تداوم سياست هاي كاهش ظرفيت توليد فولاد

تداوم سياست هاي كاهش ظرفيت توليد فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - موضوع «مازاد عرضه فولاد» در چين به عنوان يکي از بزرگ ترين توليدکننده و صادر کننده هاي سنگ آهن و فولاد در سطح جهاني تبديل به دغدغه اي مهم در کنار مساله «کاهش ظرفيت توليد فولاد» شده است؛ مساله مازاد عرضه فولاد در شرايطي مطرح مي شود که چين در يک دوره سه ساله به تدريج در پي کاهش ظرفيت توليد فولاد بوده است، موضوعي که براي چين جزو اولويت هاي مهم شده است، چرا که مساله آلودگي هاي محيط زيستي در اين کشور به توليد سنگ آهن و فولاد گره خورده است، اين در حالي است که قبل از اين در جلسه سالانه انجمن آهن و فولاد مطرح شده بود که اهداف تعيين شده برنامه پنج ساله براي کاهش ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميليون تن ظرفيت مازاد توليد فولاد در چين در کمتر از ۲ سال محقق شده است.

به گزارش ماین نیوز، در اين ميان موضوع کاهش ظرفيت در اين روزها آن قدر مورد توجه کارشناسان و فعالان بازار قرار گرفته است که گويا امکان افزايش ظرفيت ها در ديگر کشورهاي جهان را فراموش کرده اند، موضوعي که در ادامه گزارش پيش رو به آن پرداخته خواهد شد.به نقل از متال اکسپرت طبق آمار رسمي اعلام شده از سوي مقامات چيني در نيمه اول سال جاري ۴۲.۳۹ ميليون تن از ظرفيت توليد فولاد چين تعطيل و از رده خارج شده است. اين تناژ ۸۴ درصد اهداف تعيين شده در کاهش ظرفيت هاي مازاد فولاد در سال ۲۰۱۷ است.

برنامه اي شتابان براي چيني ها
به نقل از متال اکسپرت، از آغاز سال جاري ميلادي چين ۷/ ۳۱ ميليون تن از ظرفيت فولاد خود را تعطيل کرده که ۴/ ۶۳ درصد از هدف ۵۰ ميليون تني آن است. چين در بيانيه اي در ۱۰ مه ۲۰۱۷ و در نشست شوراي دولتي اين موضوع را مطرح کرد.حال به نظر مي رسد امسال طرح کاهش ظرفيت توليد فولاد در چين که از سال ۲۰۱۶ آغاز شده با جديت بيشتري دنبال خواهد شد. سال گذشته دولت چين مدعي شده بود که بيش از ۶۵ ميليون تن از ظرفيت فولاد خود را از رده خارج کرده که اين عدد ۲۰ ميليون تن بيش از چيزي است که برنامه ريزي شده است. به علاوه اينکه چين در اين سال همچنان به توقف توليد در کارخانه هايي که از مدت ها قبل تعطيل شده بودند ادامه خواهد داد.

تاثيرپذيري هميشگي سنگ آهن و فولاد
با توجه به اينکه سنگ آهن و فولاد همواره تاثيرگذار بر هم هستند در بازار شاهد بوديم واردات سنگ آهن چين در ماه اکتبر به دنبال کاهش ظرفيت توليد فولاد کاهشي شد. چين تقريبا ۷۰ درصد از سنگ آهن جهان را وارد مي کند و اصلي ترين تامين کنندگان سنگ آهن اين کشور استراليا، برزيل، آفريقاي جنوبي، هند، اوکراين و ايران مي باشند. اين کشور به عنوان بزرگ ترين واردکننده سنگ آهن جهان، در اکتبر بالغ بر ۷۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن وارد کرد. اين اعداد حاکي از افت شديد و حدود ۲۳ درصدي واردات سنگ آهن به چين نسبت به رکورد ثبت شده در سپتامبر است.

چين تنها تهديد صنعت فولاد جهان نيست
به گزارش مرکز بررسي هاي معدني و فولادي «پلنر» اين روزها نظر اکثريت فعالان بازار به موضوع کاهش ظرفيت ها در چين معطوف شده است و توجه به اين موضوع تا حدي رشد پيدا کرده که گويا از خطر افزايش ظرفيت ها در ديگر نقاط جهان غافل مانده اند. در جديدترين گزارشي که «سازمان توسعه و همکاري اقتصادي» منتشر کرده است، ذکر شده که مازاد ظرفيت فولاد در خارج از چين در حال تبديل شدن به تهديدي جهاني براي بازگشت صنعت فولاد دنيا به دوران اوج خود است. تحليلگران بين المللي بر اين عقيده اند که مساله مازاد ظرفيت فولاد يک معضل جهاني است. اين در حالي است که طي دو سال گذشته، چين به دفعات ظرفيت توليد فولاد خود را کاهش داده و به توقف روند نزولي در اين صنعت کمک شاياني کرده است.

طبق گزارش سازمان توسعه و همکاري اقتصادي، ظرفيت توليد فولاد جهان در نيمه ابتدايي سال ۲۰۱۷ برابر با ۲.۳۶ ميليارد تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۶، معادل ۶/ ۰ درصد کاهش يافته است. در اين ميان اما، ظرفيت توليد فولاد در مناطقي چون خاورميانه، آمريکاي جنوبي و تا حدودي اتحاديه اروپا رشد فزاينده اي داشته است. اين گزارش همچنين پيش بيني کرده که در فاصله سال هاي ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، ظرفيت توليد جهاني فولاد ۴۰ ميليون تن افزايش خواهد يافت که سهم خاور ميانه در اين ميان به تنهايي ۲۳ ميليون تن خواهد بود. اين روند در حالي ادامه دارد که هرگونه افزايش ظرفيت توليد مي تواند ريسک هاي توام با اين صنعت را بيشتر سازد. از سوي ديگر درست است که پيش بيني ها از افزايش مصرف جهاني فولاد طي سال هاي پيش رو خبر مي دهند، اما سرعت رشد مصرف قادر نخواهد بود تا با نرخ افزايش ظرفيت در سا ل هاي آتي برابري کند. بنابراين خطر مازاد ظرفيت همچنان صنعت فولاد دنيا را تهديد مي کند.

پلنر مي افزايد: مساله «مازاد ظرفيت» در اقتصادهاي بازار محور پديده اي دوره اي و معضلي ساختاري به حساب مي آيد. بروز بحران اقتصاد جهاني در سال ۲۰۰۸ و کاهش تقاضا براي فولاد به ريشه اي براي درختي تنومند به اسم مازاد عرضه در سال هاي اخير بدل شد. پس از آن بسياري از دولت ها سعي کردند تا با ارائه محرک هايي ميزان استفاده فولاد را بالا ببرند، اين در حالي است که از توسعه تکنولوژي هاي به روز توليد عقب ماندند.توجه به اين موضوع را نبايد فراموش کرد که به رغم تلاش چين براي ايفاي سهم خود در کاهش ظرفيت هاي توليد فولاد، اما هموار ساختن اين مسير نيازمند همکاري هاي بين المللي است. دولت ها بايد به جاي مقصر جلوه دادن يکديگر بر توسعه همکاري ها کوشيده و از اقداماتي که اين مساله را تشديد مي کنند پرهيز کنند.

تقويت همکاري هاي بين المللي و ايجاد تجارت آزاد ميان کشورها مي تواند تا حدودي ميزان اين مازاد عرضه را کاهش داده و به بالانس عرضه و تقاضا کمک کند. اين در حالي است که در مدت ۱۰ سال از وقوع بحران اقتصاد جهاني، جامعه جهاني تلاش زيادي کرده تا اثرات اين اتفاق را از صحنه اقتصاد دنيا پاک کند.از سوي ديگر در حال حاضر، اقتصاد جهان در حال پيشروي بوده و تنور سرمايه گذاري هاي جهاني در حال گرم شدن است، همچنان که ميزان اعتماد همه طرف هاي درگير نيز در حال افزايش است. در اين ميان دلايل زيادي وجود دارد که باور کنيم همکاري کشورها در رابطه با ظرفيت هاي آتي توليد، شکل بهتري به خود خواهد گرفت و ظرفيت توليد در همه جاي دنيا را به سمت روندي تعادلي سوق خواهد داد. به همين دليل مي توان اميد داشت که با همکاري بين المللي بر چالشي به نام مازاد ظرفيت توليد غلبه کرد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا