول نقد و اعتبارات برای شما مشکل خواهد شد. همچنین شما ممکن است با حداکثر ۱۴ سال حبس هم روبرو شوید. بحث ما این است که به افراد بگوییم جزئیات حساب خود را به هیچ کس ندهند مگر این که او را بشناسند و به او اعتماد داشته باشند. اگر پیشنهاد پولی به شما کردند که آنقدر خوب بود که به نظر واقعی نمی‌رسید احتمالا واقعی نیست.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا